Review
BibTex RIS Cite

Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm: Çevrimiçi ve Hibrit Uygulamaların Geleneksel Eğitim Sistemine Entegrasyonu

Year 2024, Issue: 14, 1170 - 1193, 29.02.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1426337

Abstract

Bu araştırma, eğitimde dijital dönüşüm kavramından yola çıkarak çevrimiçi ve hibrit eğitimin Türk Yükseköğretim sistemine entegrasyonunu incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden geleneksel alanyazın taraması benimsenmiştir. Bu doğrultuda, çevrimiçi ve hibrit öğrenmenin Türk yükseköğretim sistemine entegrasyonu ile ilgili araştırmalar bir araya getirilerek analiz edilmiş ve konu bağlamında tartışılmıştır. Bu kapsamda, öncelikle yükseköğretimde dijital dönüşümün temelleri ele alınmıştır. Daha sonra, yükseköğretimde çevrimiçi ve hibrit eğitimin özellikleri değerlendirilmiş, bu süreçte önem kazanan ölçme değerlendirme, dijital okuryazarlık ve teknolojik yeterlik, öğrencinin iyi oluş hali konuları irdelenmiştir. Son olarak, çevrimiçi ve hibrit eğitim yönteminin Türk yükseköğretim sistemine entegrasyon süreci Covid-19 öncesi ve sonrası dönemde konu ile ilgili çalışmalar çerçevesinde tartışılmıştır. Çalışmanın bulguları doğrultusunda, öğretmenler ve öğrencilere yönelik dijital beceri eğitim programlarının geliştirilmesi, öğretmenlere ve yöneticilere yapay zekâ gibi yeni teknolojilere yönelik eğitim sunulması ve eğitim paydaşlarının bu araçları etkili bir şekilde kullanmaları için desteklenmeleri önerilmektedir. Ayrıca, araştırmacıların, eğitimde kullanılan çeşitli dijital araçlar ve teknolojilerin öğrenme süreçlerine etkilerini değerlendirmesi, dijitalleşmenin öğrenci deneyimi üzerindeki etkilerini ve öğrenci memnuniyetini incelemesi, dijitalleşme uygulamalarının öğrenci motivasyonu, etkileşimi ve genel memnuniyet düzeyi üzerindeki etkilerinin anlaşılmasına yönelik çalışmalar yapması önerilmektedir.

