Year 2020, Volume 3 , Issue 2, Pages 1 - 24 2020-12-31

Dördüncü Sanayi Devriminde Çalışmanın Anlamı ve Kariyer Psikolojik Danışmanlığı

Kemal ÖZTEMEL [1]


Bu çalışmanın amacı dördüncü sanayi devrimiyle birlikte değişen çalışma dünyasının yapısını ortaya koymak ve kariyer psikolojik danışmanlığının bu yapıyı nasıl ele aldığını betimlemektir. Bu amaçla bu incelemede geçmişten günümüze insanların çalışmayı nasıl anladığı, dijital devrimle birlikte çalışma dünyasında neler olduğu ve kariyer psikolojik danışmanlığı açısından ne ile karşı karşıya kalındığı ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Çalışma, iş ve toplum yaşamında ortaya çıkan ve çıkacak olan değişiklikler onlarca işin yok olmasına ve bugün var olan birçok mesleğin kaybolup gitmesine neden olabilecektir. Dördüncü sanayi devrimi insanların kariyer gelişimini, kariyer seçimlerini ve sonuç olarak kariyer psikolojik danışmanlığının gelecek yıllardaki yönünü biçimlendirmektedir. Bu nedenle kariyer psikolojik danışmanları danışanlara yardım ederken yeni bir perspektif geliştirmeleri gerekmektedir. Bu bağlamda değerlendirildiğinde geleneksel kuramsal yaklaşımların yanı sıra dijital devrimin gerektirdiği değişiklikleri karşılayabilecek ve bireylerin çalışma dünyasında ortaya çıkan zorluklarla başa çıkmasına yardım edecek kuramsal yaklaşımları da kullanmaları gerekir. Aynı zamanda dijital devrimin gerektirdiği teknolojik ilerlemeleri kariyer psikolojik danışmanlığına transfer etmek ve danışanların çalışma dünyasında ayakta kalabilmeleri için yeni beceriler edinmelerine yardım etmeleri gerekmektedir.
Çalışma, iş, dördüncü sanayi devrimi, dijital devrim, kariyer psikolojik danışmanlığı
  • Akyol, E. Y., & Bacanlı, F. (2019). Building a solution-focused career counselling strategy for career indecision. Australian Journal of Career Development, 28(1), 73-79.
  • Amundson, N., Goddard, T., Niles, S. & Yoon, H. J. (2017). Hope-based ınterventıons wıth unemployed clıents. Careering Magazine, Fall, 22-24.
  • Amundson, N., Goddard, T., Yoon, H. J., & Niles, S. (2018). Hope‐centred interventions with unemployed clients. The Canadian Journal of Career Development, 17(2), 87-98.
  • Anctil, E. (2017). School counseling and the digital revoluation: The future has never so uncertain. Career Developments, 34(1), 17-18.
  • Andrews, J. & Higson, H. (2008) Graduate employability, ‘soft skills’ versus ‘hard’ business knowledge: A European study, Higher Education in Europe, 33 (4), 411-422. https://doi.org/10.1080/03797720802522627
  • Bacanlı, F., Hamamcı, Z. & Doğan, H. (2013). Türkiye’deki ergen öğrenciler için gelişimsel ve kapsamlı bir online ideal kariyer karar verme sistemi geliştirme ve etkililiğini değerlendirme (TÜBİTAK Proje No: 110K418). 29 Eylül 2020 tarihinde https://app.trdizin.gov.tr/publication/show/pdf/project/TVRNeE1UazU adresinden erişildi.
  • Barbosa I., Freire C., Santos M.P. (2017) The transferable skills development programme of a Portuguese economics and management faculty: The Perceptions of graduate students. In C. Machado C. (Ed.) Competencies and (Global) Talent Management. Management and Industrial Engineering. Cham, Switzerland: Springer
  • Barley, S. R., Bechky, B. A., & Milliken, F. J. (2017). The changing nature of work: Careers, identities, and work lives in the 21st century. Academy of Management Discoveries, 3, 111–115.
