Research Article
BibTex RIS Cite

Local Series, Generations, and the Traces of Transformation: An Analysis of the Digital Natives of the Series Kod Adı Kırlangıç

Year 2025, Volume: 2 Issue: 2, 294 - 319, 25.07.2025

Abstract

In the modern world, the continuous development of technology has integrated people into a life where they use technology effectively and efficiently. In this context, the development process of humans as social beings has also been affected. In this context, individuals defined as Generation Z in sociological studies, who have grown up with digital technology, use the digital world confidently in line with their desires and goals. The aim of the study is to explain the concept of generation, which holds an important place in the social structure, to define the generations of the 20th and 21st centuries with their general characteristics, to describe the relationship of these generations with technology, and to explain the concept of digital natives that emerged after the millennium. Later, the representation of digital natives in the series Kod Adı Kırlangıç, broadcast on the public broadcasting channel TRT, was examined using the method of semiotic analysis, and the obtained data were interpreted in light of conceptual information. The study concluded that in the series Kod Adı Kırlangıç, digital natives are depicted as individuals who use technology appropriately and timely, in accordance with the Turkish social structure.

References

  • Acılıoğlu, İ. (2015). "İş"te y kuşağı. Ankara: Elma Yayınevi.
  • Adıgüzel, O. vd. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: Mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 165-182.
  • Arslan, İ. - Staub, S. (2015). Kuşak teorisi ve içgirişimcilik üzerine bir araştırma. KAÜ İİBF Dergisi, 6(11), 1-24.
  • Aydın, A. (2022). Z kuşağının diplomasi anlayışı. 1. Baskı, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel serüven. (çev.: M. Rifat - S. Rifat), İstanbul: Yapı Kredi Yayınevi.
  • Bennet, S. vd. (2008). The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39, 777-789.
  • Chang, S. koreatimes. koretimes.co.kr: https://www.koreatimes.co.kr/www/opinion/2019/12/652_280714.html (Erişim: (01.06.2024)
  • Cüçen , K. (2012). Bilgi felsefesi. Bursa: Sentez Yayınları.
  • Çağlar, B. (2012). Bir iletişim biçimi olarak göstergebilim. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 22-34.
  • Çukurbaşı, B. - İşman, A. (2014). Öğretmen adaylarının dijital yerli özelliklerinin incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 28-54.
  • Deneyap. Deneyap. Deneyap.org: https://www.deneyap.org/tr/hakkimizda/deneyap/ (Erişim: 05.06.2024)
  • Dictionary, O. L. Generation? oxfordlearnersdictionarie: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/generation?q= (Erişim: 11.045.2024)
  • Demirkaya, H. vd. (2021). Kuşakların yönetim politikası beklentilerinin araştırılması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(1), 186-204.
  • Devaney, S. (2015). Understanding the millennial generation. Journal of Financial Service Professionals, 69, 11-14.
  • Erden Ayhün, S. (2013). Kuşaklar arasındaki farklılıklar ve örgütsel yansımaları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 93-112.
  • Erol, P. Ö. (2014). Bir toplumsal göstergebilim alanı olarak dil. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(31), 207-214.
  • Gursoy, D., & Maier, T. A. (2013). Generation X and Y in the workplace: A comparison of their work values and attitudes. International Journal of Hospitality Management, 32, 125–134.
  • Kyles, D. (2005). Managing your multigenerational workforce. Strategic Finance, 87(6), 53-55.
  • Levickaite, R. (2010). Generations x, y, z: How social networks form the concept of the world without borders (the case of Lithuania). LIMES: Cultural Regionalistics, 3(2), 170-183.
  • McCrindle, M. (2014). The abc of xyz: Understanding the global generations. Australia. Maryborough: McPherson’s Printing Group.
  • Mckenna, A. Britannica. Britanncia.com: https://www.britannica.com/topic/Generation-X. (Erişim: 28.05.2024)
  • Mannheim, K. (1952). Essays on The Sociology of Knowledge. New York: Oxford University.
  • Pilcher, J. (1994). Mannheim's sociology of generations: an undervalued legacy. British Journal of Sociology, 45(3), 481-495.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1–6.
  • Senbir, H. (2004). “Son insan” mı? Z kuşağı ve sonrasına dair düşünceler. İstanbul: Okuyan Us Yayınları.
  • Terzioğlu, E. (2023). Digital panopticon dilemmas: A study on contact tracing apps carried out by the ministry of health. Journal of Economy Culture and Society, 68, 46-59.
  • Tufur, M. (2011). Türkiye’nin y kuşağı. Conento- MediaCat Özel Eki, 1-32.
  • Turner, W. (1969). The ritual process: Structure and antistructure. Londra: Routledge.
  • Trt1. Trt1.com.tr: https://www.trt1.com.tr/diziler/kod-adi-kirlangic (03.06. 2024).
  • https://berqnet.com/blog/hack-nedir-hacker-nedir/ (Erişim: 05.06.2024)

Yerli Diziler, Kuşaklar ve Dönüşümün İzleri: Kod Adı Kırlangıç Dizisinin Dijital Yerlileri Üzerine Bir Analiz

