Küçük prens
kitabı, Psikodrama yönteminin incelenebilecek sembolik ögeler barındıran
alegorik çocuk romanı türünde bir kitap olması ve protagonist çalışmasına uygun
bir hikâye örüntüsü içermesi sebebiyle seçilmiştir. Kitap, “karşılaşma, eşleme,
gerçeklik ve artı-gerçeklik,” ögeleri açısından incelenmiştir. Araştırmada
nitel araştırma kapsamında betimsel veri analizi kullanılmış, veriler kitap
incelemesi tarama modeli ile elde edilmiş ve tematik çerçeveye uygun olarak
yorumlanmıştır. Küçük prens kitabının
sahne olarak kabul edildiği bu çalışmada, araştırmayı yapan yazar grubun ortak
düşüncesi(GOD), grup yöneticisi olarak kabul edilmiştir. Pilot ise grup
halkasında ısınan birey, diğer bir deyişle, o oturumun protagonisti yerine
kullanılmıştır. Sahne; pilotun altı yaşından getirdiği, yetişkinlere dair bir
yaşantı paylaşımıyla başlar ve protagonistin grup halkasındaki bir üyeyi, altı
yaşındaki hali olarak eşlemesiyle devam eder. Küçük prens artık sahnededir.
Protagonistin yaptığı eşleme ile, gezegenlere yolculuk başlar. Her gezegen
protagonist için ayrı birer karşılaşmalardır. Pilot bu karşılaşmalardaki
farkındalıkları kazandıktan sonra küçük prens ile vedalaşır ve grup halkasına
oturur. Son bölümlerde ise sahnelemiş olduğu oyunla ilgili paylaşımlarını yansıtan
metinler yer almaktadır. Çalışmada
gözlemlenen ve yorumlanan veriler yazarın metinde aktardığı ile sınırlıdır.
Ayrıca çalışmanın nitel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilmesi sebebiyle grup
üyelerinin yorum ve incelemesi, rol kuramı temelli ve dört ana tema üzerinden
sınırlandırılmıştır. Bu
kapsamda çalışmamız, edebi kitap üzerinde psikodrama çalışmasının betimsel
analiz kullanılarak yapılan ilk çalışma olma özelliği taşımaktadır.
In this study, The Little Prince, a famous allegorical
children's novel by Antoine de Saint-Exupéry, was examined with the concepts of
Psychodrama since it contains symbolic elements and has a story pattern
suitable for working with the protagonist. The book was examined in terms of
"encounter, doubling, reality and surplus-reality". Descriptive data
analysis was used in the qualitative research and the data was obtained through
scanning the book reviews and interpreted in accordance with the thematic
framework. The book of The Little Prince is considered as the
stage while the common idea of the author group in this research (CIA) is
regarded as the director. The pilot substitutes the protagonist of the session,
in other words, the warming up individual in the group circle. The stage begins
with pilot sharing an experience about adult life which he had at the age of six.
Then the protagonist doubling a member of the circle with his six-year-old
being. There The Little Prince is! The journey to planets starts with the
doubling made by the protagonist. Every planet happens to be a different
encounter for the protagonist. Having been gained awareness from each encounter, the pilot leaves The Little Prince and takes
place in the group circle. Finally, last few chapters reflect his/her inner
process sharing during his performance. The data observed and interpreted in the study are
limited to what the author quotes in the text. Furthermore, the review and
interpretations of the group members bounded by perspective of Role theory and
four main themes, since the study uses qualitative research method. To our knowledge, this is the first
example of the study of descriptive analysis method of psychodrama on a
literary book.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | January 16, 2019 |
Acceptance Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 1 |