Araştırmanın amacı, ergenlerin kendi kendine yardım temelli çevrimiçi psikolojik destek programı ile kaygı ve stresle başa çıkmaya yönelik ihtiyaçlarının incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desende tasarlanan bu araştırma 3’ü erkek, 7’si kız olmak üzere toplamda 10 ergen katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Veri Toplama Aracı olarak, “Ergenlerin Kendi Kendine Yardım Temelli Çevrimiçi Psikolojik Destek Programı ile Kaygı ve Stresle Başa Çıkmaya İlişkin İhtiyaçların Değerlendirmesi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, nitel analiz olarak, betimsel analiz yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, katılımcıların yaşadıkları zorlayıcı duygular olarak; kaygı, güvensizlik, hayal kırıklığı, üzüntü, can sıkıntısı, stres, cesareti kırılmış, yetersizlik ve utanç duyguları olarak belirtmişlerdir. Yaşamayı istedikleri duygular olarak; mutluluk, neşe, sevinç, coşku, rahatlık, güven ve gurur olarak belirtmişlerdir. Kaygı ve stres kaynakları olarak; internetteki olumsuz haberler, başarısız olma korkusu, yetersizlik düşünceleri, sevilmeme düşünceleri, güvende hissedilmeyen ortam, yalnız kalma, kontrolü kaybetme olasılığı, hastalık- kaza gibi zorlayıcı yaşantılar olarak belirtmişlerdir. Kaygı ve stresin sonuçları olarak; özgüven eksikliği, kontrol kaybı, erteleme, psikosomatik sorunlar (iştah azalması, uykusuzluk, yorgunluk, mide bulantısı, titreme, kalp atışında hızlanma, baş, karın ve göz ağrısı), ilişki/iletişim sorunları ve akademik sorunlar olarak belirtmişlerdir. Kaygı ve stresle baş etme yolları olarak; okuldaki psikolojik danışmandan yardım istemek, güvenilir kişilerden yardım istemek, nefes egzersizi yapmak, spor, resim ve oyun gibi hobilerle ilgilenmek, müzik dinlemek, duygu ve düşünceleri yazmak, kendine telkin vermek, yalnız kalmak ve hiçbir şey yapmamak olarak belirtmişlerdir. İnternet tabanlı programdan beklentileri olarak; eğitici ve bilgilendirici, eğlendirici, rahatlatıcı, sanal günlük tutmayı sağlayıcı, somut ve net olması gerektiğini belirtmişlerdir. İnternet tabanlı programının içeriği olarak; aşamalı olmalı, rol model olmalı, etkileşimli olmalı, yorum yapılabilmeli, geri bildirim vermeli ve sertifika vermeli şeklinde belirtmişlerdir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, ilgili alan yazın ışığında tartışılmıştır.
internet tabanlı psikolojik danışma kendi kendine yardım temelli çevrimiçi psikolojik destek programı kaygı ve stresle başa çıkma bilişsel davranışçı terapi/psikolojik danışma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Psikoloji, Psikolojik danışmanlık, Psikoterapi Uygulama ve Araştırmaları, Stres |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1 |