Change is inevitable and coping with the new situation it creates causes people stress and anxiety. Undoubtedly, one of the most significant and worrying changes that humanity has faced in recent years is undoubtedly the change in climate. The new situation created by climate change, which is defined as a global problem, can cause ecological, psychological, social, and economic problems. The social work profession, which has historically idealized social justice and goodness for all people, can play an important role in dealing with the difficulties posed by climate change. In this context, the aim of the research is to examine the climate change anxiety levels of social work students in terms of some variables. Research data were collected with the “Climate Change Anxiety Scale” (IDKO). The sample of the study consists of 256 social work students reached by simple random sampling method in the research. Data analysis was done with the SPSS package program. Test and ANOVA test were used in the analysis of the data. As a result of the analyzes, it was understood that social work students have mid-level climate anxiety. The data showed that women have higher climate change anxiety than men. On the other hand, it was understood that the income perceptions of the participants and the status of taking courses related to climate change did not affect their climate anxiety levels. In line with the results of the research, attention should be paid to information and awareness-raising activities, especially for university students, on issues such as climate change and climate crisis, and necessary actions should be taken in this area.
Değişim kaçınılmazdır ve oluşturduğu yeni durumla baş etmek insanlarda strese ve kaygıya yol açmaktadır. Son yıllarda insanlığın karşılaştığı ve kaygı uyandıran önemli değişimlerden birisi kuşkusuz iklim değişikliğidir. Küresel bir sorun olarak tanımlanan iklim değişikliğinin oluşturduğu yeni durum ekolojik, psikolojik, sosyal ve ekonomik sorunlara neden olabilmektedir. Tarihsel açıdan bütün insanlar için sosyal adaleti ve iyilik halini gerçekleştirmeyi idealize eden sosyal hizmet mesleği iklim değişiminin ortaya çıkardığı güçlüklerle baş etmede önemli bir rol alabilir. Bu bağlamda araştırmada sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin iklim değişikliği kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesini amaçlamıştır. Araştırma verileri “İklim Değişikliği Kaygı Ölçeği” (İDKO) ile toplanmıştır. Araştırmada basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile ulaşılan 256 sosyal hizmet bölümü öğrencisi araştırmanın örneklemini oluşmaktadır. Verilerin analizi SPSS 22 paket programı ile yapılmıştır. Verilerin analizinde t-testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin orta düzeyde iklim kaygısına sahip oldukları anlaşılmıştır. Veriler kadınların erkeklere göre daha yüksek iklim değişikliği kaygısına sahip olduğunu göstermiştir. Diğer taraftan katılımcıların gelir algıları ve iklim değişikliği ile ilgili ders alma durumlarının iklim kaygı düzeylerini etkilemediği anlaşılmıştır. Araştırma sonuçları doğrultusunda, iklim değişikliği, iklim krizi gibi konularda özellikle üniversite öğrencileri için bilgilendirme ve bilinçlendirme çalışmalarına önem verilmeli, bu alanda gerekli eylemler hayata geçirilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychological Foundations of Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | September 26, 2023 |
Submission Date | July 9, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 12 |