Research Article
BibTex RIS Cite

K. Stanislavski, Lee Strasberg, Sanford Meisner Oyunculuk Yöntemleri: Benzerlikler ve Farklılıklar

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 399 - 415, 30.06.2025
https://doi.org/10.26650/CONS2025-1658505

Abstract

Günümüzde oyunculuk eğitiminde karşılaşılan temel sorunlardan biri, çeşitli kuramsal temellere dayanan yöntemler arasında yapılacak pedagojik ve pratik tercihlere ilişkin yeterli yönlendirmenin bulunmayışıdır. Bu bağlamda çalışma, çağdaş oyunculuk pratikleri içerisinde önemli bir yer tutan Stanislavski’nin psikolojik temelli yaklaşımı, Strasberg’in duygusal hafızaya dayanan Metot Oyunculuğu ve Meisner’in doğaçlama merkezli tekniklerini karşılaştırmalı bir perspektifle ele almayı amaçlamaktadır. Araştırma, nitel yöntemle yürütülmüş olup, kapsamlı bir literatür taraması ve karşılaştırmalı analiz doğrultusunda yapılandırılmıştır. Elde edilen bulgular, söz konusu üç yöntemin oyuncunun duygusal derinlik kazanımı ve sahne gerçekliğiyle kurduğu ilişki açısından ortak hedefler taşıdığını; ancak kuramsal arka plan ve uygulama biçimleri bakımından anlamlı farklılıklar içerdiğini ortaya koymaktadır. Çalışmanın temel amacı, oyunculuk pedagojisinde yöntemsel farkındalığı artırmak ve uygulayıcıların daha bilinçli tercihler geliştirmelerine olanak sağlamaktır. Bu doğrultuda makale, K. Stanislavski, L. Strasberg ve S. Meisner'in oyunculuk yaklaşımlarını benzerlikleri ve ayrıştıkları noktalar üzerinden tartışarak, uygulayıcılar ve eğitimciler için yöntemsel farkındalık sağlamayı hedeflemektedir.

