Professional instrument education starts at a young age and aims to train conscious musicians with a systematic training plan. The basic achievements in instrumental education can be listed as holding the instrument correctly, performing the correct playing position and being able to produce clean sound from the instrument. On the other hand, it is not correct to define a professional musician only with these achievements. In professional instrument education, it is extremely important to be able to make music together, to perform the played piece correctly, and to reveal your personal interpretation and personal expression as a musician. These are the characteristics that define the musician, are distinctive, catchy, and strengthen the musician. For this reason, in instrument education, it is important to support and guide the student so that he or she can develop interpretation-oriented expressions. In this research, it is aimed to develop students' interpretation-oriented expressions in instrument education. In this direction, the main headings of "The Relationship Between Communication and Instrument Education" and "Dynamics of Instrument Education" were determined. The concept of communication and its basic forms of expression are explained by classifying. The relationship between the basic forms of expression and instrument education has been examined, and it has been discussed from a communication perspective with a perspective that prioritizes enriching artistic expression. It has been concluded that it is important to understand and internalize the composer's musical writing and to determine all the features of the musical text in order to perform the piece to be played in the instrument education in accordance with its original form. Based on the necessity of shaping the personal expression structure in order to achieve the imagined instrument performance, suggestions were made that can be used while developing the musical expression of the student for the performance.
Profesyonel çalgı eğitimi küçük yaşlarda başlar ve sistemli bir eğitim planı ile bilinçli müzisyenler yetiştirmeyi amaçlar. Çalgı eğitiminde temel kazanımlar çalgıyı doğru tutmak, doğru çalma pozisyonunu gerçekleştirmek, çalgıdan temiz ses çıkarabilmek olarak sıralanabilir. Buna karşın profesyonel bir müzisyeni sadece bu kazanımlar ile tanımlamak doğru değildir. Profesyonel çalgı eğitiminde birlikte müzik yapabilmek, çalınan eseri doğru şekilde icra edebilmek, müzisyen olarak kişisel yorumunu ve kişisel ifade biçimini ortaya koyabilmek son derece önemlidir. Bunlar müzisyeni tanımlayan, ayırt edici, akılda kalıcı, müzisyeni güçlendiren özelliklerdir. Bu sebeple çalgı eğitiminde öğrencinin yoruma yönelik ifade biçimlerini geliştirebilmesi için desteklenmesi, yol gösterilmesi önem taşımaktadır. Bu araştırmada, çalgı eğitiminde öğrencilerin yoruma yönelik ifade biçimlerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda “İletişim ve Çalgı Eğitimi İlişkisi” ve “Çalgı Eğitiminin Dinamikleri” ana başlıkları belirlenmiştir. İletişim kavramı ve temel ifade biçimleri sınıflandırılarak açıklanmıştır. Temel ifade biçimlerinin çalgı eğitimi ile olan ilişkisi irdelenmiş, sanatsal ifadeyi zenginleştirmeyi önceleyen bir bakış açısıyla iletişim perspektifinden ele alınmıştır. Çalgı eğitiminde çalınacak eserin aslına uygun şekilde seslendirilmesi için, bestecinin müzik yazısını anlayıp içselleştirmenin ve müzik metninin tüm özelliklerinin tespit edilmesinin önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Hayal edilen çalma performansına erişmek için kişisel ifade biçimlerinin şekillendirilmesi gerekliliğinden hareketle, öğrencinin performansa yönelik müzikal ifadesini geliştirirken faydalanabileceği önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | September 26, 2023 |
Submission Date | August 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 12 |