cancer is a life crisis for many people,
Studies have shown that three out of every four
families will one day be touched by cancer. That
means every one can be involved in at least one
close relationship with sorneone who has this
malignancy. During this life threatened experience,
patient-doctor communication has a cruciai
importance, particularly at the moment
breaking bad news and this communication also
have implications for the well-being of patients
and family members. Breaking bad news İs a
difficult task for the physcians beacuse of context,
the characteristics of patient-doctor communication,
the patient's reactions, not to know
how to cope with thin kind of situaiions and the
others. Clİnical experiences and literatüre have
shown that breaking bad news generally were
done badly because of fear of blamed, of the
unknown of expression of emotions and of not
knowing ali the ansvvers as well as personal fear
of iliness and death. As mentioned İn the literatüre
there are three methods of breaking bad
nevre approach: the blunt and unfeeling way,
the kind and sad way, and the understanding
and positive way. Recommendations has been
made that the news should be presented in a
thoughtful, caring and sensitive way that shows
respect and the empaty for the receivers.
Recently communication skills and medica!
practice have become an area of intense interest
and emphasized that there is at present liitle
traîning on the process of delivering bad nevvs.
Kanser gibi olumcul bir hastalık tanısı
almak birçok insan için bir yaşam krizidir
Çalışmalar her dört aileden uçunun gunun
birinde kanser olgusuyla yuzyuze geleceğini
göstermektedir Bu ise herkesin, bir biçimde,
olumcul hastalık tanısı almış en azından bir
kişiyle yakın ilişkide olacağı anlamını taşımaktadır
Yaşamı tehdit eden bu yaşantıda hastadoktor
iletişimi çok önemlidir Bu durum özellikle
kotu haberin verildiği anlarda belirginleşir,
hasta ve ailesinin iyilik halını etkiler Kotu
haberin verilmesi, içerik, hasta - hekim
iletişiminin özellikleri, hastaların tepkileri, böyle
durumlarla nasıl başa çıkacağını bilememe vb
nedenlerle hekimler için de zor bir görevdir
Klinik deneyimler ve literatür bilgilen kotu
haberin verilmesinin kotu biçimde yapılmasında,
suçlanma duygusu, duyguların nasıl ifade
edilmesi gerektiğini bilememe, soruların
yanıtlarını bilememe ve kişisel olarak
hastalıktan ve ölümden korkmanın etkili olduğu
yönündedir Literatür bilgileri, uygulamada
hekimlerin kotu haberin verilmesine ilişkin farklı
tutumları olduğu yönündedir Bu tutumlar, hiç bir
Şey hissetmeden ve korlemesıne, nazik ve
uzuntulu bir tavırla ya da anlayışla ve olumlu
yaklaşarak davranma olarak belirtilebilir
Literatürde, kotu haberin, bu haberi alan kişiyi
düşünerek, dikkat ederek ve ona saygs gösterip,
empatı yapacak duyarlılıkla verilmesinin uygun
olacağı ilen sürülmektedir Son sıralarda Batılı
ülkelerde tıp eğitiminde konuyla ilgili iletişim
becerilerinin kazanılmasının onemı bu konudaki
eğitimin azlığı vurgulanmaktadır Bu konu
ülkemizde de yeni yeni gündeme gelmekle birlikte,
profesyonellerin konuya yeteri kadar
eğildiklerini söylemek guçtur
Other ID | JA48YY67JN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2003 |
Submission Date | September 1, 2003 |
Published in Issue | Year 2003 |