References

  • Aksoya, A., Göla, B., Gürsesa, K., Güngörena, Ö. C., Demir, Z. Ve Kaymaka, H. B. (2022). Hibrit Öğrenmede Üniversite Öğrencilerinin Sorgulama Topluluğu Algıları. ERPA 2022, 184.
  • Aluh, D. O. ve Onu, J. U. (2020). The Need for Psychosocial Support Amid COVID-19 Crises in Nigeria. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice and Policy, 12(5), 557–558.
  • Appiah, M. Ve Van Tonder, F. (2018). E-Assessment in Higher Education: A review. International Journal of Business Management & Economic Research, 9(6).
  • Ataş, H. Ve Gündüz, S. (2019). Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm. Dijital Dönüşüm Ekonomik ve Toplumsal Boyutuyla. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Babaoğlu, C. Ve Kulaç, O. (2021). Salgın Döneminde Dijitalleşme Politikaları ve Yükseköğretim Sistemine Yansımalar. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 417-425.
  • Bach, S., Haynes, P. Ve Smith, J. L. (2006). Online Learning and Teaching in Higher Education. UK: McGraw-Hill Education.
  • Baker, M. (2014). Digital Transformation. Createspace Independent P.
  • Baleni, Z. G. (2015). Online Formative Assessment in Higher Education: Its Pros And Cons. Electronic Journal of e-Learning, 13(4), 228-236.
  • Balkin, J. M. Ve Sonnevend, J. (2016). The Digital Transformation of Education. In C. Greenhow, J. Sonnevend & C. Agur (Eds.) Education and Social Media: Toward a Digital Future, 9-24.
  • Baumeister, R. F. Ve Leary, M. R. (1997). Writing Narrative Literature Reviews. Review of General Psychology, 1(3), 311-320.
  • Benta, D., Bologa, G. Ve Dzitac, I. (2014). E-Learning Platforms in Higher Education. Case Study. Procedia Computer Science, 31, 1170-1176.
  • Benta, D., Bologa, G., Dzitac, S. Ve Dzitac, I. (2015). University Level Learning and Teaching via E-Learning Platforms. Procedia Computer Science, 55, 1366-1373.
  • Blier, H. M. (2008). Webbing the Common Good: Virtual Environment, Incarnated Community, and Education for the Reign of God. Teaching Theology and Religion, 11, 24-31.
  • Bozeman, W. C. Ve Spuck, D. W. (1991). Technological Competence: Training Educational Leaders. Journal of Research on Computing in Education, 23(4), 514-529.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Dünü, Bugünü ve Yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Bradley, V. M. (2021). Learning Management System (LMS) Use with Online Instruction. International Journal of Technology in Education, 4(1), 68-92.
  • Can, E. (2020). Sanal Sınıf Yönetimi: İlkeler, Uygulamalar ve Öneriler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 251-295.
  • Cronin, P., Ryan, F. Ve Coughlan, M. (2008). Undertaking a Literature Review: A Step-by-Step Approach. British Journal of Nursing, 17(1), 38-43.
  • Dennis, M. (2012). The Impact of MOOCs on Higher Education. College and University, 88(2), 24.
  • Dinçer, E. (2016). Post Modern Çağda Hibrit Üniversite Modeli ve Türkiye’de Uygulanabilirliği. https://adnanmenderes.academia.edu/EmreDincer. Erişim Tarihi: 18.12.2023
  • Doering, A. (2006). Adventure Learning: Transformative Hybrid Online Educaion. Distance Education, 27(2), 197-215.
  • El Mansour, B. Ve Mupinga, D. M. (2007). Students’ Positive and Negative Experiences in Hybrid and Online Classes. College Student Journal, 41, 242-248.
  • Eret, E. ve Ok, A. (2014). Internet Plagiarism in Higher Education: Tendencies, Triggering Factors and Reasons among Teacher Candidates. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(8), 1002-1016.
  • Eva, N., Parameitha, D. D., Farah, F. A. M. Ve Nurfitriana, F. (2020). Academic Resilience and Subjective Well-Being amongst College Students Using Online Learning During The Covid-19 Pandemic. KnE Social Sciences, 2020, 202-214.
  • Gamage, K. A., Gamage, A. ve Dehideniya, S. C. (2022). Online and Hybrid Teaching and Learning: Enhance Effective Student Engagement and Experience. Education Sciences, 12(10), 651.
  • Greene, J. A., Seung, B. Y. Ve Copeland, D. Z. (2014). Measuring Critical Components of Digital Literacy and Their Relationships with Learning. Computers & Education, 76, 55-69.
  • Guangul, F. M., Suhail, A. H., Khalit, M. I. ve Khidhir, B. A. (2020). Challenges of Remote Assessment in Higher Education in the Context of COVID-19: A Case Study of Middle East College. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 32, 519-535.
  • Güllü, O. (2021). Yükseköğretimde Dijitalleşme. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Hall, S. Ve Villareal, D. (2015). The Hybrid Advantage: Graduate Student Perspectives of Hybrid Education Courses. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 27(1), 69-80.
  • Hassan, S. U. N., Algahtani, F. D., Atteya, M. R., Almishaal, A. A., Ahmed, A. A., Obeidat, S. T., ... ve Mohamed, R. F. (2021). The impact of Extended E-Learning on Emotional Well-Being of Students during the COVID-19 Pandemic in Saudi Arabia. Children, 9(1), 13.
  • Herro, D., Visser, R. Ve Qian, M. (2021). Teacher Educators’ Perspectives and Practices Towards the Technology Education Technology Competencies (TETCs). Technology, Pedagogy and Education, 30(5), 623-641.
  • Hotar, N., Özcan, M. A., Baran, B., Yacı, Ş. N. Ve Karagöz, E. (2021). Acil Uzaktan Eğitimden Ne Öğrendik? Öğrenci ve Öğretim Elemanı Görüşlerinin Karşılaştırılması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 673-690.