References

  • AdLer, S. (2006). Aktörlük Sanatı. Mitos Boyut Yayınları. google scholar
  • Barba, E., & NicoLa S. (2002). Oyuncunun Gizli Sanatı: Tiyatro Antropolojisi Sözlüğü, (Çev: Ayşın Candan). Yapı Kredi Yayınları. google scholar
  • Benedetti, J. (2007). The Art of the Actor. Routledge. google scholar
  • Benedetti, J. (2012). Stanislavski Bir Giriş. (Çev: Kerem Karaboğa). 1. Baskı.Habitus Yayıncılık. google scholar
  • Bendetti, J. (1999). Stanislavski: His Life and Art. Methuen Drama. s. 16. google scholar
  • BoLesLavsky, R. (2003). Acting: The First Six Lessons. Routledge. google scholar
  • Brook, P. (1990). Boş Alan, (Çev: ÜLker İnce), Afa Yayınları, 1990, s. 36 google scholar
  • Brestoff, R. (1995). The Great Acting Teachers and Their Methods. 1.Baskı. Smith and Kraus Inc. s.77. google scholar
  • Brecht, B. (2005). Stanislavski Üzerine Notlar. (Çev: Erdoğan Çete). Mimesis, Cilt:11, Sayı:11, s.169-182. google scholar
  • Brockett, O. G. (2000). Tiyatro Tarih.. Dost Kitabevi Yayınları. google scholar
  • Candan, A. (2003). Yirminci Yüzyılda Öncü Tiyatro. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. google scholar
  • Candan, A. (2013). Öncü Tiyatroda ve Dijital Çağda Gösterim. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. google scholar
  • Carnicke, M. S. (2006). Stanislavky’s System: Pathways For The Actor, Twentieth Century Actor Tranining. RoutLedge, s.13. google scholar
  • Carter, D. (2011). Oyunculuk Sanatı. (Çev: B. Baysal). Kaldeon Yayınları. google scholar
  • CounseLL, C. (1996). Signs Of Performance: An Introduction To Twentiethi-Century Theatre. Routledge. google scholar
  • ConroY, M. (1993). Acting Out: Method Acting, the National Culture, and the Middlebrow Disposition in Cold War America. Criticism. CiLt: 35, SaYi: 2. Michigan, s.239-263. google scholar
  • Diderot. (2007). Aktörlük Üzerine Aykırı Düşünceler. İş Bankası KüLtür Yayınları. google scholar
  • EastY, E. D. (1978). On Method Acting. The House of Collectibles, Inc. google scholar
  • Ebert, G. (2006). Oyunculuk Sanatında Doğaçlama. (Çev: Turhan Yılmaz). Mitos-BoYUt YaYinLarı, 2004, s. 34. google scholar
  • Esper, W. D. D. (2008). The Actor's Art and Craft. An Anchor Books. google scholar
  • Gordon, M. (2010). Stanislavsky in America. Routledge. google scholar
  • Hagen U. (1991). A Challenge For The Actor. Scribner, s.286. google scholar
  • HuLL, S. L. (1985). Strasberg's Method As Taught By Lorrie Hull. Ox Bow PubLishing Inc. google scholar
  • HuLL, S. L. (2012). Strasberg’s Method. 6. Baskı. Ox Bow Publishing. google scholar
  • Ivana C. (2005). The Power of the Actor. Gotham Books. google scholar
  • İbşiroğLu, Z. (2016). Dünden Bugüne Brecht. Habitus Kitap. google scholar
  • Karaboğa, K. (2010). Oyunculuk Sanatında Yöntem ve Paradoks. Habitus Yayıncılık. google scholar
  • Kazan, E. (1997). Bir Yaşam. (Çev: Nihal Yeğinobalı). Afa Yayınları. google scholar
  • LongweLL, D. (1987). Sanford Meisner On Acting. Vintage. google scholar
  • Magarshack, D. (1980). Stanislavsky on the Art of the Stage (5th Edition).WhitsabLe Litho Ltd. google scholar
  • Marowitz C. (1964). Stanislavsky And The Method. CitadeL Press,s.117. google scholar
  • MerLin B. (2007). The Complete Stanislavsky Toolkit. Nick Hern Books Ltd. s.139. google scholar
  • Moore, S. (2006). Stanislavski Sistemi, (Çev. Özgür Çiçek, BüLent Sezgin, Cüneyt Yalaz). BGST YayınLarı, s. 62. google scholar
  • Moore, S. (1966). ‘‘The Method Of Physical Actions’’, Stanislavski And America. Erika Munk (Edt.). HiLL And Wang, s. 73 google scholar
  • MürseLoğLu, R. (2014). Stanislavski Okulunda “Oyunculuk Eğitimi”. Mitos Boyut Yayınları. google scholar
  • Nutku, Ö. (2002). Oyunculuk Tarihi. 2. Basım. Dost Kitabevi Yayınları. google scholar
  • Nutku, Ö. (1993). Dünya Tiyatrosu Tarihi 1. Remzi Kitabevi. google scholar
  • Nutku, Ö. (1993). Dünya Tiyatrosu Tarihi 2. Remzi Kitabevi. google scholar
  • ÖzüaYdın, N.U. (2011). Stanislavski Sistemi ve Metot Oyunculuğu. Mitos Boyut Yayınları. google scholar
  • Santana, J. A. (2006). Sanford Meisner Master Class DVD. (Sinema Filmi). google scholar
  • Stanislavski, K. (1990). "Stanislavski'nin Mirası," (Çev. Metin Göksel). Mimesis TİYatro/Çeviri-Araştırma Dergisi SaYi: 3. s. 146. google scholar
  • StanisLavski, K. (2011). Sanat Yaşamım. 1.Baskı. Agora YayıncıLık. google scholar
  • StanisLavski, K. (1994). Oyuncunun El Kitabı. 2. Basım. (Çev: G. AYLan). Düşünen Adam YayınLarı. google scholar
  • StanisLavski, K. (1996a). Bir Aktör Hazırlanıyor. 3. Basım. (Çev: S. Taşer). Papirüs YayınLarı. google scholar
  • StanisLavski, K. (1996b). Bir Karakter Yaratmak. 3. Basım. (Çev: S. Taşer). Papirüs YayınLarı. google scholar
  • Stanislavski, K. (2011). Bir Rol Yaratmak. 4. Basım. (Çev: Ç. Genç, F. Güllü, B. Tanyel). Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. google scholar
  • Strasberg, L. (1988). A Dream of Passion. PLume (A member of Penguin Group). google scholar
  • Strasberg, L. & L. Cohen (Ed). (2010a). The Lee Strasberg Notes. Saxon Graphics Ltd. google scholar
  • Strasberg, L., R.H. Hethmon (Ed). (2010b). Strasberg at the Actors Studio.The Viking Press. google scholar
  • Stinespring, L. M. (1999). Principles of Truthful Acting: A Theoretical Discourse on Sanford Meisner's Practice. Texas Tech Üniversitesi. google scholar
  • Şener, S. (2012). Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. 7. Basım. Dost Kitabevi YayınLarı. google scholar
  • Toporkov O. V. (1979). Stanislavski In Rehearsa. The FinaL Years, Theatre Arts Books, s.160 google scholar
  • Whyman, R. (2012). Oyunculukta Stanislavski Sistemi. 1. Basım. (Çev: H. Gür.). Dost Kitabevi YayınLarı. google scholar

