Review
BibTex RIS Cite

Semiotic Analysis of Social Media Posts About Witch Victim Animals

Year 2022, Issue: 7, 508 - 531, 30.04.2022
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1063689

Abstract

When you look at society and cultures in human history, it seems that there are certain beliefs in almost every society. These beliefs are sometimes thought to have arisen within the framework of thinking that there are sometimes godly and spiritual forces to solve facts that man cannot conceive of. It is known that this curiosity for the unknown in this context is resorted to supernatural beliefs such as magic, ritual, and so on, as a result of beliefs that unresolvable problems will be solved by divine or spiritual beings. For these practices, it appears that psychics, witches, witches, demons, or teachers are used to communicate with spiritual beings. People who wish to cast spells under these applications are asked for a specific fee for these applications or materials to be used within the spell. These materials are known to be vegetable materials, as well as animal limbs or certain fragments taken from humans. Within the scope of this study, attention is drawn to animals used for magic.
These spells, talismans, and rituals performed by psychics are also observed that animals are slaughtered violently or their particular limbs are amputated and released back into nature in a wounded manner. In this regard, social media posts that are prepared for people to end their grievances in the most effective and short manner within the framework of the social responsibility project are intended to make people aware. Ten social media posts intended to be shared on social media platforms were analyzed in an indicative way. These social media posts are based on Roland Barthes’analysis method; it was analyzed with straight meaning and side meaning size, and according to the findings of the analysis, psychics were observed to victimize animals for spells, talismans, and rituals.