  • Huang, L. Ve Zhang, T. (2022). Perceived Social Support, Psychological Capital, and Subjective Well-Being among College Students in the Context of Online Learning During The COVID-19 Pandemic. The Asia-Pacific Education Researcher, 31(5), 563-574.
  • Izard, S. G., Juanes Méndez, J. A. ve Palomera, P. R. (2017). Virtual Reality Educational Tool for Human Anatomy. Journal of Medical Systems, 41, 1-6.
  • İzmirli, S., İzmirli, Ö. Ş. Ve Çankaya, S. (2019). Yöneticilerin Gözünden Türkiye’de Çevrimiçi Uzaktan Lisansüstü Eğitim. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(2), 1216-1238.
  • Kabasakal, E., Ayşegül, A. K. C. A. ve Kaplan, S. (2022). COVID-19 Pandemi Döneminde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Sürecine İlişkin Görüş ve Tutumlarının Değerlendirilmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(3), 471-480.
  • Karaca, İ. Ve Karaca, N. (2021). 2023 Vizyon Belgesi’nin Dijitalleşme Açısından İncelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 5(1), 1-8.
  • Karadağ, E., Çiftçi, S. K., Ramazan, G. Ö. K., Ahmet, S. U., Ergin-Kocatürk, H. Ve Çiftçi, Ş. S. (2021). Covid-19 Pandemisi Sürecince Üniversitelerin Uzaktan Eğitim Kapasiteleri. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 4(1), 8-22.
  • Kavanagh, S., Luxton-Reilly, A., Wuensche, B. Ve Plimmer, B. (2017). A Systematic Review of Virtual Reality in Education. Themes in Science and Technology Education, 10(2), 85-119.
  • Kemp, S. (2019). We Are Asocial. https://datareportal.com/reports/digital-2019-turkey Erişim Tarihi: 20.12.2023
  • Koç Akran, S. (2021). Öğretmen Adaylarının Hibrit Eğitim Kavramına İlişkin Algılarının Belirlenmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Uluslararası Beşerî Bilimler ve Eğitim Dergisi, 7(16), 432-462.
  • Kör, H. (2013). Uzaktan Eğitim ve Örgün Eğitimin Çok Yönlü-Çapraz Karşılaştırılması: Kırıkkale Üniversitesi ve Hitit Üniversitesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi.
  • Larsen, R. J. Ve Eid, M. (2008). Ed Diener and the Science of Subjective Well-Being. The Science of Subjective Well-Being, 1-13.
  • Lee, S. H. (2014). Digital Literacy Education for the Development of Digital Literacy. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence, 5(3), 29-43.
  • Liu, Z. Y., Lomovtseva, N. Ve Korobeynikova, E. (2020). Online Learning Platforms: Reconstructing Modern Higher Education. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(13), 4-21.
  • Masry-Herzalah, A. ve Dor-Haim, P. (2022). Teachers’ Technological Competence and Success in Online Teaching During the COVID-19 Crisis: The Moderating Role of Resistance to Change. International Journal of Educational Management, 36(1), 1-13.
  • Matt, C., Hess, T. Ve Benlian, A. (2015). Digital Transformation Strategies. Business & Information Systems Engineering, 57, 339-343.
  • Moon, S. J. Ve Bai, S. Y. (2020). Components of Digital Literacy as Predictors of Youth Civic Engagement and the Role of Social Media News Attention: The Case of Korea. Journal of Children and Media, 14(4), 458-474.
  • Nagra, G. (2014). How to Gain Learners Attention in an Online Learning Course? Secunderabad: CommLab India LLP.
  • Negovan, V. (2010). Dimensions of Students’ Psychosocial Well-Being and Their Measurement: Validation of a Students’ Psychosocial Well Being Inventory. Europe’s Journal of Psychology, 6(2), 85-104.
  • Nuroğlu, E. ve Nuroğlu, H. H. (2018). Türkiye ve Almanya’nın Sanayide Dijital Dönüşümü: Yol Haritaları ve Şirketlerin Karşılaştırması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(23), 1537-1560.
  • Nursen, I. (2021). COVID-19 Pandemi Döneminde Uzaktan (Çevrimiçi) Eğitim Sürecinin Öğrenciler Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi: Dicle Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Örneği. Türk Coğrafya Dergisi, (79), 25-40.
  • Oliveira, K. K. S. Ve Souza, R. (2022). Digital Transformation Towards Education 4.0. Informatics in Education, 21(2), 283-309.
  • Özkaya, Y., Duran, A. ve Demirci, K. (2023). Çevrimiçi Eğitim Uygulamasının İİBF Öğretim Üyeleri Üzerine Etkileri. Yönetim Bilimleri Dergisi, 21(Özel Sayı), 676-709.
  • Parsad, B., Lewis, L. Ve Tice, P. (2008). Distance Education at Degree-Granting Postsecondary Institutions: 2006-07. Washington D.C.: National Center for Education Statistics Institute of Education Sciences.
  • Raes, A., Vanneste, P., Pieters, M., Windey, I., Van Den Noortgate, W. Ve Depaepe, F. (2020). Learning and Instruction in the Hybrid Virtual Classroom: An Investigation of Students’ Engagement and the Effect of Quizzes. Computers & Education, 143, 103682.
  • Rutkowska, A., Liska, D., Cieślik, B., Wrzeciono, A., Broďáni, J., Barcalová, M., ... ve Rutkowski, S. (2021, October). Stress Levels and Mental Well-Being Among Slovak Students During E-Learning in the COVID-19 Pandemic. Healthcare, 9(10), 1356.
  • Ryff, C. D. (1989). Beyond Ponce de Leon and Life Satisfaction: New Directions in Quest of Successful Aging. International Journal of Behavioral Development, 12, 35–55.
  • Salar, H. C., Özçınar, H., Kara, C. O., Vatansever, İ., Kısaç, İ. ve Kutluhan, A. (2023). Pandemi Deneyimi Sonrasında, Öğretim Elemanlarının Eğitimde Dijital Dönüşüme İlişkin Görüşleri: Pamukkale Üniversitesi Örneği. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 9(1), 1-22.
