Research Article
BibTex RIS Cite

Developing Students' Expressions for Interpretation in Instrument Education

Year 2023, Issue: 12, 1471 - 1481, 26.09.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1342993

Abstract

Professional instrument education starts at a young age and aims to train conscious musicians with a systematic training plan. The basic achievements in instrumental education can be listed as holding the instrument correctly, performing the correct playing position and being able to produce clean sound from the instrument. On the other hand, it is not correct to define a professional musician only with these achievements. In professional instrument education, it is extremely important to be able to make music together, to perform the played piece correctly, and to reveal your personal interpretation and personal expression as a musician. These are the characteristics that define the musician, are distinctive, catchy, and strengthen the musician. For this reason, in instrument education, it is important to support and guide the student so that he or she can develop interpretation-oriented expressions. In this research, it is aimed to develop students' interpretation-oriented expressions in instrument education. In this direction, the main headings of "The Relationship Between Communication and Instrument Education" and "Dynamics of Instrument Education" were determined. The concept of communication and its basic forms of expression are explained by classifying. The relationship between the basic forms of expression and instrument education has been examined, and it has been discussed from a communication perspective with a perspective that prioritizes enriching artistic expression. It has been concluded that it is important to understand and internalize the composer's musical writing and to determine all the features of the musical text in order to perform the piece to be played in the instrument education in accordance with its original form. Based on the necessity of shaping the personal expression structure in order to achieve the imagined instrument performance, suggestions were made that can be used while developing the musical expression of the student for the performance.

References

  • Arı, Y. vd. (2013). Coğrafya Araştırma Yöntemleri (ed. Yılmaz Arı ve İlhan Kaya). Balıkesir: Coğrafyacılar Derneği.
  • Aydın, B. (2012). Tıbbi Sanat Terapisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(1), 69-83.
  • Başaran, İ. (2020). Ludwig van Beethoven’in Müziği ve 7. Keman Sonatı. Yüksek Lisans Sanat Eseri Metin Çalışması. Bursa: Uludağ Üniversitesi.
  • Bedir Erişti, S. D. (2017). Çocuklarda Teknoloji Odaklı Görsel İletişim ve Dinamik Bir Görsel İletişim Yolu Olarak Dijital Öyküleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (52), 25-38.
  • Berger, J. (1999). Görme Biçimleri. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Çalışkan, N. ve Karadağ, E. (2005). Dramada Beden Dili. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 103-113.
  • Çalışkan, N. ve Yeşil, R. (2005). Eğitim Sürecinde Öğretmenin Beden Dili. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 199-207.
  • Çilden, Ş. (2003). Çalgı Eğitiminde Nitelik Sorunları. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, 30-31 Ekim 2003, İnönü Üniversitesi, Malatya, 297-302.
  • Çoban, S. ve Okay, H. H. (2013). Yaylı Çalgı Eğitiminde Müzikal İfadenin Geliştirilmesi. İdil Dergisi, 2(7), 255-279.
  • Dumond, T. Q. (2012). Konsantrasyonun Gücü (çev. Umut Yılmaz Sağırlı). Ankara: Tutku Yayınevi.
  • Erdönmez, I. (2019). İletişimin Döndüsel Süreci Bağlamında Sözlü İletişim. Uluslararası Sanat Kültür ve İletişim Dergisi, 2(1), 81-98.
  • Ersoy, A. (2021). Tchaikovsky’nin Manfred ve 4. Senfonilerinin Viyolonsel Partisindeki Hızlı Pasajlara Yönelik Teknik Öneriler. Konservatoryum, 8(2), 253-279.
  • Fenmen, M. (1991). Müzikçinin Elkitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Fischer, E. (1993). Sanatın Gerekliliği. Ankara: V Yayınları.
  • Gülüm, O. ve Karabulut, M. (2016). Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında keman eğitimi alan öğrencilerin müzikal dinamikleri bilme ve uygulama durumlarının incelenmesi (Atatürk Üniversitesi Örneği). Journal of Human Sciences, 13(3), 5853-5864.
  • Hazar, Ç. (2006). Kişilik ve İletişim Tipleri. Selçuk İletişim Dergisi, 4(2), 125-140.
  • Hultberg, C. (2008). Instrumental Students’ Strategies for Finding İnterpretations: Complexity and İndividual Variety. Psychology og Music, 36(1), 7-23.
  • Kalkanoğlu, E. (2019). Piyanoda Sostenuto Pedal Kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 9(2), 250-261.
  • Küçük, M. vd. (2012). İletişim Bilgisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Okay, H.H. (2012). Müzikal İfade Eğitimine Bir Pencere: Çalgı Müziğinde Vokal İzler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 1051-1072.
  • Okay, H. ve Kurtaslan, Z. (2013). Keman ve Viyolada Ton Üretimi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 274-283.
  • Öz Çelikbaş, E. (2019). Dışavurumcu Sanat Terapisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 2-37).
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özen, N. (2004). Çalgı Eğitiminde Yararlanılan Müzik Eğitimi Yöntemleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 57-63.
  • Özmenteş, S. (2013). Çalgı Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Kullandıkları Çalışma Taktikleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 439-454.
  • Tuna, Y. vd. (2012). İletişim (ed. İzlem Vural). Ankara: Pegem Akademi.
  • Uçan, A. (1994). Müzik Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Üstün, B. (2005). Çünkü İletişim Çok Şeyi Değiştirir. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 88-94.
  • Yerlikaya, İ. vd. (2004). Medyada Yeni Yaklaşımlar (ed. Metin Işık). Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Williams, M. ve Penman, D. (2015). Farkındalık: Çılgın Bir Dünyada Huzur Bulmak İçin Bir Rehber (çev. Ekin Duru). İstanbul: Pegasus Yayınları.
  • İnternet kaynakları:
  • http1. https://yenimedya.wordpress.com/2017/07/ [Erişim tarihi: 08.08.2023].

