Dijital ortamda okuma ve yazma becerilerinin kullanıldığı Wattpad, kullanıcılarının edebî metinlerle tanışma ve edebî metin oluşturma ihtiyaçlarına cevap vermeyi amaçlamış dijital okuryazarlık uygulamalarından biridir. Özellikle öğrenciler ve genç yazarlar arasında yaygın kullanım alanı bulan bu programın; niçin ve ne sıklıkla kullanıldığını tespit etmek, programın kullanıcılar üzerindeki etkilerini araştırmak, bu ve benzeri uygulamaların eğitim ve öğretimde daha verimli kullanılması açısından önem arz etmektedir. Bu gerekçeler göz önünde bulundurularak bu araştırma; ortaokul öğrencilerinin (5, 6 ve 7. sınıf), Wattpad uygulamasını kullanma sıklıkları ile amaçlarını tespit etmek, öğrencilerin programdan nasıl ve ne düzeyde etkilendiğini ortaya çıkarmak için yürütülmüştür. Nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte yürütüldüğü bu araştırmada, anket ve görüşmeler ile elde edilen veriler, betimsel ve içerik analizleri ile değerlendirilmiştir. Anket sonuçlarına göre; Wattpad kullanıcısı öğrencilerin uygulamayı ağırlıklı olarak “okuma” amaçlı kullandığı, en fazla okunan türlerin roman ve hikâye olduğu, uygulamayı yazma amaçlı kullanan öğrencilerin ise genellikle roman ve hikâye denemelerinde bulundukları anlaşılmıştır. Bu uygulamayı kullanan öğrenciler ile yapılan yüz yüze görüşmeler, anket sonuçlarını büyük oranda doğrulamıştır. Ayrıca uygulamayı kullanan öğrencilerin beyanlarına göre, Wattpad kullanıcılarının, “argo, hakaret ve kaba sözler ile cinsellik içeren görsel ve metinlere maruz kaldıkları, fikir hırsızlığı ve izinsiz kopyalama gibi olumsuzluklarla karşılaştıkları, programı kullanım alışkanlıklarına bağlı olarak bazı sağlık sorunları yaşadıkları tespit edilmiştir.
Araştırma verileri 2015-2016 eğitim öğretim yılında toplandığı için o yıllarda tek başına muteber ve geçerli olan "araştırma izni" alınmıştır. Bu sebeple araştırmaya özel bir etik kurul onay belgesi yoktur.
Konya İl Millî Eğitim Müdürlüğü
Araştırmanın yapılması yönünde desteklerini esirgemeyen dönemin Konya İl Millî Eğitim Müdürü Mukadder GÜRSOY’a, gerekli kurumsal izinler için araştırma önerisinin ve araştırmanın eleştirel incelenmesinde ve tashihlerinin yapılmasında dönemin AR-GE birimi strateji uzmanı Ekrem ÖZMEN’e, internet ortamında anket formunun hazırlanmasında, yazılım ve programlama desteği veren Bilişim Teknolojileri Öğretmeni Ali ALTINSOY’a teşekkür ediyorum.
Wattpad, where reading and writing skills are used in the digital media, is one of the digital literacy applications that aims to respond to the needs of its users to meet literary texts and create literary texts. Determining the reasons and frequency of this widely used program, particularly among students and young writers, is crucial for investigating its effects on users and optimizing its use in education and training. Considering these reasons, this research was conducted to determine the frequency and purposes of secondary school students (5th, 6th and 7th grades) using the Wattpad application and to uncover the extent of the program’s impact on them. In this study, quantitative and qualitative research methods were conducted together, the data obtained through questionnaires and interviews were evaluated through descriptive and content analysis. According to the results of the questionnaire; it was understood that the students who used the Wattpad primarily for “reading” purposes, the most read genres were novels and stories, and the students who used the application for writing purposes generally wrote novels and stories. Face-to-face interviews with students using the Wattpad confirmed the survey results to a great extent. Additionally, it was determined that students who read books published in the application environment were exposed to visuals and texts containing slang, insults and vulgar words and sexuality, encountered negativities such as idea theft and unauthorized copying, and experienced some health problems based on their program usage habits.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Digital Literature, Digital Writing, Creative Writing |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2024 |
Submission Date | April 20, 2024 |
Acceptance Date | May 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 16 |