With the introduction of social media into our lives, we are faced with different trends and themes of user-generated content. Mukbang videos, which are one of these contents published on social media platforms such as Instagram or YouTube, are remarkable in that they include a style of eating that may be enjoyable for some and disturbing for others. Mukbang is a video format that started in South Korea and quickly became a global phenomenon, where individuals interact with viewers while consuming large amounts of food. These contents, where food is used as a means of demonstration and social bonding, are an academically interesting and important research topic because they include many social and cultural dimensions such as digital consumption, social interaction, food culture and body perception. Based on the fact that these videos can also earn money for their publishers on digital platforms, this study examines the tendency to watch Mukbang videos from the perspective of young people and tries to understand the motivations of young people to watch these videos and what kind of pleasures they get in return. The data obtained from semi-structured interviews conducted with fourteen Mukbang followers that were selected by using a combination of purposeful and snowball sampling approaches, were analyzed in the MAXQDA program. As a result of the analysis, it was determined that young people learned about Mukbang videos through the "For You Page" of social media platforms, started watching these videos out of curiosity, watched them with the motivation to accompany or relax, gained virtual and spiritual satisfaction, and got acquainted with the dishes of different cultures that attracted their attention.
Mukbang Watching Social media Motivations Gratifications Trends
Sosyal medyanın hayatımıza girmesiyle birlikte kullanıcı kaynaklı içeriklerin farklı trendleri ve temalarıyla karşı karşıya kalmaktayız. Bu içeriklerden biri olan Instagram ya da Youtube gibi sosyal medya platformlarında yayınlanan Mukbang videoları kimileri için keyifli, kimileri için ise rahatsız edici olabilecek bir yeme biçimini içermesi açısından dikkat çekicidir. Mukbang, Güney Kore’de başlayan ve hızla küresel bir fenomen haline gelen, bireylerin büyük miktarda yiyecek tüketirken izleyicilerle etkileşime geçtiği bir video formatıdır. Yiyeceklerin bir gösteri ve sosyal bağ kurma aracı olarak kullanıldığı bu içerikler; dijital tüketim, sosyal etkileşim, yemek kültürü ve beden algısı gibi birçok sosyal ve kültürel boyutu barındırdığı için akademik olarak ilgi çeken ve önem taşıyan bir araştırma konusudur. Bu videoların yayıncılarına dijital platformlarda para da kazandırabildiği gerçeğinden hareketle bu çalışma, Mukbang videolarını izleme eğilimini gençlerin bakış açısıyla inceleyerek gençlerin bu videoları hangi motivasyonlarla izlediğini ve karşılığında ne gibi hazlar elde ettiklerini anlamaya çalışmaktadır. Amaçlı ve kartopu örnekleme yaklaşımlarının bir arada kullanılmasıyla seçilen on dört Mukbang takipçisi ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen veriler MAXQDA programında analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda gençlerin Mukbang videolarını sosyal medya platformlarının “Sizin İçin Sayfası” aracılığıyla öğrendikleri, bu videoları merak sonucu izlemeye başladıkları, eşlik etme ya da rahatlama motivasyonuyla izledikleri, sanal ve manevi doyumlar elde ettikleri ve farklı kültürlerin ilgilerini çeken yemekleriyle tanıştıkları tespit edilmiştir.
Mukbang İzleme Sosyal medya Motivasyonlar Doyumlar Trendler.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal Medya Çalışmaları, İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi © 2018 by Nuri Paşa Özer is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International.
Journal of Critical Communication © 2018 by Nuri Paşa Özer is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International.