This study explores the narrational structure and ideological representations of films about the Turkish War of Independence. The main aim is to show that these films not only visualize war but also take part in the process of nation-state building. Key themes such as heroism, patriotism and sacrifice are examined through their role in the narratives, with special attention to how the figure of the soldier is presented as an ideal citizen. Female characters, by contrast, are mostly placed in secondary roles defined by love, loyalty or devotion. This dynamic offers important insights into the reproduction of gender roles within the cinematic narrative structure. These films tend to follow the official historical narrative, combining archival footage and voice-over narration to shape collective memory. In doing so, they blur the lines between reality and representation, allowing fiction to gain documentary-like authority. The way documentaries and fiction are brought together turns cinema into more than just a form of art. It becomes a means of shaping how the past is remembered, internalized and emotionally experienced by the audience. As a result, the visual and thematic strategies used in these films function as instruments of cultural transmission. In this context, films about the War of Independence play a major role in the construction of national memory and allow the audience to engage with and reproduce a shared sense of identity that aligns with dominant historical narratives and values upheld by the state.
The Turkish War of Independence National Identity Historical Memory Ideological Representation Militarism and Cinema
1.
Bu çalışma, Kurtuluş Savaşı filmlerinin anlatım yapısını ve ideolojik temsillerini incelemektedir. Araştırmanın temel amacı, bu filmlerin yalnızca savaşın görsel anlatımını sunmakla kalmayıp aynı zamanda ulus-devlet inşasında üstlendikleri işlevi ortaya koymaktır. Çalışma kapsamında film anlatılarında öne çıkan kahramanlık, vatanseverlik ve fedakârlık gibi temalar analiz edilmiş, özellikle asker figürünün ideal yurttaş modeliyle nasıl özdeşleştirildiği irdelenmiştir. Bu bağlamda asker, yalnızca savaş alanında mücadele eden bir figür değil, aynı zamanda disiplinli, özverili ve otoriteye bağlı bir birey olarak yüceltilmiştir. Kadın karakterlerin ise çoğunlukla aşk, sadakat ya da fedakârlık çerçevesinde ikincil rollerde konumlandığı görülmüştür. Bu durum, toplumsal cinsiyet rollerinin sinemasal düzlemde nasıl yeniden üretildiğine dair önemli ipuçları vermektedir. Bu dönemde çekilen filmlerin anlatı yapısında resmi tarih söylemiyle paralel bir kurgunun izleri dikkat çekmekte, arşiv görüntüleri ve dış ses anlatımıyla kolektif hafızaya yön veren bir yapı kurulmaktadır. Belge ile kurmacanın iç içe geçtiği bu yapımlar, sinemayı yalnızca bir sanat formu olarak değil, aynı zamanda tarihsel hafızanın şekillendirildiği ideolojik bir araç olarak işlevselleştirmiştir. Bu sayede izleyici, yalnızca geçmişi seyretmekle kalmaz, aynı zamanda nasıl hatırlanması gerektiğine dair yönlendirilmiş bir bakış açısı geliştirir. Sonuç olarak Kurtuluş Savaşı filmleri, toplumsal belleğin inşasında önemli bir rol üstlenmiş, izleyiciye ulusal kimlik algısını yeniden üretme imkânı sunmuştur.
1.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 1. |
Publication Date | July 25, 2025 |
Submission Date | May 31, 2025 |
Acceptance Date | July 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 2 Issue: 2 |