  • Samsuri, N. N., Nadzri, F. A. ve Rom, K. B. M.,2014. A Study on the Student’s Perspective on the Effectiveness of Using E-Learning. Procedia-Social and Behavioural Sciences, 123, 139-144.
  • Saltzman, L. Y., Hansel, T. C. ve Bordnick, P. S. (2020). Loneliness, Isolation, and Social Support Factors in Post-COVID-19 Mental Health. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice and Policy, 12(S1), 55–57.
  • Sarker, M. F. H., Mahmud, R. A., Islam, M. S. ve Islam, M. K. (2019). Use of E-Learning at Higher Educational Institutions in Bangladesh: Opportunities and Challenges. Journal of Applied Research in Higher Education, 11(2), 210-223.
  • Selwyn, N. ve Husen, O. (2010). The Educational Benefits of Technological Competence: An Investigation of Students’ Perceptions. Evaluation & Research in Education, 23(2), 137-141.
  • Sincer, S. ve Yakut Özek, B. (2023, Eylül 20-23). Kriz Anında Yükseköğretim: Deprem Sonrası Çevrimiçi ve Hibrit Eğitim Yaklaşımları. [Sözlü sunum]. EDU Congress, Ankara.
  • Snyder, L.G. ve Cannoy, S.D. (2013). Teaching in the Online Classroom. In Effective Methods of Teaching Business Education. Reston, VA: National Business Education Association, 96-110.
  • Sun, A. ve Chen, X. (2016). Online Education and Its Effective Practice: A Research Review. Journal of Information Technology Education, 15, 157-190.
  • Şahin, B. (2020). Salgın Döneminde Yürütülen Çevrimiçi Eğitim Faaliyetleri: Tespit ve Öneriler Raporu. Artvin Çoruh Üniversitesi İlahiyat Araştırmaları Dergisi, 4(2), 99-101.
  • Şahin, M. (2021). Dünyada ve Türkiye'de Yükseköğretimde Uzaktan Eğitimin Tarihi ve Gelişim Süreci. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 91-113.
  • Tambunan, H. (2014). Factors Affecting Teachers’ Competence in the Field of Information Technology. International Education Studies, 7(12), 70-75.
  • Tarasov, A. F., Getman, I. A., Turlakova, S. S., Stashkevych, I. I. ve Kozmenko, S. M. (2020). Methodical Aspects of Preparation of Educational Content on the Basis of Distance Education Platforms. CTE Workshop Proceedings, 7, 161-173.
  • Taşkıran, A. (2017). Dijital Çağda Yükseköğretim. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 96-109.
  • Telli, S. G. ve Altun, D. (2023). Türkiye’de Deprem Sonrası Çevrimiçi Öğrenmenin Vazgeçilmezliği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(2), 125-136.
  • Tepe, F. Y. ve Adıgüzel, T. (2017). Eğitim Kurumlarında Teknoloji ile Değişim Süreci: Bir Yükseköğretim Kurumu Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1242-1261.
  • Tomczyk, Ł. (2020). Skills in the Area of Digital Safety as a Key Component of Digital Literacy among Teachers. Education and Information Technologies, 25(1), 471-486.
  • Tonbuloğlu, B. (2017). Uzaktan Eğitim Programlarının Paydaş Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • TUİK (2020). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2020. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri(BT)Kullanim-Arastirmasi- Erişim Tarihi: 20.12.2023
  • Urokova, S. B. (2020). Advantages and Disadvantages of Online Education. ISJ Theoretical & Applied Science, 9(89), 34-37.
  • Wang, S. K. ve Hsu, H. Y. (2008). Use of the Webinar Tool (Elluminate) to Support Training: The Effects of Webinar-Learning Implementation from Student-Trainers’ Perspective. Journal of Interactive Online Learning, 7(3), 175-194.
  • Van der Rijst, R., Guo, P. ve Admiraal, W. (2023). Student Engagement in Hybrid Approaches to Teaching in Higher Education. Revista de Investigación Educativa, 41(2), 315-336.
  • Yildiz, E. P. (2020). Opinions of Academicians on Digital Literacy: A Phenomenology Study. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(3), 469-478.
  • Young, W., Allen, L. ve Warfield, K. (2016). Developing Online/Hybrid Learning Models for Higher Education Programs. Alabama Journal of Educational Leadership, 3, 47-56.
  • YÖK. (2019). YÖK Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm Tanıtım Toplantısı. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/agri-dijital-donusum-tanitim-toplantisi.aspx Erişim Tarihi: 18.12.2023
  • YÖK (2020a). Üniversitelerde Uygulanacak Uzaktan Eğitime İlişkin Açıklama. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/ universitelerde-uygulanacak-uzaktanegitime-iliskin-aciklama.aspx. Erişim Tarihi: 18.12.2023
  • YÖK (2020b). Yök'ten, Salgın Sürecinde Üniversitelerdeki Uzaktan Eğitimin Bir Aylık Durum Tespiti. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/uzaktanegitime-yonelik-degerlendirme.aspx Erişim Tarihi: 18.12.2023
  • YÖK (2021). Yükseköğretime İlişkin “En Yüksek Katılımlı” Anketin Sonuçları Açıklandı. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2021/yok-un-yaptigi-anket sonuclari-aciklandi.aspx Erişim Tarihi: 18.12.2023
  • Yurdakal, İ. H. ve Kırmızı, F. S. (2021). COVID-19 Salgını Sürecinde Gerçekleştirilen Acil Uzaktan Eğitime İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 290-302.
  • Yustika, G. P. ve Iswati, S. (2020). Digital Literacy in Formal Online Education: A Short Review. Dinamika Pendidikan, 15(1), 66-76.
  • Zain, S. (2021). Digital Transformation Trends in Education. In Future Directions in Digital Information (pp. 223-234). Chandos Publishing.