References

  • Ashırkhanova, K. ve Aitim, A. (2021). Kazak Halk Hekimliğinde Animistik İnanca Dayalı Benzeri Benzer ile Sağaltma Pratiği. Milli Folklor, 17(129), 162-175.
  • Başol, S. (2014). Hititlerde Büyü ve Büyü Malzemeleri. Doktora Tezi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi
  • Becer, E. (2013). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bircan, U. (2015). Roland Barthes ve Göstergebilim. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 13(26), 17-41
  • Black, Jeremy -Anthony Green, Gods, Demons and Symbols of Ancient Mesopotamia, An Illustrated Dictionary, Illustrations by Tessa.
  • Çepel, S. (2011). Hitit Büyü Ritüelleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Darnton, R. (2009). Kutsal Sudaki Şeytan veya Louis Xıv’ten Napolyon’a İftira Sanatı. Pensilvanya Üniversitesi Yayınları.
  • Demirci, E. Ş. (2015). Türkiye’deki Yağmur Törenlerinde Suya Saçı Sunmayla İlgili Uygulamalar. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40).
  • Dingil, M. ve Boydaş, O. (2021). Göstergebilimin Toplumsal Alandaki Analizi. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 7(40), 23-28.
  • Dokuzlar, B. K. (2015). Sosyal Sorumluluk Projesi Olarak Grafik Tasarım ve Belgeleme. Sanatta Yeterlilik Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Erdal, C. (2019). Türk Kültüründe Büyüler (Konya Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Erdoğan, K. (2020). Anadolu Sahası Türk Masallarında Büyü, Büyücülük ve Kocakarı (Cadı) İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Ergin, Y. G. Antik Yunan Sosyal Tarihi. Lisans Programı. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Ergun, P. (2011). Alevilik-Bektaşilikteki Tavşan İnancının Mitolojik Kökleri Üzerine. Turkish Culture & Haci Bektas Veli Research Quarterly, (60).
  • Eyüboğlu, İsmet Z. (1979). Sevgi Büyüleri. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Florıotı, H. H. D. (2012). Arkeolojik ve Yazılı Kaynaklar Işığında Eski Mezopotamya’da Akrep Sembolü. University of California, Berkeley, 187.
  • Gavaz, Ö. S. (2012). Hitit Kanunlarında Hayvanlarla İlgili Maddeler Üzerine Bir Değerlendirme. Ekonomik Yaklaşım, 23(83), 93-106.
  • Genç, C. (2020). Duyum ve Algı Bağlamında Büyü ve Gerçek. Marife 20(2), 697-724.
  • Goetze A. (1955). Hittite Rituals, Incantations and Description of Festivals, Ancient Near Eastern Texts Relating to the Old Testament, Princeton: Princeton University Press.
  • Gündüz, Ş. (2004). Eski Harran’da Sihir ve Büyü Ritüeli Olarak Kurban. Milel ve Nihal, 2(1), 5-11.
  • Hürmüzlü, B. - vd. (2013). Pısıdıa Araştırmaları–I Sempozyum Bildiri Kitabı Metinleri, I. P. A. S.B.
  • Irmak, Y. (2018). Bingöl Halk İnançları ve Uygulamaları. Dil ve Edebiyat Araştırmaları, 17(17), 191-222.
  • İkram, S. (2015). Antik Mısır’ın Hayvan Mumyaları. Aktüel Arkeoloji Dergisi, 44, 80-89.
  • Karaman, E. (2017). Roland Barthes ve Charles Sanders Peırce’ın Göstergebilimsel Yaklaşımlarının Karşılaştırılması. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 34, 25-36.
  • Ornan, T. (2005). The Triumph of the Symbol: Pictorial Represantation of Deities in Mesopotamia and the Biblical Image Ban. Academic Press Fribourg, Fribourg-Göttingen.
  • Öksüz, G. (2021). Ana Hatlarıyla Rus Mitolojisi. İstanbul: Çeviribilim Yayınları.
  • Özen, R. ve Yüksel, E. (2014). Kayseri Folklorunda Hayvanlar İle İlgili İnanışlar Üzerine Bir Değerlendirme. Erciyes Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 11(1), 23-28.
  • Özmutlu, A. (2009). Grafik Tasarım Atölye Derslerinde Afiş Konusunun Uygulama ve Çözümleme Süreçlerinde Göstergebilimsel Çözümleme Yönteminin Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi. Samsun: Ondokuzmayıs Üniversitesi.
  • Parladır, H. S. (2016). 19.Yüzyıla Ait El Yazma Bir Dua Kitabı Bağlamında Büyü-Din İlişkisi. Türkiye Bilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi, 12, 109-143.
  • Radloff, W. (1955). Sibirya’dan. (çev. Ahmet Temir). 1. Cilt. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Reyhan, E. (2021). Hitit Örneği Üzerinden Eski Çağ’da Toplumsal Yapı ve Büyü İlişkisi. Tarih Araştırmaları Dergisi. 40(70), 1-52.
  • Reyhan, E. (2003). Kizzuwatnalı Maštigga’ya Ait Ritüel Metinler Üzerine. Archivum Anatolicum (Anadolu Arşivleri), 6(1), 165-196.
  • Robert, D. (2009). The Great Cat Massacre: And Other Episodes in French Cultural History.
  • Roux. J. P. (1997). Türk İnancında Tavşan. Yabancı Araştırmacılar Gözüyle Alevilik Aynayı Tuttum Yüzüme Ali Göründü Gözüme. (çev. İlhan Cem Erseven). İstanbul: Ant Yayınları.
  • Ryan, J. (2019). İnternetin Geçmişi ve Dijital Gelecek. Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
  • Sipahi, A. ve Erdem, M. (2006). Türk Halk İnançlarında Büyü ve Büyü ile İlgili Uygulamalar. Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Sülün, O. (2020), Antik Helen ve Roma Tapınaklarında Büyü ve Kehanet. Yüksek Lisans Tezi. Aydın: Aydın Anan Menderes Üniversitesi.
  • Sümbüllü, Z. (2010). Fal ve Falcılık Kavramı Ekseninde Türk Kültür Tarihinde Fal ve Kehanet. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 17(43), 55-72.
  • Şahin M. K. (2021). Halk Arasında Yaygın Olan Okültistik İnançların Değerlendirilmesi (Ordu Altınordu Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Ordu: Ordu Üniversitesi.
  • Şimşir, M. S. (2018). Antik Mısır Dininde Kahinlik, Sihir ve Büyü. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Tanyu, Hikmet. Büyü. TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/buyu [Erişim Tarihi: 16.01.2022].
  • Uzun, G. (2008). Cengiz Aytmatov’un Eserlerinde Falcılık, Kehanet ve Rüya Motifi. Journal of International Social Research, 1(3).
  • Van Buren, E. D. (1939). The Fauna of Ancient Mesopotamia as Represented in Art. Analecta Orientalia. Commentationes Scientificae De Rebus Orientis Antiqui-18, Roma.
  • Van Buren, E. D. (1937-1939). The Scorpion in Mesopotamian Art and Religion. Archiv für Orientforschung 12, (1937-1939), 1-28.
  • Vural, S. (2017). Sosyal Medyanın Grafik Tasarım Sürecine Yaratıcı Katkısı. Çankırı Karatekin Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Grafik Tasarımı Bölümü II. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu, 18-19-20 Mayıs 2017, Alanya.
  • https://www.medyumnami.com/akrep-kani-ile-yapilan-ask-buyusu.html [Erişim Tarihi: 22.11.2021].
  • Wilkinson, K. (2021). Semboller & İşaretler: Kökenlerine ve Anlamlarına Dair Görsel Bir Rehber. (çev. Seda Toksoy). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • https://www.zihnihoca.com/fare-buyusu-nedir-nasil-yapilir/ [Erişim Tarihi: 22.11.2021].

