Collective memory argues that the memory of individuals who make up the society is formed within the social framework. In this sense, memory is formed and reconstructed through social relations. Many tools function as memory space in the reconstruction of memory. Today, media has become a part of memory construction and transmission because it is used by a very large part of the society. Media tools both contribute to the writing of the past and affect the context in which that past will be. This leads directly to memory construction. In this study, based on the results of studies on collective memory and media, it presents a general perspective on the relationship between collective memory and media. In this respect, 206 research articles in the Web of Science database were analyzed using the bibliometric method. One of the most important results of the study is that collective memory and media studies have increased rapidly in the last five years (95 studies). On the other hand, it has been observed that researchers also focus on the relationship between collective memory and social media. However, it has been observed that concepts such as online memory or digital memory remain in the background.
Yok
Kolektif bellek, toplumu oluşturan bireylerin belleğinin toplumsal çerçevede oluştuğunu savunmaktadır. Bu anlamda bellek toplumsal ilişkilerle oluşmakta ve yeniden inşa edilmektedir. Belleğin yeniden inşasında birçok araç bellek mekânı olarak işlev görmektedir. Günümüzde medya toplumun çok geniş bir kısmı tarafından kullanılması nedeniyle bellek inşasının ve aktarımının bir parçası haline gelmiştir. Medya araçları hem geçmişin yazılmasına katkı sunmakta hem de o geçmişin hangi bağlamda olacağına etki etmektedir. Bu durum doğrudan bellek inşasını ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışmada kolektif bellek ve medya konusunda yapılan çalışmaların sonuçlarından yola çıkarak kolektif bellek ve medya ilişkisine genel bir bakış açısı sunmaktadır. Bu bakımdan çalışmada Web of Science veri tabanında yer alan 206 araştırma makalesi bibliyometrik yöntemle incelenmiştir. Çalışmanın en önemli sonuçlarından biri kolektif bellek ve medya çalışmalarının son beş yılda (95 çalışma) hızla arttığının saptanmasıdır. Öte yandan araştırmacıların kolektif bellek ve sosyal medya ilişkisine de odaklandığı görülmüştür. Ancak online bellek ya da dijital bellek gibi kavramların arka planda kaldığı görülmüştür.
Yok
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Screen and Media Culture |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | September 26, 2023 |
Submission Date | July 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 12 |