Case Report
BibTex RIS Cite

Annesinin Kazasına Tanık Olan 8 Yaşındaki Erkek Çocukla EMDR Gelişim Protokolü Vaka Sunumu

Year 2024, Volume: 4 Issue: 1, 25 - 37, 30.06.2024

Abstract

Sevdikleri birinin zarar görmesine tanık olmak çocuklar için travmatik bir deneyim olabilir ve potansiyel olarak günlük işleyişleri üzerinde olumsuz etkilere yol açabilir. Bağlanma figürlerinin zarar gördüğüne tanık olan çocuklar, kayıpla ilgili korku ve kaygı yaşayabilirler. Bu çalışma, annesinin merdivenlerden düşerek bacağını kırdığına tanık olan ve bir ay boyunca kendisinden ayrı kalmak zorunda kalan 8 yaşındaki bir erkek çocukla yapılan EMDR müdahalesini anlatmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmada gerçekleştirilen metodolojik yaklaşım vaka çalışmasıdır. Bu yöntem danışanı daha derinlemesine incelemek, bireysel farklılıkları ortaya koymak ve kişilik oluşum sürecini analiz etmek için kullanılır. Araştırmada danışanın tüm kişisel bilgileri değiştirilerek danışanın adı ‘K.’ olarak kodlanmıştır. Vaka sunumu EMDR Gelişim Protokolünün çocuğun travmatik deneyimi üzerindeki olumlu etkilerini göstermektedir. Travmatik sorunları olan çocuklarda EMDR seansları yapılabilir. Araştırmacılar EMDR seanslarının etkinliğini ve sürdürülebilirliğini araştırmak için deneysel çalışmalar yapabilirler.

