Textbooks make it possible to evaluate official ideologies in a tangible and wide area. Among textbooks, the social studies textbook, which stands out with its identity and personality determination due to its content, is one of the textbooks in which official ideology can be best understood. It is possible to identify the gender roles that the official ideology wants to create or maintain through sourcebooks. The aim of this study is to reveal the gender status of the visuals in the textbooks of Türkiye and Iran. For this purpose, the visuals used in the current 4th-grade social studies textbooks taught in state-owned public schools in both countries were analyzed. In the study conducted with qualitative research traditions, data were obtained by document analysis method. The data obtained through document analysis were analyzed by content analysis. The findings were grouped under three categories: (1) the frequency with which male and female figures are shown, (2) the occupations in which they are shown, and (3) the actions they take. According to the results of the study, it was concluded that the male figure was represented more than the female figure in the visuals in the Türkiye and Iranian textbooks in terms of frequency of representation, occupations and actions. Along with the results in favor of men in both textbooks, it has been determined that the textbooks include modern family characteristics as well as traditional family characteristics, some professions attributed to men in society are shown in women, and some actions attributed to women in society are represented in men. It is recommended to investigate how these changes in the visuals in the books are in terms of the texts in the books.
Ders kitapları, resmî ideolojilerin somut ve geniş bir alanda değerlendirilmesini mümkün kılar. Ders kitapları arasında sahip olduğu içeriğinden dolayı kimlik ve kişilik belirlemesiyle ön plana çıkan Sosyal Bilgiler Ders kitabı resmî ideolojinin en iyi anlaşılacağı ders kitaplarından biridir. Resmî ideolojinin oluşturmak veya devam ettirmek istediği toplumsal cinsiyet rollerini ders kitapları aracılığıyla tespit etmek mümkündür. Bu çalışmanın amacı Türkiye ve İran ders kitaplarındaki görsellerde toplumsal cinsiyet durumunu ortaya koymaktır. Bu amaç ile iki ülkede devlete ait resmî okullarda okutulan güncel 4. sınıf Sosyal Bilgiler Ders kitaplarında kullanılan görseller incelenmiştir. Nitel araştırma gelenekleri ile yapılan çalışmada veriler doküman incelemesi yöntemiyle elde edilmiştir. Doküman incelemesiyle elde edilen veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Bulgular, kadın ve erkek figürünün, (1) gösterilme sıklığı, (2) gösterildiği meslekler ve (3) eylemler olmak üzere üç kategori altında toplanmıştır. Çalışmada ulaşılan sonuçlara göre, Türkiye ve İran ders kitaplarındaki görsellerde erkek figürünün, gösterilme yoğunluğu, gösterildiği meslek ve eylemler açısından kadın figüründen daha fazla temsil edildiği diğer bir ifade ile geleneksel toplumsal cinsiyet rollerine uygun olarak verildiği sonucuna ulaşılmıştır. Her iki kitapta erkek lehine ortaya çıkan sonuçlar ile beraber ders kitaplarında geleneksel aile özelliklerinin yanında modern aile özelliklerine de yer verildiği, toplumda erkeklere atfedilen bazı meslekler ile kadınların da gösterildiği, toplumda kadınlara atfedilen bazı eylemler ile erkeklerin de temsil edildiği saptanmıştır. Çalışmada kitaplardaki görsellerde ortaya çıkan bu değişimlerin kitaplardaki metinler açısından nasıl olduğunun araştırılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Studies (Other) |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | September 26, 2023 |
Submission Date | August 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 12 |