Digital Transformation in Higher Education: Integration of Online and Hybrid Practices into Traditional Education Systems

Year 2024, Issue: 14, 1170 - 1193, 29.02.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1426337

Abstract

This study aims at examining the integration of online and hybrid education into the Turkish Higher Education system based on the concept of digital transformation in education. This study employs traditional literature review, a qualitative research method. Therefore, we gathered, analysed, and discussed research on the integration of online and hybrid learning in the Turkish higher education system within the context of the subject matter. In this context, we firstly discussed the basics of digital transformation in higher education. Then, we examined the characteristics of online and hybrid education in higher education, and discussed the concepts of assessment and evaluation, digital literacy and technological competence as well as students’ well-being, which are all important elements of this process. Finally, we examined the integration of online and hybrid education into the Turkish higher education system within the framework of the studies conducted on the topic before and after the Covid-19 pandemic and offered some recommendations on the subject. In line with the findings of the study, it is recommended to develop digital skills training programmes for teachers and students, to provide training for teachers and administrators on new technologies such as artificial intelligence, and to support educational stakeholders to use these tools effectively. In addition, it is recommended that researchers evaluate the effects of various digital tools and technologies used in education on learning processes, examine the effects of digitalisation on student experience and student satisfaction, and conduct studies to understand the effects of digitalisation practices on student motivation, interaction and overall satisfaction level.