Acting Methods of K. Stanislavski, Lee Strasberg, and Sanford Meisner: Similarities and Differences

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 399 - 415, 30.06.2025
https://doi.org/10.26650/CONS2025-1658505

Abstract

One of the fundamental challenges in contemporary actor training lies in the lack of sufficient guidance for making pedagogical and practical choices among methods grounded in distinct theoretical frameworks. In this context, the present study aims to comparatively examine three prominent approaches in modern acting practice: Konstantin Stanislavski’s psychologically-based system, Lee Strasberg’s Method Acting rooted in emotional memory, and Sanford Meisner’s improvisation-centered technique. Conducted through a qualitative research design, the study is structured around an extensive literature review and comparative analysis. Findings indicate that while these three methods share common objectives in fostering emotional depth and enhancing stage realism, they diverge significantly in their theoretical foundations and practical applications. The principal aim of this article is to contribute to methodological awareness in actor training and to support practitioners in making more informed choices. Accordingly, the study discusses the similarities and distinctions among the approaches of Stanislavski, Strasberg, and Meisner to provide a critical framework for educators and performers alike.

References

  • AdLer, S. (2006). Aktörlük Sanatı. Mitos Boyut Yayınları. google scholar
  • Barba, E., & NicoLa S. (2002). Oyuncunun Gizli Sanatı: Tiyatro Antropolojisi Sözlüğü, (Çev: Ayşın Candan). Yapı Kredi Yayınları. google scholar
  • Benedetti, J. (2007). The Art of the Actor. Routledge. google scholar
  • Benedetti, J. (2012). Stanislavski Bir Giriş. (Çev: Kerem Karaboğa). 1. Baskı.Habitus Yayıncılık. google scholar
  • Bendetti, J. (1999). Stanislavski: His Life and Art. Methuen Drama. s. 16. google scholar
  • BoLesLavsky, R. (2003). Acting: The First Six Lessons. Routledge. google scholar
  • Brook, P. (1990). Boş Alan, (Çev: ÜLker İnce), Afa Yayınları, 1990, s. 36 google scholar
  • Brestoff, R. (1995). The Great Acting Teachers and Their Methods. 1.Baskı. Smith and Kraus Inc. s.77. google scholar
  • Brecht, B. (2005). Stanislavski Üzerine Notlar. (Çev: Erdoğan Çete). Mimesis, Cilt:11, Sayı:11, s.169-182. google scholar
  • Brockett, O. G. (2000). Tiyatro Tarih.. Dost Kitabevi Yayınları. google scholar
  • Candan, A. (2003). Yirminci Yüzyılda Öncü Tiyatro. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. google scholar
  • Candan, A. (2013). Öncü Tiyatroda ve Dijital Çağda Gösterim. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. google scholar
  • Carnicke, M. S. (2006). Stanislavky’s System: Pathways For The Actor, Twentieth Century Actor Tranining. RoutLedge, s.13. google scholar
  • Carter, D. (2011). Oyunculuk Sanatı. (Çev: B. Baysal). Kaldeon Yayınları. google scholar
  • CounseLL, C. (1996). Signs Of Performance: An Introduction To Twentiethi-Century Theatre. Routledge. google scholar
  • ConroY, M. (1993). Acting Out: Method Acting, the National Culture, and the Middlebrow Disposition in Cold War America. Criticism. CiLt: 35, SaYi: 2. Michigan, s.239-263. google scholar
  • Diderot. (2007). Aktörlük Üzerine Aykırı Düşünceler. İş Bankası KüLtür Yayınları. google scholar
  • EastY, E. D. (1978). On Method Acting. The House of Collectibles, Inc. google scholar
  • Ebert, G. (2006). Oyunculuk Sanatında Doğaçlama. (Çev: Turhan Yılmaz). Mitos-BoYUt YaYinLarı, 2004, s. 34. google scholar
  • Esper, W. D. D. (2008). The Actor's Art and Craft. An Anchor Books. google scholar
  • Gordon, M. (2010). Stanislavsky in America. Routledge. google scholar
  • Hagen U. (1991). A Challenge For The Actor. Scribner, s.286. google scholar
