Chıldren attending an eiementary
school in Kırıkkale were asked to vvrıte an essay
about a serıes of explosions that had taken place
in an ammunıtıon factory on July 3rd
1997. Thıs
was the first step of a study in whıch post
traumatic stress symptoms of chıldren were
evaluated 10 months after the event Method:
An inventory of the contents of the composıtıons
was made and narrative samples gıven wıth the
aim of presenting a clear account of the events
of the day Results: Chıldren's experıences,
thoughts and feelıngs about the day of the event
were classıfıed accordıng to theır ansvvers to a
semı-structured essay format 80% of the
chıldren had been exposed to the event 24%
expressed the hardshıps of evacuatıng the cıty
and the escape to surroundıng vıllages and
mountaıns 69% of chıldren reported thoughts of
death and destructıon to theır homes or the cıty
at the moment of the explosıon The frequency of
chıldren who stated that they had been "very
badly" effected by the event, that psychologıcal
effects contınued, that they stili had vısıons of the
day and stili dreamed about it were 46%, 47%,
44% and 24% respectıvely 15% of the chıldren
stated not to have been effected 4% of the
chıldren descrıbed to have psychıatrıc symptoms
of post traumatıc stress although beıng out of
town at the time of the event The last sectıon of
the paper consısts of quotes of notevvorthy
expressıons Conclusion: Fındıngs emphasıze
the ımportance of understandıng each chıld's
experıence vvhıle conductıng a study of a
traumatıc event
Amaç: Kırıkkale'de 3 Temmuz 1997 günü
meydana gelen mühimmat fabrikası patlamalarından
10 ay sonra, ilkokul çocuklarında
travma sonrası stres bozukluğu belirtilerini araştıran
bir çalışmanın ilk basamağı olarak, çocuklardan
patlamayla ilgili kompozisyon yazmaları
istenmiştir. Yöntem: Patlama günü kentte
yaşananların çok canlı bir tablosunu gözler
onune sermesi bakımından kompozisyonların
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bulgular: Olay
sırasında çocukların yaşantıları, düşünceleri ve
duyguları, yarı yapılandırılmış kompozisyon
yönergesine verilen yanıtlar içerisinde
gruplandırılmıştır. Olaya çocukların %80'ı maruz
kalmıştır. Şehrin boşaltılmasını, çevre köylere ve
dağlara kaçışı ve yaşanan sıkıntıları
anlatabilenlerin oranı %24'tur. Patlama anında
%69 çocuk olumu, yakınlarının başına kotu bir
şey geleceğini, evlerinin ya da şehrin yıkılacağını
düşünmüştür. Çocukların %46'sı olaydan "çok
kotu" etkilendiğini, %47'sı ruhsal etkilerin
sürdüğünü, %44'ü hala aklına geldiğini, %24'ü
ise rüyalarında gördüğünü belirtmiştir. Hiç
etkilenmediğini ve aklına gelmediğini bildirenlerin
oranı %15'tır. Çocukların %4'u olay sırasında
Kırıkkale'de olmamalarına karşın etkilenme
bildirmekte ve ruhsal belirtiler betimlemektedirler.
Yazıda sayısal verilerin yanısıra dikkat çekici
anlatım örnekleri sunulmuştur. Sonuç: Çalışmanın
bulguları, travma sonrası çalışmalarda çocukların
öznel yaşantılarını anlamanın önemini
vurgulamaktadır.
Other ID | JA46KG53BD |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2000 |
Submission Date | June 1, 2000 |
Published in Issue | Year 2000 |