Bu araştırma, Türkiye’den yönetmen Emin Alper’in filmlerini auteur kavramının merceğinden incelemekte ve yönetmenin eserlerindeki ortak üslupları ve içkin anlamları keşfetmeyi amaçlamaktadır. Başlangıçta auteur kavramı, elit yönetmenleri sıradan olanlardan ayırmak için ortaya atılmıştır. Ancak bu kavram günümüzde, filmlerinde teknik yetkinlik, benzersiz üslup ve içsel anlam sergileyen yönetmenleri ayırt etmek için kullanılmaktadır. Bu kuramda senaryo yazım sürecinin öne çıkması nedeniyle yazarın rolü de sıklıkla auteur kavramıyla ilişkilendirilir. Son on yılda dört filmin hem yönetmenliğini hem de senaristliğini üstlenen Alper, Türk sinemasında auteur kuramı çerçevesinde incelenmesi gereken istisnai bir yönetmendir. Alper, “Tepenin Ardı”, “Abluka”, “Kız Kardeşler” ve “Kurak Günler” filmleri boyunca, tasvir edilen olayların yüzeyinin altında karakteristik özellikler ve içsel anlamlar barındırır. Bu çalışmada, Alper’in filmlerindeki bu özellikleri auteur kuramı kriterlerine göre incelemek için nitel içerik analizi kullanılmıştır. Auteur kuramının önemli bir yönü, yönetmenin imzası, yani eserlerinde bulunan ayırt edici tarzlar ve temalardır. Alper’in filmlerinde de ayırt edici üslup ve temalar tespit edilmiştir.
This research examines the films Turkey’s director, Emin Alper, created via the lens of the auteur concept and aims to explore common styles and inherent meanings within his creations. Initially, the auteur concept was introduced to distinguish elite directors from ordinary ones. However, it has progressed now to distinguish the directors who display technical competence, unique style, and inner meaning in their films. The role of a screenwriter is often associated with the auteur concept, given the prominence of the screenplay writing process in this theory. Emin Alper, who has directed and written four films in the last ten years, is an exceptional director whose work warrants scrutiny within the domain of auteur theory in Turkish Cinema. Throughout his films “Tepenin Ardı,” “Abluka,” “Kız Kardeşler,” and “Kurak Günler,” Alper incorporates characteristic features and internal meaning beneath the surface of the depicted events. Qualitative content analysis is utilized in this study to examine these features in Alper’s films based on the auteur theory criteria. An essential aspect of auteur theory is the director’s signature, namely their works’ distinctive styles and themes. Distinctive styles and themes were also identified in Alper’s films.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Visual Arts (Other), Visual Cultures |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | September 26, 2023 |
Submission Date | August 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 12 |