References

  • Aksoya, A., Göla, B., Gürsesa, K., Güngörena, Ö. C., Demir, Z. Ve Kaymaka, H. B. (2022). Hibrit Öğrenmede Üniversite Öğrencilerinin Sorgulama Topluluğu Algıları. ERPA 2022, 184.
  • Aluh, D. O. ve Onu, J. U. (2020). The Need for Psychosocial Support Amid COVID-19 Crises in Nigeria. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice and Policy, 12(5), 557–558.
  • Appiah, M. Ve Van Tonder, F. (2018). E-Assessment in Higher Education: A review. International Journal of Business Management & Economic Research, 9(6).
  • Ataş, H. Ve Gündüz, S. (2019). Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm. Dijital Dönüşüm Ekonomik ve Toplumsal Boyutuyla. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Babaoğlu, C. Ve Kulaç, O. (2021). Salgın Döneminde Dijitalleşme Politikaları ve Yükseköğretim Sistemine Yansımalar. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 417-425.
  • Bach, S., Haynes, P. Ve Smith, J. L. (2006). Online Learning and Teaching in Higher Education. UK: McGraw-Hill Education.
  • Baker, M. (2014). Digital Transformation. Createspace Independent P.
  • Baleni, Z. G. (2015). Online Formative Assessment in Higher Education: Its Pros And Cons. Electronic Journal of e-Learning, 13(4), 228-236.
  • Balkin, J. M. Ve Sonnevend, J. (2016). The Digital Transformation of Education. In C. Greenhow, J. Sonnevend & C. Agur (Eds.) Education and Social Media: Toward a Digital Future, 9-24.
  • Baumeister, R. F. Ve Leary, M. R. (1997). Writing Narrative Literature Reviews. Review of General Psychology, 1(3), 311-320.
  • Benta, D., Bologa, G. Ve Dzitac, I. (2014). E-Learning Platforms in Higher Education. Case Study. Procedia Computer Science, 31, 1170-1176.
  • Benta, D., Bologa, G., Dzitac, S. Ve Dzitac, I. (2015). University Level Learning and Teaching via E-Learning Platforms. Procedia Computer Science, 55, 1366-1373.
  • Blier, H. M. (2008). Webbing the Common Good: Virtual Environment, Incarnated Community, and Education for the Reign of God. Teaching Theology and Religion, 11, 24-31.
  • Bozeman, W. C. Ve Spuck, D. W. (1991). Technological Competence: Training Educational Leaders. Journal of Research on Computing in Education, 23(4), 514-529.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Dünü, Bugünü ve Yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Bradley, V. M. (2021). Learning Management System (LMS) Use with Online Instruction. International Journal of Technology in Education, 4(1), 68-92.
  • Can, E. (2020). Sanal Sınıf Yönetimi: İlkeler, Uygulamalar ve Öneriler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 251-295.
  • Cronin, P., Ryan, F. Ve Coughlan, M. (2008). Undertaking a Literature Review: A Step-by-Step Approach. British Journal of Nursing, 17(1), 38-43.
  • Dennis, M. (2012). The Impact of MOOCs on Higher Education. College and University, 88(2), 24.
  • Dinçer, E. (2016). Post Modern Çağda Hibrit Üniversite Modeli ve Türkiye’de Uygulanabilirliği. https://adnanmenderes.academia.edu/EmreDincer. Erişim Tarihi: 18.12.2023
  • Doering, A. (2006). Adventure Learning: Transformative Hybrid Online Educaion. Distance Education, 27(2), 197-215.
  • El Mansour, B. Ve Mupinga, D. M. (2007). Students’ Positive and Negative Experiences in Hybrid and Online Classes. College Student Journal, 41, 242-248.
  • Eret, E. ve Ok, A. (2014). Internet Plagiarism in Higher Education: Tendencies, Triggering Factors and Reasons among Teacher Candidates. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(8), 1002-1016.
  • Eva, N., Parameitha, D. D., Farah, F. A. M. Ve Nurfitriana, F. (2020). Academic Resilience and Subjective Well-Being amongst College Students Using Online Learning During The Covid-19 Pandemic. KnE Social Sciences, 2020, 202-214.
  • Gamage, K. A., Gamage, A. ve Dehideniya, S. C. (2022). Online and Hybrid Teaching and Learning: Enhance Effective Student Engagement and Experience. Education Sciences, 12(10), 651.
  • Greene, J. A., Seung, B. Y. Ve Copeland, D. Z. (2014). Measuring Critical Components of Digital Literacy and Their Relationships with Learning. Computers & Education, 76, 55-69.
  • Guangul, F. M., Suhail, A. H., Khalit, M. I. ve Khidhir, B. A. (2020). Challenges of Remote Assessment in Higher Education in the Context of COVID-19: A Case Study of Middle East College. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 32, 519-535.
  • Güllü, O. (2021). Yükseköğretimde Dijitalleşme. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Hall, S. Ve Villareal, D. (2015). The Hybrid Advantage: Graduate Student Perspectives of Hybrid Education Courses. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 27(1), 69-80.
  • Hassan, S. U. N., Algahtani, F. D., Atteya, M. R., Almishaal, A. A., Ahmed, A. A., Obeidat, S. T., ... ve Mohamed, R. F. (2021). The impact of Extended E-Learning on Emotional Well-Being of Students during the COVID-19 Pandemic in Saudi Arabia. Children, 9(1), 13.
  • Herro, D., Visser, R. Ve Qian, M. (2021). Teacher Educators’ Perspectives and Practices Towards the Technology Education Technology Competencies (TETCs). Technology, Pedagogy and Education, 30(5), 623-641.
  • Hotar, N., Özcan, M. A., Baran, B., Yacı, Ş. N. Ve Karagöz, E. (2021). Acil Uzaktan Eğitimden Ne Öğrendik? Öğrenci ve Öğretim Elemanı Görüşlerinin Karşılaştırılması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 673-690.
  • Huang, L. Ve Zhang, T. (2022). Perceived Social Support, Psychological Capital, and Subjective Well-Being among College Students in the Context of Online Learning During The COVID-19 Pandemic. The Asia-Pacific Education Researcher, 31(5), 563-574.