Çalgı Eğitiminde Öğrencilerin Yoruma Yönelik İfade Biçimlerinin Geliştirilmesi

Year 2023, Issue: 12, 1471 - 1481, 26.09.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1342993

Abstract

Profesyonel çalgı eğitimi küçük yaşlarda başlar ve sistemli bir eğitim planı ile bilinçli müzisyenler yetiştirmeyi amaçlar. Çalgı eğitiminde temel kazanımlar çalgıyı doğru tutmak, doğru çalma pozisyonunu gerçekleştirmek, çalgıdan temiz ses çıkarabilmek olarak sıralanabilir. Buna karşın profesyonel bir müzisyeni sadece bu kazanımlar ile tanımlamak doğru değildir. Profesyonel çalgı eğitiminde birlikte müzik yapabilmek, çalınan eseri doğru şekilde icra edebilmek, müzisyen olarak kişisel yorumunu ve kişisel ifade biçimini ortaya koyabilmek son derece önemlidir. Bunlar müzisyeni tanımlayan, ayırt edici, akılda kalıcı, müzisyeni güçlendiren özelliklerdir. Bu sebeple çalgı eğitiminde öğrencinin yoruma yönelik ifade biçimlerini geliştirebilmesi için desteklenmesi, yol gösterilmesi önem taşımaktadır. Bu araştırmada, çalgı eğitiminde öğrencilerin yoruma yönelik ifade biçimlerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda “İletişim ve Çalgı Eğitimi İlişkisi” ve “Çalgı Eğitiminin Dinamikleri” ana başlıkları belirlenmiştir. İletişim kavramı ve temel ifade biçimleri sınıflandırılarak açıklanmıştır. Temel ifade biçimlerinin çalgı eğitimi ile olan ilişkisi irdelenmiş, sanatsal ifadeyi zenginleştirmeyi önceleyen bir bakış açısıyla iletişim perspektifinden ele alınmıştır. Çalgı eğitiminde çalınacak eserin aslına uygun şekilde seslendirilmesi için, bestecinin müzik yazısını anlayıp içselleştirmenin ve müzik metninin tüm özelliklerinin tespit edilmesinin önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Hayal edilen çalma performansına erişmek için kişisel ifade biçimlerinin şekillendirilmesi gerekliliğinden hareketle, öğrencinin performansa yönelik müzikal ifadesini geliştirirken faydalanabileceği önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Arı, Y. vd. (2013). Coğrafya Araştırma Yöntemleri (ed. Yılmaz Arı ve İlhan Kaya). Balıkesir: Coğrafyacılar Derneği.
  • Aydın, B. (2012). Tıbbi Sanat Terapisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(1), 69-83.
  • Başaran, İ. (2020). Ludwig van Beethoven’in Müziği ve 7. Keman Sonatı. Yüksek Lisans Sanat Eseri Metin Çalışması. Bursa: Uludağ Üniversitesi.
  • Bedir Erişti, S. D. (2017). Çocuklarda Teknoloji Odaklı Görsel İletişim ve Dinamik Bir Görsel İletişim Yolu Olarak Dijital Öyküleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (52), 25-38.
  • Berger, J. (1999). Görme Biçimleri. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Çalışkan, N. ve Karadağ, E. (2005). Dramada Beden Dili. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 103-113.
  • Çalışkan, N. ve Yeşil, R. (2005). Eğitim Sürecinde Öğretmenin Beden Dili. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 199-207.
  • Çilden, Ş. (2003). Çalgı Eğitiminde Nitelik Sorunları. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, 30-31 Ekim 2003, İnönü Üniversitesi, Malatya, 297-302.
  • Çoban, S. ve Okay, H. H. (2013). Yaylı Çalgı Eğitiminde Müzikal İfadenin Geliştirilmesi. İdil Dergisi, 2(7), 255-279.
