Bu çalışmada düşünme, düşünme çeşitleri, çocuk edebiyatı, çocuk kitapları ve genel özellikleri üzerinde durularak, eleştirel (kritik analitik) düşünme özelliği olan çocuk kitaplarının özelliklerine değinilmiştir. Bu özelliklerden hareketle internet üzerinden kitap satışı yapan üç büyük sitenin (Kitapyurdu, İdefix ve Kitega) “çocuk kitapları” kategorisinde “çok satan çocuk kitapları” başlığında yer alan on bir kitap “kritik- analitik düşünme özelliği olan çocuk kitaplarının özellikleri” yönünden incelenmiştir. Yapılan incelemede on bir kitaptan yedisinin (%64) kritik analitik düşünme özelliğini taşıyan çocuk kitaplarının özelliklerinden olan “Kritik-analitik düşünmede önyargılara ve peşin hükümlere yer yoktur.” saptamasını desteklediği gözlenmiştir. On kitapta (%91) “Kritik analitik düşünmede sorgulamak esastır”, “Kritik analitik düşünme okuduklarından bir çıkarımda bulunma ve bu çıkarımdan hareketle yargı ve sonuca ulaşmak esastır.”, “Kritik analitik düşünmede bilimsel ve mantıklı olmak, kendi içinde tutarlı davranmak esastır.”, “Kritik analitik düşünmede olayların gerçek hayatla bir noktadan ilişkilendirilmesi esastır.”, “Kritik analitik düşünmede kibir, çokbilmiş, bencillik, korkaklık, körü körüne itaat, dalkavukluk vb. duygulara yer verilmemiştir.” değerlendirmelerine uygun metinlerin seçildiği gözlenmiştir. Dünya Ekonomik Formu tarafından yayımlanan “İşlerin Geleceği Raporuna” göre işverenler, önümüzdeki beş yıl içinde eleştirel düşünme ve problem çözmenin, (kritik analitik düşünme) öne çıkacak becerilerin başında geleceğine inanmaktadır. Çalışmada, “çocuk kitapları”nın muhatabı olan kitlelerde farkındalık oluşturulması amaçlanmıştır.
This study examines thinking, types of thinking, children’s literature, children’s books and their general features and then focuses upon the characteristics of children’s books with critical-analytical thinking aspects. Based on these features, the paper examines eleven books under the title of “best-selling children’s books” in the “children’s books” category of three significant websites that sell books on the Internet (Kitapyurdu, İdefix and Kitega) in terms of “characteristics of children’s books”, which have “critical-analytical thinking features.” The study has found that seven of the eleven books (64%) show the features of children’s books with critical-analytical thinking perspectives. In these books, “there is no room for prejudices and preconceptions as for critical-analytical thinking.” In ten books (91%), “questioning seems essential in terms of critical-analytical thinking” so that “it is crucial to make an inference from what one reads concerning critical-analytical thinking and to reach judgment and conclusion based on this inference.” The study illuminates in the selected texts that “in critical-analytical thinking, it is vital not only to be scientific and logical but also to behave consistently” and that “it is equally indispensable to relate events to the real-life at one point.” In addition, the study points out that “in critical-analytical thinking”, there is no space for “emotions such arrogance, self-knowledge, selfishness, cowardice, blind obedience, and flattery.” According to the “Future Jobs Report” published by the World Economic Forum, employers believe that the “critical-thinking and problem-solving skills” will come to the fore in the next five years. This study aims to raise awareness among the audiences of “children’s books.”
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies, Literary Studies, Creative Arts and Writing |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | August 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 6 |