Medyum Mağduru Hayvanlarla İlgili Sosyal Medya Postlarının Göstergebilimsel Açıdan İncelenmesi

Year 2022, Issue: 7, 508 - 531, 30.04.2022
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1063689

Abstract

İnsanlık tarihinde toplum ve kültürlere bakıldığında neredeyse her toplumun içerisinde yer alan belirli inanışların olduğu görülmektedir. Bu inanışlar kimi zaman insanın aklının yetmediği olguları çözmek, kimi zaman tanrısal ve ruhani güçlerin olduğuna dair düşünceler çerçevesinde ortaya çıktığı düşünülmektedir. Bu bağlamda bilinmeyene olan bu merakın giderilmesi, çözülemeyen sorunların ilahi veya ruhani varlıklarca çözüleceğine inanılması sonucunda büyü, ayin ve benzeri doğaüstü inanışlara başvurulduğu bilinmektedir. Bu sebeple başvurulan bu uygulamalar için ruhani varlıklarla iletişimi sağladığına inanılan medyum, büyücü, cadı, cinci ya da hoca olarak adlandırılan kişilere müracaat edildiği görülmektedir. Bu uygulamalar kapsamında büyü yaptırmak isteyen kişilerden bu uygulamalar için belirli bir ücret ya da büyünün içerisinde kullanılacak malzemeler istenmektedir. Bu malzemeler bitkisel malzemelerin yanı sıra hayvan uzuvları ya da insandan alınan belirli parçaların da olduğu bilinmektedir.
Bu çalışma kapsamında büyü için kullanılan hayvanlara dikkat çekilmektedir. Medyumlar tarafından yapılan bu büyüler, tılsımlar ve ayinler de hayvanların şiddetli bir şekilde katledildiği ya da belirli uzuvlarının kesilerek yaralı bir biçimde doğaya tekrar salındığı gözlemlenmektedir. Bu bağlamda sosyal sorumluluk projesi kapsamında insanlara en etkili ve kısa yoldan bu mağduriyetlerin son bulmasına yönelik hazırlanan sosyal medya gönderilerinin insanları bilinçlendirmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda medyum mağduru hayvanları konu edinen, sosyal medya platformlarında paylaşılması hedeflenen on sosyal medya gönderisi göstergebilimsel yöntemle analiz edilmiştir. Bu sosyal medya gönderileri Roland Barthes’ın çözümleme yöntemine göre; düz anlam ve yan anlam boyutuyla incelenerek çözümlenmiş, çözümleme sonucunda elde edilen bulgulara göre ise, medyumların hayvanları büyüler, tılsımlar ve ayinler için mağdur ettiği gözlemlenmiştir.   