References

  • Adler-Tapia, R., & Settle, C. (2016). EMDR and the art of psychotherapy with children. Springer Publishing.
  • APA (2013) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th edition (DSM 5). American Psychiatric Association.
  • Başaran, S., Gökmen, B., & Akdağ, B. (2014). Okul öncesi eğitimde okula uyum sürecinde öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(2), 197-223.
  • Burger, J. M. (2006). Kişilik. Kaknüs Yayınları.
  • Cénat, J. M., & Derivois, D. (2015). Long‐term outcomes among child and adolescent survivors of the 2010 Haitian Earthquake. Depression and anxiety, 32(1), 57-63. https://doi.org/10.1002/da.22275
  • Creswell, J. W. (2014). A concise introduction to mixed methods research. Sage Publications.
  • Geçkil, E. (2017). Çocuklarda fiziksel istismar ve hemşirelik yaklaşımı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 129-139. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/372110
  • Gewirtz-Meydan, A., & Finkelhor, D. (2020). Sexual abuse and assault in a large national sample of children and adolescents. Child Maltreatment, 25(2), 203-214. https://doi.org/10.1177/1077559519873975
  • Gregory, N. Ö. (2016). Boşanma mı yoksa çocuk için evliliği sürdürmek mi? Çocuğun psikolojik uyumu açısından önemli bir soru. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 8(3), 275-289. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pgy/issue/22173/238189
  • Haselden, M. (2014). Üniversite öğrencilerinde travma sonrası büyümeyi yordayan çeşitli değişkenlerin Türk ve Amerikan kültürlerinde incelenmesi: Bir model önerisi. (Doktora tezi). Ankara, Hacettepe Üniversitesi.
  • Horowitz, M. J., Wilner, N., & Alvarez, W. (1979). Impact of Event Scale: A measure of subjective stress. Psychosom Med., 41(3), 209-218. https://doi.org/10.1097/00006842-197905000-00004
  • Izaguirre, A., & Cater, Å. (2018). Child witnesses to intimate partner violence: Their descriptions of talking to people about the violence. Journal of Interpersonal Violence, 33(24), 3711-3731. https://doi.org/10.1177/0886260516639256
  • Karabulut, D., & Bekler, T. (2019). Doğal afetlerin çocuklar ve ergenler üzerindeki etkileri. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 5(2), 368-376. https://doi.org/10.21324/dacd.500356
  • Klika, J. B., Haboush-Deloye, A., & Linkenbach, J. (2019). Hidden protections: Identifying social norms associated with child abuse, sexual abuse, and neglect. Child and Adolescent Social Work Journal, 36, 5-1. https://link.springer.com/article/10.1007/s10560-018-0595-8
  • Korkmazlar, U., Bozkurt, B., & Tan-Tunca, D. (2020). EMDR group protocol with children: A field study. Journal of EMDR Practice and Research, 14(1), 13-30. http://dx.doi.org/10.1891/1933-3196.14.1.13
  • Kronick, R., Rousseau, C., & Cleveland, J. (2018). Refugee children’s sandplay narratives in immigration detention in Canada. European Child & Adolescent Psychiatry, 27, 423-437. https://doi.org/10.1007/s00787-017-1012-0
  • Lovett, J. (1999). Small wonders: Healing childhood trauma with EMDR. The Free Press.
  • Merdan-Yıldız, E. D., Kumpasoğlu, G. B., Eltan, S., & Tutarel-Kışlak, Ş. (2021). EMDR in children and adolescents: a review about its effectiveness in the treatment of post-traumatic stress disorder. Klinik Psikoloji Araştırmaları Dergisi, 5(2), 213-228. http://dx.doi.org/10.5455/kpd.26024438m000041
  • Molnar, B. E., Meeker, S. A., Manners, K. (2020). Vicarious traumatization among child welfare and child protection professionals: A systematic review. Child Abuse & Neglect, 110(3), 104679. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104679
  • Morris-Smith, J., & Silvestre, M. (2014). EMDR for the next generation-healing children and families (2nd ed.). Academic Conferences and Publishing International.
  • Patton, Q. M. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Ed. Bütün, M. & Demir, S. B., Ed.). PEGEM Akademi.
  • Polat-Uluocak, G. (2009). İç göç yaşamış ve yaşamamış çocukların okulda uyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2009), 35-44. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25438/268405
  • Rodenburg, R., Benjamin, A., de Roos, C., Meijer, A. M., & Stams, G. J. (2009). Efficacy of EMDR in children: A meta-analysis. Clinical Psychology Review, 29(7), 599-606. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2009.06.008
  • Sanghvi, P. (2020). Grief in children and adolescents: A review. Indian Journal of Mental Health, 7(1), 6-14. https://indianmentalhealth.com/pdf/2020/vol7-issue1/6-Review-Article_Grief-children.pdf
  • Saxe, G., et. al. (2006). Separation anxiety as a mediator between acute morphine administration and PTSD symptoms in injured children. Annals of the New York Academy of Sciences, 1071(1), 1-549. https://doi.org/10.1196/annals.1364.004
  • Scheeringa, M., S., Zeanah, C. H., Myers, L., & Putnam, F. W. (2003). New finding on alternative criteria for PTSD in preschool children. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 42(5), 561-570. https://doi.org/10.1097/01.chi.0000046822.95464.14
  • Shapiro, F. (2016). Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR): Basic principles, protocols, and procedures. Guilford.
  • Shapiro, F., & Laliotis, D. (2011). EMDR and the adaptive information processing model: Integrative treatment and case conceptualization. Clinical Social Work Journal, 39(2), 191-200. https://doi.org/10.1007/s10615-010-0300-7
  • Tinker, R. H. & Wilson, S. A. (1999). Through the eyes of a child: EMDR with children. WW Norton & Co.
  • Toros, F., Tot, Ş., & Düzovalı, Ö. (2002). Kronik hastalığı olan çocuklar, anne ve babalarındaki depresyon ve anksiyete düzeyleri. Klinik Psikiyatri, 5(4), 240-247. https://jag.journalagent.com/kpd/pdfs/KPD_5_4_240_247.pdf