  • HuLL, S. L. (1985). Strasberg's Method As Taught By Lorrie Hull. Ox Bow PubLishing Inc. google scholar
  • HuLL, S. L. (2012). Strasberg’s Method. 6. Baskı. Ox Bow Publishing. google scholar
  • Ivana C. (2005). The Power of the Actor. Gotham Books. google scholar
  • İbşiroğLu, Z. (2016). Dünden Bugüne Brecht. Habitus Kitap. google scholar
  • Karaboğa, K. (2010). Oyunculuk Sanatında Yöntem ve Paradoks. Habitus Yayıncılık. google scholar
  • Kazan, E. (1997). Bir Yaşam. (Çev: Nihal Yeğinobalı). Afa Yayınları. google scholar
  • LongweLL, D. (1987). Sanford Meisner On Acting. Vintage. google scholar
  • Magarshack, D. (1980). Stanislavsky on the Art of the Stage (5th Edition).WhitsabLe Litho Ltd. google scholar
  • Marowitz C. (1964). Stanislavsky And The Method. CitadeL Press,s.117. google scholar
  • MerLin B. (2007). The Complete Stanislavsky Toolkit. Nick Hern Books Ltd. s.139. google scholar
  • Moore, S. (2006). Stanislavski Sistemi, (Çev. Özgür Çiçek, BüLent Sezgin, Cüneyt Yalaz). BGST YayınLarı, s. 62. google scholar
  • Moore, S. (1966). ‘‘The Method Of Physical Actions’’, Stanislavski And America. Erika Munk (Edt.). HiLL And Wang, s. 73 google scholar
  • MürseLoğLu, R. (2014). Stanislavski Okulunda “Oyunculuk Eğitimi”. Mitos Boyut Yayınları. google scholar
  • Nutku, Ö. (2002). Oyunculuk Tarihi. 2. Basım. Dost Kitabevi Yayınları. google scholar
  • Nutku, Ö. (1993). Dünya Tiyatrosu Tarihi 1. Remzi Kitabevi. google scholar
  • Nutku, Ö. (1993). Dünya Tiyatrosu Tarihi 2. Remzi Kitabevi. google scholar
  • ÖzüaYdın, N.U. (2011). Stanislavski Sistemi ve Metot Oyunculuğu. Mitos Boyut Yayınları. google scholar
  • Santana, J. A. (2006). Sanford Meisner Master Class DVD. (Sinema Filmi). google scholar
  • Stanislavski, K. (1990). "Stanislavski'nin Mirası," (Çev. Metin Göksel). Mimesis TİYatro/Çeviri-Araştırma Dergisi SaYi: 3. s. 146. google scholar
  • StanisLavski, K. (2011). Sanat Yaşamım. 1.Baskı. Agora YayıncıLık. google scholar
  • StanisLavski, K. (1994). Oyuncunun El Kitabı. 2. Basım. (Çev: G. AYLan). Düşünen Adam YayınLarı. google scholar
  • StanisLavski, K. (1996a). Bir Aktör Hazırlanıyor. 3. Basım. (Çev: S. Taşer). Papirüs YayınLarı. google scholar
  • StanisLavski, K. (1996b). Bir Karakter Yaratmak. 3. Basım. (Çev: S. Taşer). Papirüs YayınLarı. google scholar
  • Stanislavski, K. (2011). Bir Rol Yaratmak. 4. Basım. (Çev: Ç. Genç, F. Güllü, B. Tanyel). Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. google scholar
  • Strasberg, L. (1988). A Dream of Passion. PLume (A member of Penguin Group). google scholar
  • Strasberg, L. & L. Cohen (Ed). (2010a). The Lee Strasberg Notes. Saxon Graphics Ltd. google scholar
  • Strasberg, L., R.H. Hethmon (Ed). (2010b). Strasberg at the Actors Studio.The Viking Press. google scholar
  • Stinespring, L. M. (1999). Principles of Truthful Acting: A Theoretical Discourse on Sanford Meisner's Practice. Texas Tech Üniversitesi. google scholar
  • Şener, S. (2012). Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. 7. Basım. Dost Kitabevi YayınLarı. google scholar
  • Toporkov O. V. (1979). Stanislavski In Rehearsa. The FinaL Years, Theatre Arts Books, s.160 google scholar
  • Whyman, R. (2012). Oyunculukta Stanislavski Sistemi. 1. Basım. (Çev: H. Gür.). Dost Kitabevi YayınLarı. google scholar
There are 53 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Applied Theatre
Journal Section Research Article
Authors

Okan İzgi 0009-0005-5256-008X

Publication Date June 30, 2025
Submission Date March 15, 2025
Acceptance Date May 23, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA İzgi, O. (2025). K. Stanislavski, Lee Strasberg, Sanford Meisner Oyunculuk Yöntemleri: Benzerlikler ve Farklılıklar. Konservatoryum, 12(1), 399-415. https://doi.org/10.26650/CONS2025-1658505