While general principles specific to academic writings exist, there are also some structural and functional differences specific to the genre of text. Therefore, it is very important to consider the language and expression characteristics specific to the text genre in academic writing courses. In this context, one of the text genre that should be emphasized is the letter to the editor. A letter to the editor, which generally criticizes an article, responds to such criticism, or clarifies controversial issues in the field, has some differences from other text types in terms of both content and style. The aim of the current study is to determine the content, language and expression characteristics of letters to the editor published in peer-reviewed journals. In the qualitative case model, the document analysis method was used. 100 letters to the editor included in the TR Index database and published in Turkish were chosen as the research object of the research. The data were analyzed by qualitative content analysis and discourse analysis techniques. It has been determined that current scientific developments are mentioned, controversial issues are clarified and new research topics are suggested in the letters to the editor. In the study, it was concluded that letters to the editor are important in the context of academic discussion culture and academic writing socialization. It is expected that this study will contribute to genre-oriented academic writing education.
Academic writing writing education academic discussion culture academic writing socialization letter to the editor.
Akademik yazılara özgü genel ilkeler bulunduğu gibi, metin türüne özgü birtakım yapısal ve işlevsel farklılıklar da söz konusudur. Bu nedenle akademik yazma derslerinde, metin türlerine özgü dil ve anlatım özelliklerini göz önünde bulundurmak çok önemlidir. Bu bağlamda üzerinde durulması gereken metin türlerinden biri de editöre mektuptur. Genellikle bir makaleyi eleştiren, böyle bir eleştiriye yanıt veren veya alandaki tartışmalı konulara açıklık getiren editöre mektup, diğer metin türlerinden hem içerik hem de üslup bakımından bazı farklılıklar taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı hakemli dergilerde yayımlanan editöre mektupların içerik, dil ve anlatım özelliklerini belirlemektir. Nitel durum modelindeki çalışmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. TR Dizin veri tabanında yer alan ve Türkçe yayımlanmış 100 editöre mektup, araştırmanın inceleme nesnesi olarak seçilmiştir. Veriler, nitel içerik analizi ve söylem analizi teknikleriyle çözümlenmiştir. İncelenen editöre mektuplarda güncel bilimsel gelişmelere değinildiği, tartışmalı konulara açıklık getirildiği ve yeni araştırma konularının önerildiği tespit edilmiştir. Çalışmada editöre mektupların akademik tartışma kültürü ve akademik yazma sosyalleşmesi bağlamında önem taşıdığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın tür odaklı akademik yazma eğitimine katkı sunması umulmaktadır.
Akademik yazma akademik yazma sosyalleşmesi yazma eğitimi akademi tartışma kültürü editöre mektup. Academic writing writing education academic discussion culture academic writing socialization letter to the editor.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | October 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 9 |