  • Blustein, D. (2006). The psychology of working: A new perspective for career development, counseling, and public policy. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Blustein, D. L. (2011). A relational theory of working. Journal of Vocational Behavior, 79(1), 1-17. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2010.10.004
  • Blustein, D. L. (2019). The importance of work in an age of uncertainty: The eroding work experience in America. Oxford: Oxford University Press
  • Blustein, D. L., Olle, C., Connors-Kellgren, A., & Diamonti, A. J. (2016). Decent work: A psychological perspective. Frontiers in Psychology, 7, (Article no. 407). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00407
  • Briscoe, J. P., Hall, D. T., & DeMuth, R. L. F. (2006). Protean and boundaryless careers: An empirical exploration. Journal of Vocational Behavior, 69(1), 30-47. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2005.09.003
  • Brown, S. D., & McPartland, E. B. (2005). Career interventions: Current status and future directions. In W. B. Walsh & M. L. Savickas (Eds.), Handbook of vocational psychology (2nd ed., pp. 195-226). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
  • Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2014). The second machine age : work, progress, and prosperity in a time of brilliant technologies. New York: W. W. Norton & Company.
  • Busacca, L. A (2017). Career counseling in postmodern times: Emergence and narrative conceptions. In L. A. Busacca & M. C. Rehfuss (Eds), Postmodern career counseling: A handbook of culture, context, and cases (pp. 50-65). Alexandria, VA: American Counseling Association.
  • Busacca, L. A. & Rehfuss, M. C. (2017). Postmodern career counseling: A new perspective for the 21st century. In L. A. Busacca and M. C. Rehfuss (Eds), Postmodern career counseling: A handbook of culture, context, and cases (pp.28-48). Alexandria, VA: American Counseling Association.
  • Chadha, D. (2006) A curriculum model for transferable skills development, Engineering Education, 1:1, 19-24. https://doi.org/10.11120/ened.2006.01010019
  • Collins, A., & Halverson, R. (2009). Rethinking education in the age of technology: The digital revolution and schooling in America. New York, NY: Teachers College Press.
  • Conway, N., & Briner, R. B. (2005). Understanding psychological contracts at work: A critical evaluation of theory and research. Oxford, U. K.: Oxford University Press.
  • DiRenzo, M. S., Greenhaus, J. H., & Weer, C. H. (2015). Relationship between protean career orientation and work-life balance: A resource perspective. Journal of Organizational Behavior, 36(4), 538-560.
  • Doğan, H. (2011). Ağ Bağlantılı Sınıf Rehberliği uygulamasının ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kariyer gelişim düzeylerine etkisi Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (10(3):1077 -1098.
  • Donkin, R. (2001). Blood, sweat and tears: The evolution of work. New York, NY: Texere.
  • Duarte, M. E. (2009). The psychology of life construction. Journal of Vocational Behavior, 75, 259–266.
  • Duffy, R. D., Blustein, D. L., Diemer, M. A., & Autin, K. L. (2016). The Psychology of working theory. Journal of Counseling Psychology, 63(2), 127–148. https://doi.org/10.1037/cou0000140
  • Edgell, S. (2006). The sociology of work: Contiunity and change in paid and unpaid work. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Ford, M. (2015). Rise of the robots technology and the threat of a jobless future. New York: Basic Books.
  • Furht, B.(2011). Handbook of augmented reality. New York, NY: Springer
  • Garriott, P. O., Chao, H., Jessen, M., Jordan, R. A., Galluzzo, J., Hadjeasgari, C., ... & Allan, B. A. (2019). Development and Validation of the College Social–Emotional Crossroads Inventory. Journal of Career Assessment, 1069072719894271.