  • Izard, S. G., Juanes Méndez, J. A. ve Palomera, P. R. (2017). Virtual Reality Educational Tool for Human Anatomy. Journal of Medical Systems, 41, 1-6.
  • İzmirli, S., İzmirli, Ö. Ş. Ve Çankaya, S. (2019). Yöneticilerin Gözünden Türkiye’de Çevrimiçi Uzaktan Lisansüstü Eğitim. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(2), 1216-1238.
  • Kabasakal, E., Ayşegül, A. K. C. A. ve Kaplan, S. (2022). COVID-19 Pandemi Döneminde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Sürecine İlişkin Görüş ve Tutumlarının Değerlendirilmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(3), 471-480.
  • Karaca, İ. Ve Karaca, N. (2021). 2023 Vizyon Belgesi’nin Dijitalleşme Açısından İncelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 5(1), 1-8.
  • Karadağ, E., Çiftçi, S. K., Ramazan, G. Ö. K., Ahmet, S. U., Ergin-Kocatürk, H. Ve Çiftçi, Ş. S. (2021). Covid-19 Pandemisi Sürecince Üniversitelerin Uzaktan Eğitim Kapasiteleri. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 4(1), 8-22.
  • Kavanagh, S., Luxton-Reilly, A., Wuensche, B. Ve Plimmer, B. (2017). A Systematic Review of Virtual Reality in Education. Themes in Science and Technology Education, 10(2), 85-119.
  • Kemp, S. (2019). We Are Asocial. https://datareportal.com/reports/digital-2019-turkey Erişim Tarihi: 20.12.2023
  • Koç Akran, S. (2021). Öğretmen Adaylarının Hibrit Eğitim Kavramına İlişkin Algılarının Belirlenmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Uluslararası Beşerî Bilimler ve Eğitim Dergisi, 7(16), 432-462.
  • Kör, H. (2013). Uzaktan Eğitim ve Örgün Eğitimin Çok Yönlü-Çapraz Karşılaştırılması: Kırıkkale Üniversitesi ve Hitit Üniversitesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi.
  • Larsen, R. J. Ve Eid, M. (2008). Ed Diener and the Science of Subjective Well-Being. The Science of Subjective Well-Being, 1-13.
  • Lee, S. H. (2014). Digital Literacy Education for the Development of Digital Literacy. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence, 5(3), 29-43.
  • Liu, Z. Y., Lomovtseva, N. Ve Korobeynikova, E. (2020). Online Learning Platforms: Reconstructing Modern Higher Education. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(13), 4-21.
  • Masry-Herzalah, A. ve Dor-Haim, P. (2022). Teachers’ Technological Competence and Success in Online Teaching During the COVID-19 Crisis: The Moderating Role of Resistance to Change. International Journal of Educational Management, 36(1), 1-13.
  • Matt, C., Hess, T. Ve Benlian, A. (2015). Digital Transformation Strategies. Business & Information Systems Engineering, 57, 339-343.
  • Moon, S. J. Ve Bai, S. Y. (2020). Components of Digital Literacy as Predictors of Youth Civic Engagement and the Role of Social Media News Attention: The Case of Korea. Journal of Children and Media, 14(4), 458-474.
  • Nagra, G. (2014). How to Gain Learners Attention in an Online Learning Course? Secunderabad: CommLab India LLP.
  • Negovan, V. (2010). Dimensions of Students’ Psychosocial Well-Being and Their Measurement: Validation of a Students’ Psychosocial Well Being Inventory. Europe’s Journal of Psychology, 6(2), 85-104.
  • Nuroğlu, E. ve Nuroğlu, H. H. (2018). Türkiye ve Almanya’nın Sanayide Dijital Dönüşümü: Yol Haritaları ve Şirketlerin Karşılaştırması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(23), 1537-1560.
  • Nursen, I. (2021). COVID-19 Pandemi Döneminde Uzaktan (Çevrimiçi) Eğitim Sürecinin Öğrenciler Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi: Dicle Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Örneği. Türk Coğrafya Dergisi, (79), 25-40.
  • Oliveira, K. K. S. Ve Souza, R. (2022). Digital Transformation Towards Education 4.0. Informatics in Education, 21(2), 283-309.
  • Özkaya, Y., Duran, A. ve Demirci, K. (2023). Çevrimiçi Eğitim Uygulamasının İİBF Öğretim Üyeleri Üzerine Etkileri. Yönetim Bilimleri Dergisi, 21(Özel Sayı), 676-709.
  • Parsad, B., Lewis, L. Ve Tice, P. (2008). Distance Education at Degree-Granting Postsecondary Institutions: 2006-07. Washington D.C.: National Center for Education Statistics Institute of Education Sciences.
  • Raes, A., Vanneste, P., Pieters, M., Windey, I., Van Den Noortgate, W. Ve Depaepe, F. (2020). Learning and Instruction in the Hybrid Virtual Classroom: An Investigation of Students’ Engagement and the Effect of Quizzes. Computers & Education, 143, 103682.
  • Rutkowska, A., Liska, D., Cieślik, B., Wrzeciono, A., Broďáni, J., Barcalová, M., ... ve Rutkowski, S. (2021, October). Stress Levels and Mental Well-Being Among Slovak Students During E-Learning in the COVID-19 Pandemic. Healthcare, 9(10), 1356.
  • Ryff, C. D. (1989). Beyond Ponce de Leon and Life Satisfaction: New Directions in Quest of Successful Aging. International Journal of Behavioral Development, 12, 35–55.
  • Salar, H. C., Özçınar, H., Kara, C. O., Vatansever, İ., Kısaç, İ. ve Kutluhan, A. (2023). Pandemi Deneyimi Sonrasında, Öğretim Elemanlarının Eğitimde Dijital Dönüşüme İlişkin Görüşleri: Pamukkale Üniversitesi Örneği. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 9(1), 1-22.
  • Samsuri, N. N., Nadzri, F. A. ve Rom, K. B. M.,2014. A Study on the Student’s Perspective on the Effectiveness of Using E-Learning. Procedia-Social and Behavioural Sciences, 123, 139-144.
  • Saltzman, L. Y., Hansel, T. C. ve Bordnick, P. S. (2020). Loneliness, Isolation, and Social Support Factors in Post-COVID-19 Mental Health. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice and Policy, 12(S1), 55–57.
