Dissertation
BibTex RIS Cite

SOSYAL MEDYADA FOMO GÖRÜNÜMLERİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR SAHA ARAŞTIRMASI

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 97 - 125, 30.06.2025
https://doi.org/10.53281/kritik.1677505

Abstract

ÖZET
Teknolojinin ve kitle iletişim araçlarının gelişmesiyle birlikte yeni medya olarak adlandırılan geleneksel medyadan farklı bir medya ortaya çıkmıştır. Yeni medya, dijital kodlama özelliği sebebiyle çok fazla miktarlarda bilginin dolaşımını sağlamakla birlikte kullanıcıların da geri bildirimde bulunabilmesinin önünü açmaktadır. Sosyal medyayı da kapsayan yeni medya birçok bağımlılık türlerini de beraberinde getirmiştir. Bunlardan bir tanesi de gelişmeleri kaçırma korkusu olarak Türkçeye çevrilen FOMO’dur. Bu bilgiler ışığında araştırmanın konusu üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımları üzerine FOMO görünümlerini incelemektir. Araştırmanın amacı yeni medya bağımlılığı olarak bilinen FOMO’yu açıklamak ve FOMO’yu etkileyen değişkenleri ortaya koymaktır. Bu ilişki doğrultusunda elde edilen bulgular yorumlanmaktadır. Çalışmanın evrenini, 2021-2022 eğitim-öğretim dönemi Necmettin Erbakan Üniversitesi öğrencileri oluşturmaktadır. Bu doğrultuda Necmettin Erbakan Üniversitesi öğrencilerine nicel bir araştırma yöntemi olan anket tekniği uygulanmıştır. Kişisel bilgi formunun yanında öğrencilere “Sosyal Medya Kullanım Amaçları Ölçeği” “Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği” ve “Gelişmeleri Kaçırma Korkusu Ölçeği” uygulanmıştır. Veriler analiz programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan 415 üniversite öğrencisine ait kişisel bilgilere göre öğrencilerin 261’ini kadınlar ve 154’ünü erkekler oluşturmaktadır. Yapılan analizlere göre üniversite öğrencilerine ait FOMO düzeylerinin yaş, öğrenim görülen bölüm, sınıf düzeyi ve gelir durumuna göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. FOMO düzeyinin cinsiyet ve medeni duruma göre ise anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Sosyal medya üniversite öğrencileri tarafından en çok mesajlaşmak ve insanları daha iyi tanımak amacıyla kullanılırken en az kişisel sunum ve bilgi paylaşımı amacıyla kullanılmaktadır. Ayrıca üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullandıkları zaman arttıkça FOMO düzeylerinin arttığı belirlenmiştir.

References

  • Bayhan, V. (2013). Gençlik, Sosyal Medya ve İnternet Bağımlılığı, Düşünce Dünyasında Türkiz Siyaset ve Kültür Dergisi, 23: 61-80.
  • Bekman, M. (2020). Halkla İlişkiler Uygulamalarında Dijital Medyanın Kullanımı: Sosyal Medya Bağımlılığının FOMO ve Kompülsif Çevrimiçi Satın Almada Aracılık Rolü, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi.

FOMO VIEWS ON SOCIAL MEDIA: A FIELD RESEARCH ON UNIVERSITY STUDENTS

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 97 - 125, 30.06.2025
https://doi.org/10.53281/kritik.1677505

Abstract

ABSTRACT
With the development of technology and mass media, a media different from traditional media has emerged, called new media. New media not only enables the circulation of large amounts of information due to its digital coding feature, but also paves the way for users to provide feedback. New media, including social media, has brought with it many types of addiction. One of these is FOMO, which is translated into Turkish as the fear of missing out. In the light of this information, the subject of the research is to examine the FOMO views of university students on their social media use. The aim of the research is to explain FOMO, known as new media addiction, and to reveal the variables that affect FOMO. The findings obtained in line with this relationship are interpreted. The universe of the study consists of Necmettin Erbakan University students in the 2021-2022 academic year. In this direction, survey method and survey technique were applied to Necmettin Erbakan University students. In addition to the personal information form, the "Social Media Use Purposes Scale", "Social Media Addiction Scale" and "Fear of Missing Out Scale" were applied to the students. The data were analyzed using the analysis program. According to the personal information of 415 university students who participated in the research, 261 (62.9%) of the students are women and 154 (37.1%) are men. According to the analyzes made, it was determined that the FOMO levels of university students differed significantly according to the age, department, grade level and income status. According to this result, it is possible to say that the FOMO levels of Necmettin Erbakan University students vary according to the department they age, study, grade and monthly income. It was determined that the FOMO level did not differ significantly according to gender and marital status. This shows that students’ FOMO levels do not vary according to gender and marital status. While social media is mostly used by university students for messaging and getting to know people better, it is used at least for personal presentation and information sharing. In addition, it was determined that the FOMO levels increased as the university students used social media.

References

  • Bayhan, V. (2013). Gençlik, Sosyal Medya ve İnternet Bağımlılığı, Düşünce Dünyasında Türkiz Siyaset ve Kültür Dergisi, 23: 61-80.
  • Bekman, M. (2020). Halkla İlişkiler Uygulamalarında Dijital Medyanın Kullanımı: Sosyal Medya Bağımlılığının FOMO ve Kompülsif Çevrimiçi Satın Almada Aracılık Rolü, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Media Studies
Journal Section Makaleler
Authors

Kardelen Ciritbeyi 0000-0003-3899-5165

Uğur Çağlak 0000-0002-6750-8621

Early Pub Date June 30, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date April 16, 2025
Acceptance Date May 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Ciritbeyi, K., & Çağlak, U. (2025). SOSYAL MEDYADA FOMO GÖRÜNÜMLERİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR SAHA ARAŞTIRMASI. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 7(1), 97-125. https://doi.org/10.53281/kritik.1677505

Journal of Critical Communication © 2018 by Nuri Paşa Özer is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International 


src="https://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png" />