  • Giedd, J. N. (2012). The digital revolution and adolescent brain evolution. Journal of Adolescent Health, 51(2), 101-105. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2012.06.002
  • Gini, A. & Sullivan, T. J. (1989). (Eds). It Comes with the territory: An inquiry concerning work and the person. New York: Random House
  • Giroux, J. (2019). Checking out career interests through virtual reality. https://www.epcjobs.ca/blog/ checking-out-careers-interest-through-virtual-reality adresinden 28.09.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Goss, S., & Anthony, K. (2003). Technology in counselling and psychotherapy: A practitioner's guide. New York, NY: Palgrave Macmillan.
  • Gray, K. & Koncz, A. (2017). The key attrıbutes employers seek on students’ resumes. In NACE Job Outlook 2018. https://www.naceweb.org/about-us/press/2017/the-key-attributes-employers-seek-on-students-resumes/ den edinilmiştir.
  • Guichard, J. (2015). From vocationnal guidance and career counseling to life design dialoges. In Laura Nota and Jérôme Rossier (Eds), Handbook of life design: From practice to theroy and from theory and practice (pp. 11-25). Germany: Hogrefe
  • Hirschi, A. (2018). The fourth industrial revolution: Issues and implications for career research and practice. Career Development Quarterly, 66, 192-204.
  • James, R. F., & James, M. L. (2004). Teaching career and technical skills in a “mini” business world. Business Education Forum, 59(2), 39-41.
  • Janeiro, I. N., Mota, L. P., & Ribas, A. M. (2014). Effects of two types of career interventions on students with different career coping styles. Journal of Vocational Behavior, 85(1), 115-124.
  • Jayaprakash, S. (2011). Choosing the right career. New Delhi: Himalaya Publishing House.
  • Kalleberg, A. L. (2009). Precarious work, insecure workers: Employment relations in transition. American Sociological Review, 74(1), 1-22. https://doi.org/10.1177/000312240907400101
  • Kaya, A. (2011). Kariyer danışmanlığında değerlendirme. B. Yeşilyaprak (Ed.), Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı: Kuramdan uygulamaya.(s.406-457)içinde. Ankara: Pegem.
  • Kepir Savoly, D. D. (2017). Okuldan işe geçiş becerileri geliştirme programının kariyer uyumu ve kariyer iyimserliğine etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kuzgun, Y., Bozgeyikli, H. ve Timur, B. (2010). Bildemer-O. Ankara:Nobel.
  • Kuzgun, Y. & Sözalan, S. (1999). Bildemer99 el kitabı. Ankara: ÖSYM
  • Laker, D. R., & Powell, J. L. (2011). The differences between hard and soft skills and their relative impact on training transfer. Human Resource Development Quarterly, 22(1), 111–122. https://doi.org/10.1002/hrdq.20063
  • Lent, R. W. (2018). Future of work in the digital world: Preparing for instability and opportunity. The Career Development Quarterly, 66, 205–219. https://doi.org/10.1002/cdq.12143
  • Lent, R. W., & Brown, S. D. (2013). Social cognitive model of career self-management: Toward a unifying view of adaptive career behavior across the life span. Journal of Counseling Psychology, 60(4), 557-568.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45(1), 79-122.
  • Lepisto, D. A. & Pratt, M. G. (2017). Meaningful work as realization and justification: Toward a dual conceptualization. Organizational Psychology Review, 7(2), 99-121.
  • Lysova, E. I., Allan, B. A., Dik, B. J., Duffy, R. D., & Steger, M. F. (2019). Fostering meaningful work in organizations: A multi-level review and integration. Journal of Vocational Behavior, 110, 374-389. doi: 10.1016/j.jvb.2018.07.004
  • Maree, K. J. G. (2015). Blending retrospect and prospect in order to convert challenges into opportunities in career counselling. In K. Maree & A. Di Fabio (Eds.), Exploring new horizons in career counselling (pp. 3-24). Rotterdam, Netherlands: Sense.