References

  • Ashırkhanova, K. ve Aitim, A. (2021). Kazak Halk Hekimliğinde Animistik İnanca Dayalı Benzeri Benzer ile Sağaltma Pratiği. Milli Folklor, 17(129), 162-175.
  • Başol, S. (2014). Hititlerde Büyü ve Büyü Malzemeleri. Doktora Tezi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi
  • Becer, E. (2013). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bircan, U. (2015). Roland Barthes ve Göstergebilim. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 13(26), 17-41
  • Black, Jeremy -Anthony Green, Gods, Demons and Symbols of Ancient Mesopotamia, An Illustrated Dictionary, Illustrations by Tessa.
  • Çepel, S. (2011). Hitit Büyü Ritüelleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Darnton, R. (2009). Kutsal Sudaki Şeytan veya Louis Xıv’ten Napolyon’a İftira Sanatı. Pensilvanya Üniversitesi Yayınları.
  • Demirci, E. Ş. (2015). Türkiye’deki Yağmur Törenlerinde Suya Saçı Sunmayla İlgili Uygulamalar. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40).
  • Dingil, M. ve Boydaş, O. (2021). Göstergebilimin Toplumsal Alandaki Analizi. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 7(40), 23-28.
  • Dokuzlar, B. K. (2015). Sosyal Sorumluluk Projesi Olarak Grafik Tasarım ve Belgeleme. Sanatta Yeterlilik Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Erdal, C. (2019). Türk Kültüründe Büyüler (Konya Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Erdoğan, K. (2020). Anadolu Sahası Türk Masallarında Büyü, Büyücülük ve Kocakarı (Cadı) İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Ergin, Y. G. Antik Yunan Sosyal Tarihi. Lisans Programı. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Ergun, P. (2011). Alevilik-Bektaşilikteki Tavşan İnancının Mitolojik Kökleri Üzerine. Turkish Culture & Haci Bektas Veli Research Quarterly, (60).
  • Eyüboğlu, İsmet Z. (1979). Sevgi Büyüleri. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Florıotı, H. H. D. (2012). Arkeolojik ve Yazılı Kaynaklar Işığında Eski Mezopotamya’da Akrep Sembolü. University of California, Berkeley, 187.
  • Gavaz, Ö. S. (2012). Hitit Kanunlarında Hayvanlarla İlgili Maddeler Üzerine Bir Değerlendirme. Ekonomik Yaklaşım, 23(83), 93-106.
  • Genç, C. (2020). Duyum ve Algı Bağlamında Büyü ve Gerçek. Marife 20(2), 697-724.
  • Goetze A. (1955). Hittite Rituals, Incantations and Description of Festivals, Ancient Near Eastern Texts Relating to the Old Testament, Princeton: Princeton University Press.
  • Gündüz, Ş. (2004). Eski Harran’da Sihir ve Büyü Ritüeli Olarak Kurban. Milel ve Nihal, 2(1), 5-11.
  • Hürmüzlü, B. - vd. (2013). Pısıdıa Araştırmaları–I Sempozyum Bildiri Kitabı Metinleri, I. P. A. S.B.
  • Irmak, Y. (2018). Bingöl Halk İnançları ve Uygulamaları. Dil ve Edebiyat Araştırmaları, 17(17), 191-222.
  • İkram, S. (2015). Antik Mısır’ın Hayvan Mumyaları. Aktüel Arkeoloji Dergisi, 44, 80-89.
  • Karaman, E. (2017). Roland Barthes ve Charles Sanders Peırce’ın Göstergebilimsel Yaklaşımlarının Karşılaştırılması. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 34, 25-36.
  • Ornan, T. (2005). The Triumph of the Symbol: Pictorial Represantation of Deities in Mesopotamia and the Biblical Image Ban. Academic Press Fribourg, Fribourg-Göttingen.
  • Öksüz, G. (2021). Ana Hatlarıyla Rus Mitolojisi. İstanbul: Çeviribilim Yayınları.
  • Özen, R. ve Yüksel, E. (2014). Kayseri Folklorunda Hayvanlar İle İlgili İnanışlar Üzerine Bir Değerlendirme. Erciyes Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 11(1), 23-28.