Case Presentation of EMDR Development Protocol with an 8-Year-Old Boy Witnessing His Mother’s Accident

Year 2024, Volume: 4 Issue: 1, 25 - 37, 30.06.2024

Abstract

Witnessing someone they love being harmed can be a traumatic experience for children, potentially leading to negative impacts on their everyday functioning. Children who witness their attachment figures being harmed may experience fear and anxiety related to loss. This study aims to describe an EMDR intervention conducted with an 8-year-old boy who witnessed his mother breaking her leg by falling down the stairs and had to be separated from her for a month. The methodological approach carried out in this study is case work. This method is used to examine the client more in-depth, to portray individual differences and to analyze the process of personality formation. All personal information of the client in the research was altered and the client’s name was coded as ‘K.’. Case presentation demonstrates positive effects of EMDR Developmental Protocol on a child's traumatic experience. The EMDR sessions can be performed with child having traumatic problems. Researchers can carry out experimental studies to investigate the effectiveness and sustainability of the EMDR sessions.

Ethical Statement

The study was carried out within the framework of the Helsinki Declaration and all participants whose informed consents were obtained took part in this study as volunteers. The ethics committee of Malatya İnönü University approved for conducting this study.

References

  • Adler-Tapia, R., & Settle, C. (2016). EMDR and the art of psychotherapy with children. Springer Publishing.
  • APA (2013) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th edition (DSM 5). American Psychiatric Association.
  • Başaran, S., Gökmen, B., & Akdağ, B. (2014). Okul öncesi eğitimde okula uyum sürecinde öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(2), 197-223.
  • Burger, J. M. (2006). Kişilik. Kaknüs Yayınları.
  • Cénat, J. M., & Derivois, D. (2015). Long‐term outcomes among child and adolescent survivors of the 2010 Haitian Earthquake. Depression and anxiety, 32(1), 57-63. https://doi.org/10.1002/da.22275
  • Creswell, J. W. (2014). A concise introduction to mixed methods research. Sage Publications.
  • Geçkil, E. (2017). Çocuklarda fiziksel istismar ve hemşirelik yaklaşımı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 129-139. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/372110
  • Gewirtz-Meydan, A., & Finkelhor, D. (2020). Sexual abuse and assault in a large national sample of children and adolescents. Child Maltreatment, 25(2), 203-214. https://doi.org/10.1177/1077559519873975
  • Gregory, N. Ö. (2016). Boşanma mı yoksa çocuk için evliliği sürdürmek mi? Çocuğun psikolojik uyumu açısından önemli bir soru. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 8(3), 275-289. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pgy/issue/22173/238189
  • Haselden, M. (2014). Üniversite öğrencilerinde travma sonrası büyümeyi yordayan çeşitli değişkenlerin Türk ve Amerikan kültürlerinde incelenmesi: Bir model önerisi. (Doktora tezi). Ankara, Hacettepe Üniversitesi.
  • Horowitz, M. J., Wilner, N., & Alvarez, W. (1979). Impact of Event Scale: A measure of subjective stress. Psychosom Med., 41(3), 209-218. https://doi.org/10.1097/00006842-197905000-00004
  • Izaguirre, A., & Cater, Å. (2018). Child witnesses to intimate partner violence: Their descriptions of talking to people about the violence. Journal of Interpersonal Violence, 33(24), 3711-3731. https://doi.org/10.1177/0886260516639256
  • Karabulut, D., & Bekler, T. (2019). Doğal afetlerin çocuklar ve ergenler üzerindeki etkileri. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 5(2), 368-376. https://doi.org/10.21324/dacd.500356