  • Sarker, M. F. H., Mahmud, R. A., Islam, M. S. ve Islam, M. K. (2019). Use of E-Learning at Higher Educational Institutions in Bangladesh: Opportunities and Challenges. Journal of Applied Research in Higher Education, 11(2), 210-223.
  • Selwyn, N. ve Husen, O. (2010). The Educational Benefits of Technological Competence: An Investigation of Students’ Perceptions. Evaluation & Research in Education, 23(2), 137-141.
  • Sincer, S. ve Yakut Özek, B. (2023, Eylül 20-23). Kriz Anında Yükseköğretim: Deprem Sonrası Çevrimiçi ve Hibrit Eğitim Yaklaşımları. [Sözlü sunum]. EDU Congress, Ankara.
  • Snyder, L.G. ve Cannoy, S.D. (2013). Teaching in the Online Classroom. In Effective Methods of Teaching Business Education. Reston, VA: National Business Education Association, 96-110.
  • Sun, A. ve Chen, X. (2016). Online Education and Its Effective Practice: A Research Review. Journal of Information Technology Education, 15, 157-190.
  • Şahin, B. (2020). Salgın Döneminde Yürütülen Çevrimiçi Eğitim Faaliyetleri: Tespit ve Öneriler Raporu. Artvin Çoruh Üniversitesi İlahiyat Araştırmaları Dergisi, 4(2), 99-101.
  • Şahin, M. (2021). Dünyada ve Türkiye'de Yükseköğretimde Uzaktan Eğitimin Tarihi ve Gelişim Süreci. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 91-113.
  • Tambunan, H. (2014). Factors Affecting Teachers’ Competence in the Field of Information Technology. International Education Studies, 7(12), 70-75.
  • Tarasov, A. F., Getman, I. A., Turlakova, S. S., Stashkevych, I. I. ve Kozmenko, S. M. (2020). Methodical Aspects of Preparation of Educational Content on the Basis of Distance Education Platforms. CTE Workshop Proceedings, 7, 161-173.
  • Taşkıran, A. (2017). Dijital Çağda Yükseköğretim. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 96-109.
  • Telli, S. G. ve Altun, D. (2023). Türkiye’de Deprem Sonrası Çevrimiçi Öğrenmenin Vazgeçilmezliği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(2), 125-136.
  • Tepe, F. Y. ve Adıgüzel, T. (2017). Eğitim Kurumlarında Teknoloji ile Değişim Süreci: Bir Yükseköğretim Kurumu Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1242-1261.
  • Tomczyk, Ł. (2020). Skills in the Area of Digital Safety as a Key Component of Digital Literacy among Teachers. Education and Information Technologies, 25(1), 471-486.
  • Tonbuloğlu, B. (2017). Uzaktan Eğitim Programlarının Paydaş Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • TUİK (2020). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2020. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri(BT)Kullanim-Arastirmasi- Erişim Tarihi: 20.12.2023
  • Urokova, S. B. (2020). Advantages and Disadvantages of Online Education. ISJ Theoretical & Applied Science, 9(89), 34-37.
  • Wang, S. K. ve Hsu, H. Y. (2008). Use of the Webinar Tool (Elluminate) to Support Training: The Effects of Webinar-Learning Implementation from Student-Trainers’ Perspective. Journal of Interactive Online Learning, 7(3), 175-194.
  • Van der Rijst, R., Guo, P. ve Admiraal, W. (2023). Student Engagement in Hybrid Approaches to Teaching in Higher Education. Revista de Investigación Educativa, 41(2), 315-336.
  • Yildiz, E. P. (2020). Opinions of Academicians on Digital Literacy: A Phenomenology Study. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(3), 469-478.
  • Young, W., Allen, L. ve Warfield, K. (2016). Developing Online/Hybrid Learning Models for Higher Education Programs. Alabama Journal of Educational Leadership, 3, 47-56.
  • YÖK. (2019). YÖK Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm Tanıtım Toplantısı. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/agri-dijital-donusum-tanitim-toplantisi.aspx Erişim Tarihi: 18.12.2023
  • YÖK (2020a). Üniversitelerde Uygulanacak Uzaktan Eğitime İlişkin Açıklama. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/ universitelerde-uygulanacak-uzaktanegitime-iliskin-aciklama.aspx. Erişim Tarihi: 18.12.2023
  • YÖK (2020b). Yök'ten, Salgın Sürecinde Üniversitelerdeki Uzaktan Eğitimin Bir Aylık Durum Tespiti. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/uzaktanegitime-yonelik-degerlendirme.aspx Erişim Tarihi: 18.12.2023
  • YÖK (2021). Yükseköğretime İlişkin “En Yüksek Katılımlı” Anketin Sonuçları Açıklandı. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2021/yok-un-yaptigi-anket sonuclari-aciklandi.aspx Erişim Tarihi: 18.12.2023
  • Yurdakal, İ. H. ve Kırmızı, F. S. (2021). COVID-19 Salgını Sürecinde Gerçekleştirilen Acil Uzaktan Eğitime İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 290-302.
  • Yustika, G. P. ve Iswati, S. (2020). Digital Literacy in Formal Online Education: A Short Review. Dinamika Pendidikan, 15(1), 66-76.
  • Zain, S. (2021). Digital Transformation Trends in Education. In Future Directions in Digital Information (pp. 223-234). Chandos Publishing.
There are 88 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Bahar Yakut Özek 0000-0001-7699-8741

Sakine Sincer 0000-0001-8929-3652

Publication Date February 29, 2024
Submission Date January 26, 2024
Acceptance Date February 25, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 14

Cite

APA Yakut Özek, B., & Sincer, S. (2024). Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm: Çevrimiçi ve Hibrit Uygulamaların Geleneksel Eğitim Sistemine Entegrasyonu. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(14), 1170-1193. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1426337