  • Mudd, T. (2012). Developing transferable skills through engagement with higher education laptop ensembles. Journal of Music, Technology & Education, 5(1), 29-41.
  • Nealy, C. (2005). Integrating soft skills through active learning in the management classroom Journal of College Teaching & Learning, 2(4), 1-6.
  • Neff, W.S. (1985). Work and human behavior. (3rd ed.). New York: Aldine.
  • Öztemel, K. (2019). Kariyer planlama ve geliştirme. Ankara: Pegem.
  • Pearson Company (2020). Pearson online 21. Yüzyıl becerileri öğretmen eğitimi. 3 Mart 2020 tarihinde https://tr.pearson.com/tr/online-gelecek-nesil-ogretmen-programi.html adresinden erişilmiştir.
  • Petrone, P. (2019). The skills companies need most in 2019 – and how to learn them. https://learning.linkedin.com/blog/top-skills/the-skills-companies-need-most-in-2019--and-how-to-learn-them den edinlmiştir.
  • Pieterse, V., & Van Eekelen, M. (2016, July). Which are harder? Soft skills or hard skills?. Annual Conference of the Southern African Computer Lecturers' Association (pp. 160-167). Springer, Cham.
  • Pope, M. (2015). Career intervention: From the industrial to the digital age. In P. J. Hartung, M. L. Savickas, & W. B. Walsh (Eds.), APA Handbook of career intervention: Vol. 1. Foundations (pp. 3-19). Washington, DC: American Psychological Association.
  • Rachel, J. (2011). Evaluation of a training intervention for personal care assistants and the effect of age and extrinsic job satisfaction: Changes in career commitment and job satisfaction (Doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest Dissertations & Theses Database. (UMI Number: 3449681).
  • Robles, M. M. (2012). Executive perceptions of the top 10 soft skills needed in today’s workplace. Business Communication Quarterly, 75(4), 453–465. https://doi.org/10.1177/ 1080569912460400
  • Rosso, B. D., Dekas, K. H., & Wrzesniewski, A. (2010). On the meaning of work: A theoretical integration and review. Research in organizational behavior, 30, 91-127.
  • Savickas, M. L. (2011). New questions for vocational psychology: premises, paradigms, and practices. Journal of Career Assessment, 19(3), 251–258.
  • Savickas, M. L. (2013). Career Construction Theory and Practice. In Steven D. Brown, Robert W. Lent (Eds) Career development and counseling: putting theory and research to work (Second ed.) (pp. 147-83). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
  • Savickas, M. L. (2019). Career counseling (Second Ed.). Washington, DC: American Psychological Association.
  • Savickas, M. L., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J. P., Duarte, M. E., Guichard, J., . . . van Vianen, A. E. M. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75, 239–250
  • Schwab, K. (2017). Dördüncü sanayi devrimi (Çev. Zülfü Dicleli). İstanbul: Optimist.
  • Sharf, R. S. (2017). Yetişkin kariyer krizleri ve geçişleri (Çev. D. Kepir-Savoly). Feride Bacanlı ve Kemal Öztemel (Çev. Ed.), Kariyer gelişim kuramlarının kariyer danışmasına uygulanması içinde. 273-301. Ankara: Pegem
  • Steger, M. F., Dik, B. J., & Duffy, R. D. (2012). Measuring Meaningful Work: The Work and Meaning Inventory (WAMI). Journal of Career Assessment, 20(3), 322–337. https://doi.org/10.1177/1069072711436160
  • Stone, R. (2017). The virtual age and career counseling: Current and future directions. Career Developments, 34(1), 19-20.
  • Super, D. E. (1980). A life-span, life-space approach to career development. Journal of Vocational Behavior, 16(3), 282-298.
  • Wats, M. & Wats, R. K. (2009). Developing soft skills in students. The International Journal of Learning, 15(12), 1-10
  • WEF (2018). The future of jobs report 2018. Centre for the New Economy and Society Insight Report. http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf adresinden 11.02.2019 tarihinde edinilmiştir.