  • Özmutlu, A. (2009). Grafik Tasarım Atölye Derslerinde Afiş Konusunun Uygulama ve Çözümleme Süreçlerinde Göstergebilimsel Çözümleme Yönteminin Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi. Samsun: Ondokuzmayıs Üniversitesi.
  • Parladır, H. S. (2016). 19.Yüzyıla Ait El Yazma Bir Dua Kitabı Bağlamında Büyü-Din İlişkisi. Türkiye Bilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi, 12, 109-143.
  • Radloff, W. (1955). Sibirya’dan. (çev. Ahmet Temir). 1. Cilt. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Reyhan, E. (2021). Hitit Örneği Üzerinden Eski Çağ’da Toplumsal Yapı ve Büyü İlişkisi. Tarih Araştırmaları Dergisi. 40(70), 1-52.
  • Reyhan, E. (2003). Kizzuwatnalı Maštigga’ya Ait Ritüel Metinler Üzerine. Archivum Anatolicum (Anadolu Arşivleri), 6(1), 165-196.
  • Robert, D. (2009). The Great Cat Massacre: And Other Episodes in French Cultural History.
  • Roux. J. P. (1997). Türk İnancında Tavşan. Yabancı Araştırmacılar Gözüyle Alevilik Aynayı Tuttum Yüzüme Ali Göründü Gözüme. (çev. İlhan Cem Erseven). İstanbul: Ant Yayınları.
  • Ryan, J. (2019). İnternetin Geçmişi ve Dijital Gelecek. Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
  • Sipahi, A. ve Erdem, M. (2006). Türk Halk İnançlarında Büyü ve Büyü ile İlgili Uygulamalar. Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Sülün, O. (2020), Antik Helen ve Roma Tapınaklarında Büyü ve Kehanet. Yüksek Lisans Tezi. Aydın: Aydın Anan Menderes Üniversitesi.
  • Sümbüllü, Z. (2010). Fal ve Falcılık Kavramı Ekseninde Türk Kültür Tarihinde Fal ve Kehanet. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 17(43), 55-72.
  • Şahin M. K. (2021). Halk Arasında Yaygın Olan Okültistik İnançların Değerlendirilmesi (Ordu Altınordu Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Ordu: Ordu Üniversitesi.
  • Şimşir, M. S. (2018). Antik Mısır Dininde Kahinlik, Sihir ve Büyü. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Tanyu, Hikmet. Büyü. TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/buyu [Erişim Tarihi: 16.01.2022].
  • Uzun, G. (2008). Cengiz Aytmatov’un Eserlerinde Falcılık, Kehanet ve Rüya Motifi. Journal of International Social Research, 1(3).
  • Van Buren, E. D. (1939). The Fauna of Ancient Mesopotamia as Represented in Art. Analecta Orientalia. Commentationes Scientificae De Rebus Orientis Antiqui-18, Roma.
  • Van Buren, E. D. (1937-1939). The Scorpion in Mesopotamian Art and Religion. Archiv für Orientforschung 12, (1937-1939), 1-28.
  • Vural, S. (2017). Sosyal Medyanın Grafik Tasarım Sürecine Yaratıcı Katkısı. Çankırı Karatekin Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Grafik Tasarımı Bölümü II. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu, 18-19-20 Mayıs 2017, Alanya.
  • https://www.medyumnami.com/akrep-kani-ile-yapilan-ask-buyusu.html [Erişim Tarihi: 22.11.2021].
  • Wilkinson, K. (2021). Semboller & İşaretler: Kökenlerine ve Anlamlarına Dair Görsel Bir Rehber. (çev. Seda Toksoy). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • https://www.zihnihoca.com/fare-buyusu-nedir-nasil-yapilir/ [Erişim Tarihi: 22.11.2021].
There are 48 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Language Studies
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Büşra Kaya 0000-0003-2001-5616

Çağrı Gümüş Gümüş 0000-0001-5901-9708

Publication Date April 30, 2022
Submission Date January 27, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 7

Cite

APA Kaya, B., & Gümüş, Ç. G. (2022). Medyum Mağduru Hayvanlarla İlgili Sosyal Medya Postlarının Göstergebilimsel Açıdan İncelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(7), 508-531. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1063689