Year 2025, Volume: 2 Issue: 2, 294 - 319, 25.07.2025

Abstract

Modern dünyada teknolojinin sürekli gelişmesi insanı, teknolojiyi etkin, verimli kullanan bir yaşama entegre etmiştir. Her dönemin ekonomik, siyasi ve toplumsal durumuyla şekillenen kuşaklar da bu bağlamda teknolojinin de şekillendirdiği özelliklere sahip olmaya başlamıştır. Bu bağlamda sosyolojik çalışmalarda Z kuşağı olarak tanımlanan, dijital teknoloji ile büyüyen bireyler, dijital dünyayı kendinden emin bir şekilde, istek ve amaçları doğrultusunda kullanmaktadır. Bu özellikleriyle “dijital yerliler” olarak adlandırılan, bilgi çağında, bilişim alanındaki hızlı ilerlemelerin yaşandığı bir dönemde doğmuş bireylerin, önceki kuşaklara mensup bireylere göre eğitim, kültür ve yaşamın her alanında farklı özellikler taşımaları da kaçınılmazdır. Bu perspektifle çalışmanın amacı, toplumsal yapıda önemli bir yeri olan kuşak kavramını açıklamak, 20. ve 21. yüzyılın kuşaklarını genel özellikleri ile tanımlamak, bu kuşakların teknoloji ile ilişkisini tanımlama ve milenyum sonrasında oluşan dijital yerliler kavramını açıklamaktadır. Bunun ardından bir kamusal yayıncılık kanalı olan TRT’de izleyiciyle buluşan Kod Adı Kırlangıç dizisinde dijital yerlilerin nasıl temsil edildiği, göstergebilimsel çözümleme yöntemiyle irdelenip elde edilen veriler kavramsal bilgiler ışığında okunmuştur. Çalışma ile, dijital yerlilerinin, Kod Adı Kırlangıç dizisinde, Türk toplumsal yapısına uygun, aynı zamanda teknolojiyi de yerinde ve uygun şekilde kullanan bireyler olarak yansıtıldığı sonucuna varılmıştır.

References

  • Acılıoğlu, İ. (2015). "İş"te y kuşağı. Ankara: Elma Yayınevi.
  • Adıgüzel, O. vd. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: Mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 165-182.
  • Arslan, İ. - Staub, S. (2015). Kuşak teorisi ve içgirişimcilik üzerine bir araştırma. KAÜ İİBF Dergisi, 6(11), 1-24.
  • Aydın, A. (2022). Z kuşağının diplomasi anlayışı. 1. Baskı, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel serüven. (çev.: M. Rifat - S. Rifat), İstanbul: Yapı Kredi Yayınevi.
  • Bennet, S. vd. (2008). The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39, 777-789.
  • Chang, S. koreatimes. koretimes.co.kr: https://www.koreatimes.co.kr/www/opinion/2019/12/652_280714.html (Erişim: (01.06.2024)
  • Cüçen , K. (2012). Bilgi felsefesi. Bursa: Sentez Yayınları.
  • Çağlar, B. (2012). Bir iletişim biçimi olarak göstergebilim. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 22-34.
  • Çukurbaşı, B. - İşman, A. (2014). Öğretmen adaylarının dijital yerli özelliklerinin incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 28-54.
  • Deneyap. Deneyap. Deneyap.org: https://www.deneyap.org/tr/hakkimizda/deneyap/ (Erişim: 05.06.2024)
  • Dictionary, O. L. Generation? oxfordlearnersdictionarie: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/generation?q= (Erişim: 11.045.2024)
  • Demirkaya, H. vd. (2021). Kuşakların yönetim politikası beklentilerinin araştırılması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(1), 186-204.
  • Devaney, S. (2015). Understanding the millennial generation. Journal of Financial Service Professionals, 69, 11-14.
  • Erden Ayhün, S. (2013). Kuşaklar arasındaki farklılıklar ve örgütsel yansımaları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 93-112.
  • Erol, P. Ö. (2014). Bir toplumsal göstergebilim alanı olarak dil. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(31), 207-214.
  • Gursoy, D., & Maier, T. A. (2013). Generation X and Y in the workplace: A comparison of their work values and attitudes. International Journal of Hospitality Management, 32, 125–134.
  • Kyles, D. (2005). Managing your multigenerational workforce. Strategic Finance, 87(6), 53-55.
  • Levickaite, R. (2010). Generations x, y, z: How social networks form the concept of the world without borders (the case of Lithuania). LIMES: Cultural Regionalistics, 3(2), 170-183.
  • McCrindle, M. (2014). The abc of xyz: Understanding the global generations. Australia. Maryborough: McPherson’s Printing Group.
  • Mckenna, A. Britannica. Britanncia.com: https://www.britannica.com/topic/Generation-X. (Erişim: 28.05.2024)
  • Mannheim, K. (1952). Essays on The Sociology of Knowledge. New York: Oxford University.
  • Pilcher, J. (1994). Mannheim's sociology of generations: an undervalued legacy. British Journal of Sociology, 45(3), 481-495.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1–6.
  • Senbir, H. (2004). “Son insan” mı? Z kuşağı ve sonrasına dair düşünceler. İstanbul: Okuyan Us Yayınları.
  • Terzioğlu, E. (2023). Digital panopticon dilemmas: A study on contact tracing apps carried out by the ministry of health. Journal of Economy Culture and Society, 68, 46-59.
  • Tufur, M. (2011). Türkiye’nin y kuşağı. Conento- MediaCat Özel Eki, 1-32.
  • Turner, W. (1969). The ritual process: Structure and antistructure. Londra: Routledge.
  • Trt1. Trt1.com.tr: https://www.trt1.com.tr/diziler/kod-adi-kirlangic (03.06. 2024).
  • https://berqnet.com/blog/hack-nedir-hacker-nedir/ (Erişim: 05.06.2024)
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Radio-Television
Journal Section Research Articles
Authors

Emre Ertürk 0009-0007-7397-7102

Publication Date July 25, 2025
Submission Date June 7, 2025
Acceptance Date July 23, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Ertürk, E. (2025). Yerli Diziler, Kuşaklar ve Dönüşümün İzleri: Kod Adı Kırlangıç Dizisinin Dijital Yerlileri Üzerine Bir Analiz. Kronotop İletişim Dergisi, 2(2), 294-319.