  • WEF (2019). Health and healthcare in the fourth ındustrial revolution. Global Future Council on the Future of Health and Healthcare 2016-2018 Insight Report. http://www3.weforum.org/docs/WEF__Shaping_the_Future_of_Health_Council_Report.pdf adresinden 25.08.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Weinberg, H., & Rolnick, A. (2020). Theory and Practice of Online Therapy: Internet-delivered Interventions for Individuals, Groups, Families, and Organizations. New York, NY: Routledge. 
  • Whiston, S. C. & Blustein, D. L. (2019). The impact of career interventions: Preparing our citizen for 21st century jobs. Career Developments, 35(2), 10-11.
Primary Language tr
Subjects Education, Scientific Disciplines
Journal Section Articles
Authors

Orcid: 0000-0002-8068-3897
Author: Kemal ÖZTEMEL (Primary Author)
Institution: GAZİ ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Supporting Institution -
Project Number -
Thanks -
Dates

Publication Date : December 31, 2020

Bibtex @review { kpdd707247, journal = {Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi}, issn = {2651-5482}, address = {Öncebeci Mah. Umut Sk. No: 50/4 Kolej, Çankaya/Ankara}, publisher = {Turkish Psychological Counseling and Guidance Association}, year = {2020}, volume = {3}, pages = {1 - 24}, doi = {}, title = {Dördüncü Sanayi Devriminde Çalışmanın Anlamı ve Kariyer Psikolojik Danışmanlığı}, key = {cite}, author = {Öztemel, Kemal} }
APA Öztemel, K . (2020). Dördüncü Sanayi Devriminde Çalışmanın Anlamı ve Kariyer Psikolojik Danışmanlığı . Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi , 3 (2) , 1-24 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/kpdd/issue/59298/707247
MLA Öztemel, K . "Dördüncü Sanayi Devriminde Çalışmanın Anlamı ve Kariyer Psikolojik Danışmanlığı" . Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 3 (2020 ): 1-24 <https://dergipark.org.tr/en/pub/kpdd/issue/59298/707247>
Chicago Öztemel, K . "Dördüncü Sanayi Devriminde Çalışmanın Anlamı ve Kariyer Psikolojik Danışmanlığı". Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 3 (2020 ): 1-24
RIS TY - JOUR T1 - Dördüncü Sanayi Devriminde Çalışmanın Anlamı ve Kariyer Psikolojik Danışmanlığı AU - Kemal Öztemel Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - DO - T2 - Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 1 EP - 24 VL - 3 IS - 2 SN - 2651-5482- M3 - UR - Y2 - 2020 ER -
EndNote %0 Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi Dördüncü Sanayi Devriminde Çalışmanın Anlamı ve Kariyer Psikolojik Danışmanlığı %A Kemal Öztemel %T Dördüncü Sanayi Devriminde Çalışmanın Anlamı ve Kariyer Psikolojik Danışmanlığı %D 2020 %J Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi %P 2651-5482- %V 3 %N 2 %R %U
ISNAD Öztemel, Kemal . "Dördüncü Sanayi Devriminde Çalışmanın Anlamı ve Kariyer Psikolojik Danışmanlığı". Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 3 / 2 (December 2020): 1-24 .
AMA Öztemel K . Dördüncü Sanayi Devriminde Çalışmanın Anlamı ve Kariyer Psikolojik Danışmanlığı. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi. 2020; 3(2): 1-24.
Vancouver Öztemel K . Dördüncü Sanayi Devriminde Çalışmanın Anlamı ve Kariyer Psikolojik Danışmanlığı. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi. 2020; 3(2): 1-24.
IEEE K. Öztemel , "Dördüncü Sanayi Devriminde Çalışmanın Anlamı ve Kariyer Psikolojik Danışmanlığı", Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, vol. 3, no. 2, pp. 1-24, Dec. 2021