Anger was a very important problem andsense of adolescents. Negative states sometimes causes anger. This state creates negativeeffects on adolescents. Objective: The purposeof this experimental study was to examine theeffectiveness of an anger management programbased on cognitive-behavioral techniques onthe anger levels of adolescents. Method: Participants in this study attended on vocational highschool located in Adana. There were 24 high school students who have high anger levels in
the experimental and control groups. First group
had 12 (6 girls, 6 boys), second group had 12
high school students (6 girls, 6 boys). Dependent
variable was measured with the Trait Anger
and Anger Expression Scale. The Scale was
comprised 34 items. The study followed a split
model that was experimental-control by pretestposttest
and following test. Practice: The anger
management program is a prevention program
for anger of adolescents. For 10 weeks, one
session per week, 90 minutes, anger management
program was applied to the experimental
group. Inventory was administered to experimental
and control groups before and after the
treatment and 12 weeks after treatment.
Analysis of data were done with repeated measurement
2x3 ANOVA and Tukey q tests.
Findings: The results of study shows: It was
revealed that treatment group trained for anger
management program has less anger scores
and this difference even continues after wards
the 12 weeks period.
Öfke ergenler için çok önemli bir duygu veaynı zamanda problemdir. Negatif durumlarzaman zaman öfke yaratır. Bu durum ergenlerde olumsuz etkiler bırakır. Amaç: Bu deneysel çalışmada bilişsel davranışçı teknikler kullanılarak yapılan öfke yönetimi programının ergenlerin öfke düzeyine etkisini araştırmakamaçlanmıştır. Yöntem: Çalışmada AdanaNezihe Yalvaç Anadolu Otelcilik ve TurizmMeslek Lisesinden 12 (6 kız, 6 erkek) deney 12kontrol (6 kız, 6erkek) grubuna toplam 24 öfkepuanı yüksek öğrenci alınmıştır. Ölçümler içinSürekli Öfke/Öfke İfade Tarzı Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek 34 madde içermektedir. Bu çalışmada deney kontrol, ön test son test ve izlemeölçümlü karışık desen kullanılmıştır. Uygulama:Öfke yönetimi programı deney grubuna haftadabir, 90 dakika ve 10 hafta süreyle uygulanmıştır.
Ölçek oturumlardan önce, sonra ve 12 hafta
sonra her iki gruba da uygulanmıştır. Veriler
yinelenmiş ölçümler için 2x3 Varyans Analizi ve
gruplar arası farklılıklar olduğunda Tukey q testi
ile çözümlenmiştir. Bulgular: Analizler, deney
grubundaki öğrencilerin öfke puanlarının kontrol
grubuna göre önemli düzeyd azaldığını ve bu
azalmanın 12 hafta süresince devam ettiğini
göstermiştir
Other ID | JA95KR48JE |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2008 |
Submission Date | September 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 16 Issue: 3 |