  • Klika, J. B., Haboush-Deloye, A., & Linkenbach, J. (2019). Hidden protections: Identifying social norms associated with child abuse, sexual abuse, and neglect. Child and Adolescent Social Work Journal, 36, 5-1. https://link.springer.com/article/10.1007/s10560-018-0595-8
  • Korkmazlar, U., Bozkurt, B., & Tan-Tunca, D. (2020). EMDR group protocol with children: A field study. Journal of EMDR Practice and Research, 14(1), 13-30. http://dx.doi.org/10.1891/1933-3196.14.1.13
  • Kronick, R., Rousseau, C., & Cleveland, J. (2018). Refugee children’s sandplay narratives in immigration detention in Canada. European Child & Adolescent Psychiatry, 27, 423-437. https://doi.org/10.1007/s00787-017-1012-0
  • Lovett, J. (1999). Small wonders: Healing childhood trauma with EMDR. The Free Press.
  • Merdan-Yıldız, E. D., Kumpasoğlu, G. B., Eltan, S., & Tutarel-Kışlak, Ş. (2021). EMDR in children and adolescents: a review about its effectiveness in the treatment of post-traumatic stress disorder. Klinik Psikoloji Araştırmaları Dergisi, 5(2), 213-228. http://dx.doi.org/10.5455/kpd.26024438m000041
  • Molnar, B. E., Meeker, S. A., Manners, K. (2020). Vicarious traumatization among child welfare and child protection professionals: A systematic review. Child Abuse & Neglect, 110(3), 104679. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104679
  • Morris-Smith, J., & Silvestre, M. (2014). EMDR for the next generation-healing children and families (2nd ed.). Academic Conferences and Publishing International.
  • Patton, Q. M. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Ed. Bütün, M. & Demir, S. B., Ed.). PEGEM Akademi.
  • Polat-Uluocak, G. (2009). İç göç yaşamış ve yaşamamış çocukların okulda uyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2009), 35-44. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25438/268405
  • Rodenburg, R., Benjamin, A., de Roos, C., Meijer, A. M., & Stams, G. J. (2009). Efficacy of EMDR in children: A meta-analysis. Clinical Psychology Review, 29(7), 599-606. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2009.06.008
  • Sanghvi, P. (2020). Grief in children and adolescents: A review. Indian Journal of Mental Health, 7(1), 6-14. https://indianmentalhealth.com/pdf/2020/vol7-issue1/6-Review-Article_Grief-children.pdf
  • Saxe, G., et. al. (2006). Separation anxiety as a mediator between acute morphine administration and PTSD symptoms in injured children. Annals of the New York Academy of Sciences, 1071(1), 1-549. https://doi.org/10.1196/annals.1364.004
  • Scheeringa, M., S., Zeanah, C. H., Myers, L., & Putnam, F. W. (2003). New finding on alternative criteria for PTSD in preschool children. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 42(5), 561-570. https://doi.org/10.1097/01.chi.0000046822.95464.14
  • Shapiro, F. (2016). Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR): Basic principles, protocols, and procedures. Guilford.
  • Shapiro, F., & Laliotis, D. (2011). EMDR and the adaptive information processing model: Integrative treatment and case conceptualization. Clinical Social Work Journal, 39(2), 191-200. https://doi.org/10.1007/s10615-010-0300-7
  • Tinker, R. H. & Wilson, S. A. (1999). Through the eyes of a child: EMDR with children. WW Norton & Co.
  • Toros, F., Tot, Ş., & Düzovalı, Ö. (2002). Kronik hastalığı olan çocuklar, anne ve babalarındaki depresyon ve anksiyete düzeyleri. Klinik Psikiyatri, 5(4), 240-247. https://jag.journalagent.com/kpd/pdfs/KPD_5_4_240_247.pdf
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Clinical Psychology
Journal Section Research Articles
Authors

Canan Çitil Akyol 0000-0002-1596-5097

Publication Date June 30, 2024
Submission Date October 18, 2023
Acceptance Date June 24, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Çitil Akyol, C. (2024). Case Presentation of EMDR Development Protocol with an 8-Year-Old Boy Witnessing His Mother’s Accident. Klinik Ve Ruh Sağlığı Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 4(1), 25-37.