Research Article
BibTex RIS Cite

EFFI BRIEST VE L’ADULTERA’DA KADIN

Year 2024, , 14 - 17, 29.06.2024
https://doi.org/10.62425/korpus.1491874

Abstract

Alman Edebiyatı ve Realist Akımın önemli temsilcilerinden olan Heinrich Theodor Fontane (1819-1898), kaleme aldığı toplum ve zaman romanlarında (Gesellschafts- und Zeitroman) 19. yüzyıl Almanyasının toplumsal bir panoramasını çizmekte ve gerçek olaylardan esinlenerek yazmış olduğu eserlerinde bilhassa o dönemdeki kadınların yaşantıları hakkında okuyucuya bilgi sunmaktadır. Effi Briest, Fontane’nin geç dönem ve hatta ölümünden önce yayımlanan son eseri olarak en çok tanınan bir eseri olmasına rağmen yazarın zaman romanları kapsamında ilk eser olma özelliği taşıyan L’Adultera maalesef Türkiye’de pek tanınmamaktadır. Konu olarak pek çok açıdan paralellik gösteren iki romanın başkahramanları Effi ve Melanie, 17 yaşında iken kendilerinden yaşça oldukça büyük kişilerle evlendirilmişlerdir. Ancak her iki roman kahramanının yaşam hikâyeleri, toplumun kuralları, gelenek ve göreneklerinin yanı sıra kendi eğitim düzeyleri, karakteristik özellikleri ve aile yapıları ile bağlantılı olarak farklılık göstermektedir. Theodor Fontane eserlerinde doğrudan bir toplumsal eleştiri yapmamasına rağmen günümüz açısından hem 19. yüzyılda Almanya'daki kadınların toplum içindeki yerlerini göstermesi bakımından hem de artık her ne kadar hukuki açıdan hak sahibi olmalarına rağmen günümüz kadınının içinde bulunduğu ve pratikte yaşadıkları ile karşılaştırılması noktasında önem taşımaktadır. Bu çalışmada her iki eser realist bakış açısı ve metin odaklı analiz ile ele alınmıştır.

Ethical Statement

Gerekmiyor

Supporting Institution

Yok

Project Number

Yok

Thanks

Yok

References

  • Aust, H. (1980). Fontane aus heutiger Sicht, Nymphenburger.
  • Frevert, U. v. d. (2012). Männlichkeit, Ehre und Gewalt.
  • Osnabrücker Jahrbuch Frieden und Wissenschaft 19 / 2012Herausgegeben vom Oberbürgermeister der Stadt Osnabrück und dem Präsidenten der Universität Osnabrück.
  • Fontane, Th. (1973). L’Adultera, Greifenverlag.
  • Fontane, Theodor (2003). Effi Briest. Phillip Reclam jun. GmbH & Co.
  • Fontane, Th. (1969). Sämtliche Werke. Aufsätze, Kritiken, Erinnerungen. Jürgen Kolbe (Hg.) Carl Hanser Verlag.
  • Grätz, K. (2015): Alles kommt auf die Beleuchtung an Theodor Fontane – Leben und Werk. Stuttgart: Reclam. Kleinpaß, S. (2012). Theodor Fontane, Tectum.
  • Köppe, T., & Winko, S. (2008). Neuere Literaturtheorien, Stuttgart: Metzler.
  • Mecklenburg, N. (2018). Theodor Fontane, Realismus, Redevielfalt, Ressentiment. Stuttgart: Springer.
  • Mende, D. (1980) Frauenleben. Aust, H. (1980). Fontane aus heutiger Sicht, Nymphenburger.
  • Nünning, A. (Ed.). (1998). Metzler Lexikon, Literatur- und Kulturtheorie. Stuttgart: Metzler.
  • Tresnak, E. (2011). Theodor Fontane, Wegbereiter für weibliche Emanzipation um 1900? vergleichende Untersuchung literarischer Weiblichkeitskonzepte in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts am Beispiel von Theodor Fontanes ‘Cecile’ und Helene Böhlaus ‘Der Rangierbahnhof’. Hamburg: Igel.
  • Wagner-Simon, Th. (1992). Das Urbild von Theodor Fontanes „L‘Adultera“. Stapp verlag.
Year 2024, , 14 - 17, 29.06.2024
https://doi.org/10.62425/korpus.1491874