  • Dumond, T. Q. (2012). Konsantrasyonun Gücü (çev. Umut Yılmaz Sağırlı). Ankara: Tutku Yayınevi.
  • Erdönmez, I. (2019). İletişimin Döndüsel Süreci Bağlamında Sözlü İletişim. Uluslararası Sanat Kültür ve İletişim Dergisi, 2(1), 81-98.
  • Ersoy, A. (2021). Tchaikovsky’nin Manfred ve 4. Senfonilerinin Viyolonsel Partisindeki Hızlı Pasajlara Yönelik Teknik Öneriler. Konservatoryum, 8(2), 253-279.
  • Fenmen, M. (1991). Müzikçinin Elkitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Fischer, E. (1993). Sanatın Gerekliliği. Ankara: V Yayınları.
  • Gülüm, O. ve Karabulut, M. (2016). Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında keman eğitimi alan öğrencilerin müzikal dinamikleri bilme ve uygulama durumlarının incelenmesi (Atatürk Üniversitesi Örneği). Journal of Human Sciences, 13(3), 5853-5864.
  • Hazar, Ç. (2006). Kişilik ve İletişim Tipleri. Selçuk İletişim Dergisi, 4(2), 125-140.
  • Hultberg, C. (2008). Instrumental Students’ Strategies for Finding İnterpretations: Complexity and İndividual Variety. Psychology og Music, 36(1), 7-23.
  • Kalkanoğlu, E. (2019). Piyanoda Sostenuto Pedal Kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 9(2), 250-261.
  • Küçük, M. vd. (2012). İletişim Bilgisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Okay, H.H. (2012). Müzikal İfade Eğitimine Bir Pencere: Çalgı Müziğinde Vokal İzler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 1051-1072.
  • Okay, H. ve Kurtaslan, Z. (2013). Keman ve Viyolada Ton Üretimi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 274-283.
  • Öz Çelikbaş, E. (2019). Dışavurumcu Sanat Terapisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 2-37).
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özen, N. (2004). Çalgı Eğitiminde Yararlanılan Müzik Eğitimi Yöntemleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 57-63.
  • Özmenteş, S. (2013). Çalgı Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Kullandıkları Çalışma Taktikleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 439-454.
  • Tuna, Y. vd. (2012). İletişim (ed. İzlem Vural). Ankara: Pegem Akademi.
  • Uçan, A. (1994). Müzik Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Üstün, B. (2005). Çünkü İletişim Çok Şeyi Değiştirir. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 88-94.
  • Yerlikaya, İ. vd. (2004). Medyada Yeni Yaklaşımlar (ed. Metin Işık). Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Williams, M. ve Penman, D. (2015). Farkındalık: Çılgın Bir Dünyada Huzur Bulmak İçin Bir Rehber (çev. Ekin Duru). İstanbul: Pegasus Yayınları.
  • İnternet kaynakları:
  • http1. https://yenimedya.wordpress.com/2017/07/ [Erişim tarihi: 08.08.2023].
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music Education
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Elif Özbek 0000-0003-0152-2102

Publication Date September 26, 2023
Submission Date August 14, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 12

Cite

APA Özbek, E. (2023). Çalgı Eğitiminde Öğrencilerin Yoruma Yönelik İfade Biçimlerinin Geliştirilmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(12), 1471-1481. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1342993