The intended purpose of this research is to examine postgraduate theses written in Turkey in the field of earthquake-related education. Although there are studies in many disciplines related to earthquakes, this study primarily focuses on studies in the field of education. Because in Turkey, which is an earthquake country, earthquake education and raising awareness through education is an important issue. For this reason, it is important to examine the theses written in this field and to determine the trends and needs in the field. 72 theses examined in the study; It was analyzed according to the year it was made, type, university, institute, branch of science, method and design, data collection tools and working group. The sample of this research, in which a descriptive scanning model was used, was collected by writing educational words such as “earthquake”, “earthquake awareness”, “earthquake education” and “disaster awareness”, “disaster education” in the thesis name and the thesis summary in the database of the National Thesis Center of the Council of Higher Education. scanned. As a result, it was determined that the number of doctoral theses was very low in the 72 theses examined, while the number of master’s theses was higher. One of the notable findings in the theses examined is that few studies were conducted with young children. As a result, the research was concluded by recommending further research in different disciplines and different experimental and mixed studies targeting young children.
Bu araştırmanın hedeflenen amacı depremle ilgili eğitim alanına ait, Türkiye’de oluşturulmuş lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Depremle ilgili pek çok disiplin alanında araştırmalar olmakla beraber bu çalışmada öncelikli olarak eğitim alanındaki çalışmalar ele alınmıştır. Çünkü bir deprem ülkesi olan Türkiye’de deprem eğitimi ve bilincinin eğitim yoluyla kazandırılması önemli bir konudur. Bu nedenle alanda yapılmış olan tezlerin incelenmesi ve alana yönelik eğilimlerin ve ihtiyaçların belirlenmesi açısından önemlidir. Çalışmada incelenen 72 adet tez; yapıldığı yıla, türüne, üniversitesine, enstitüsüne, bilim dalına, yöntem ve desenine, veri toplama araçlarına ve çalışma grubuna göre analiz edilmiştir. Betimsel tarama modeli kullanılan bu araştırmanın örneklemini Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezine ait veri tabanında yer alan tez adında ve tez özetinde “deprem”, “deprem bilinci”, “deprem eğitimi” ve “afet bilinci”, “afet eğitimi” gibi eğitime yönelik kelimeler yazılarak taranmıştır. Sonuç olarak incelenen 72 adet tezde doktora tez sayısının çok az olduğu, yüksek lisans tezlerin daha fazla sayıda olduğu tespit edilmiştir. İncelenen tezlerde küçük çocuklarla az sayıda araştırma yapıldığı dikkate değer bulunan bulgulardandır. Sonuç olarak farklı disiplin alanlarında daha fazla araştırma yapılması, küçük çocukları hedef alan, farklı deneysel ve karma araştırmaların yapılması önerilerek araştırma sonlandırılmıştır.
Yazarlar çalışmasının etik kurul iznine tabi olmadığını ve çalışmanın tüm sürecinde Committee on Publication Ethics (COPE)' tarafından belirlenen kurallara uyulduğunu beyan etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | November 23, 2023 |
Acceptance Date | December 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 13 |