Abstract

Project Number

Yok

References

  • Aust, H. (1980). Fontane aus heutiger Sicht, Nymphenburger.
  • Frevert, U. v. d. (2012). Männlichkeit, Ehre und Gewalt.
  • Osnabrücker Jahrbuch Frieden und Wissenschaft 19 / 2012Herausgegeben vom Oberbürgermeister der Stadt Osnabrück und dem Präsidenten der Universität Osnabrück.
  • Fontane, Th. (1973). L’Adultera, Greifenverlag.
  • Fontane, Theodor (2003). Effi Briest. Phillip Reclam jun. GmbH & Co.
  • Fontane, Th. (1969). Sämtliche Werke. Aufsätze, Kritiken, Erinnerungen. Jürgen Kolbe (Hg.) Carl Hanser Verlag.
  • Grätz, K. (2015): Alles kommt auf die Beleuchtung an Theodor Fontane – Leben und Werk. Stuttgart: Reclam. Kleinpaß, S. (2012). Theodor Fontane, Tectum.
  • Köppe, T., & Winko, S. (2008). Neuere Literaturtheorien, Stuttgart: Metzler.
  • Mecklenburg, N. (2018). Theodor Fontane, Realismus, Redevielfalt, Ressentiment. Stuttgart: Springer.
  • Mende, D. (1980) Frauenleben. Aust, H. (1980). Fontane aus heutiger Sicht, Nymphenburger.
  • Nünning, A. (Ed.). (1998). Metzler Lexikon, Literatur- und Kulturtheorie. Stuttgart: Metzler.
  • Tresnak, E. (2011). Theodor Fontane, Wegbereiter für weibliche Emanzipation um 1900? vergleichende Untersuchung literarischer Weiblichkeitskonzepte in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts am Beispiel von Theodor Fontanes ‘Cecile’ und Helene Böhlaus ‘Der Rangierbahnhof’. Hamburg: Igel.
  • Wagner-Simon, Th. (1992). Das Urbild von Theodor Fontanes „L‘Adultera“. Stapp verlag.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects German Language, Literature and Culture
Journal Section Research Articles
Authors

Süreyya İlkılıç 0000-0003-1856-5272

Project Number Yok
Publication Date June 29, 2024
Submission Date May 29, 2024
Acceptance Date June 13, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA İlkılıç, S. (2024). EFFI BRIEST VE L’ADULTERA’DA KADIN. Korpusgermanistik, 3(1), 14-17. https://doi.org/10.62425/korpus.1491874
AMA İlkılıç S. EFFI BRIEST VE L’ADULTERA’DA KADIN. Korpusgermanistik. June 2024;3(1):14-17. doi:10.62425/korpus.1491874
Chicago İlkılıç, Süreyya. “EFFI BRIEST VE L’ADULTERA’DA KADIN”. Korpusgermanistik 3, no. 1 (June 2024): 14-17. https://doi.org/10.62425/korpus.1491874.
EndNote İlkılıç S (June 1, 2024) EFFI BRIEST VE L’ADULTERA’DA KADIN. Korpusgermanistik 3 1 14–17.
IEEE S. İlkılıç, “EFFI BRIEST VE L’ADULTERA’DA KADIN”, Korpusgermanistik, vol. 3, no. 1, pp. 14–17, 2024, doi: 10.62425/korpus.1491874.
ISNAD İlkılıç, Süreyya. “EFFI BRIEST VE L’ADULTERA’DA KADIN”. Korpusgermanistik 3/1 (June 2024), 14-17. https://doi.org/10.62425/korpus.1491874.
JAMA İlkılıç S. EFFI BRIEST VE L’ADULTERA’DA KADIN. Korpusgermanistik. 2024;3:14–17.
MLA İlkılıç, Süreyya. “EFFI BRIEST VE L’ADULTERA’DA KADIN”. Korpusgermanistik, vol. 3, no. 1, 2024, pp. 14-17, doi:10.62425/korpus.1491874.
Vancouver İlkılıç S. EFFI BRIEST VE L’ADULTERA’DA KADIN. Korpusgermanistik. 2024;3(1):14-7.