Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Çocuk Haklarına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Sağlık Bilimleri Fakültesi Örneği

Year 2024, , 1 - 20, 30.06.2024
https://doi.org/10.38155/ksbd.1328199

Abstract

Bu araştırmanın amacı, sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin çocuk haklarına ilişkin tutumlarını cinsiyet, bölüm, gelir durumu, anne baba eğitim seviyesi, kardeş sayısı ve çocuk haklarına ilişkin ders alma durumlarına göre incelemektir. Çalışmada kesitsel araştırma deseni ve kolayda örnekleme kullanılmıştır. Veriler sağlık bilimleri fakültesi öğrencisi olan 691 öğrenciden toplanmıştır. Çalışmaya katılım sağlayan öğrencilerin çocuk haklarına ilişkin tutumlarını belirlemek amacıyla Kepenekçi (2006) tarafından geliştirilen Çocuk Haklarına İlişkin Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçları kapsamında, cinsiyetin çocuk haklarına yönelik tutumda farklılığa neden olduğu ve kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre tutumlarının daha olumlu olduğu görülmüştür. Ayrıca kardeş sahibi olan öğrencilerin de diğer katılımcılara göre çocuk hakları konusunda daha olumlu bir tutuma sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada daha önce çocuk hakları konusunda ders alma ile çocuk haklarına yönelik tutum arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.

References

  • Akyüz, E. (2015). Çocuk hukuku: çocukların hakları ve korunması. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Alaimo, K. (2002). Historical roots of children’s rights in Europe and the United States. K. Alamio, ve B. Klug içinde, Children as Equals: Exploring the Rights of the Child (s. 1-24). Lanham: University Press Of America.
  • Alemdar, D. K., ve Yılmaz, G. (2019). Pediatri hemşirelerinin çocuk haklarına yönelik tutumlarının belirlenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 121-126. https://doi.org/10.34087/cbusbed.536679
  • Atatanır, H. (2022). Çocukluk olgusunun ve çocuk haklarının tarihsel gelişimi. Uluslararası Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 2(2), 205-219.
  • Büyük, E. T., Uzşen, H., Koyun, M., ve Seferoğlu, E. G. (2023). The attitudes of the students in the faculty of health sciences towards children’s rights: descriptive study. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku-Tarihi Dergisi, 31(1), 53-59. Doi:10.5336/mdethic.2022-94094
  • Brandon, M., Schofield, G., Trinder, L., ve Stone, N. (1998). Social work with children. London: Macmillan Press. Bulut, A. (2020). Okul öncesi eğitim paydaşlarının çocuk haklarına ilişkin tutumlarının incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(4), 2067-2078. https://doi.org/10.33206/mjss.724740
  • Cohen, C. P. (2002). United nations convention on the rights of the child: developing international norms to create a new world for children. K. Alaimo, ve B. Klug içinde, Children as Equals: Exploring the Rights of the Child (s. 49-72). Lanham: University Press of America.
  • Doğan, Y., Torun, F., ve Akgün, İ. H. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk haklarına ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 11(2), 503-516.
  • Ekici, F. Y. (2014). Öğretmen adaylarının çocuk haklarına yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (8), 66-77.
  • Ezer, F., ve Öteleş, Ü. U. (2020). Çocuk haklarına yönelik tutumun belirlenmesi: nicel bir araştırma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi (37), 48-58. DOI: http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.2020.139
  • Gallitto, E., Veilleux, G. J., ve Romano, E. (2019). how do knowledge and attitudes about children’s rights influence spanking attitudes? Journal of Interpersonal Violence, 1-18. https://doi.org/10.1177/088626051985263
  • Hart, S. (1991). From property to person status: historical perspective on children's rights. American Psychologist, 46(1), 53-59.
  • Hill, M., ve Aldgate, J. (1996). Child welfare services: developments in law, policy, practice, and research. Jessica Kingsley Publishers.
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri (37. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kıraç, Ş. (2019). Eğitim fakültesi ve hukuk fakültesi 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin çocuk haklarına yönelik tutumları (Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Kepenekçi, Y. K. (2006). A study of university students’ attitudes towards children’s rights in turkey. The International Journal of Children’s Rights, 14(3), 307-319. DOI:10.1163/157181806778458095
  • Kepenekci, Y. K., ve Baydık, B. (2009). Attıtudes of the teacher candıdates of mentally handıcapped chıldren about chıldren’s rıghts. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 41(1), 329-350. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001150
  • Kirk, S. (2007). Methodological and ethical issues in conducting qualitative research with children and young people: A literature review. International Journal of Nursing Studies, 44(7), 1250-1260. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2006.08.015
  • Leblebici, H., ve Çeliköz, N. (2016). Öğretmen adaylarının çocuk haklarına yönelik tutumları. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 307-318.
  • Pilatin, G. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk haklarına ilişkin tutumlarının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Reichert, E. (2011). Social work and human rights, second edition: a foundation for policy and practice. New York: Columbia University Press.
  • Ruck, M. D., ve Horn, S. S. (2008). Charting the landscape of children’s rights. Journal of Social Issues, 64(4), 685-699. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.2008.00584.x
  • Skehill, C. (2008). The history of social work. British Journal of Social Work, 38(4), 619-624.
  • Tilbury, C. (2013). Social work with children and young people. Australian Social Work, 66(3), 311-313.
  • Topuzoğlu, A. Y. (2004). Mağdur çocukların hukuksal konumu. İstanbul: İstanbul Barosu Yayınları.
  • UNICEF. (2023, Temmuz 11). UNICEF Annual Report 2022. unicef.org: https://www.unicef.org/reports/unicef-annual-report-2022 adresinden alındı.
  • Yılmaz, F. (2019). Üniversite öğrencilerinin çocuk hakları konusundaki tutumlarının incelenmesi ve çözüm önerileri: Amasya üniversitesi örneği (Yüksek Lisans Tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
Year 2024, , 1 - 20, 30.06.2024
https://doi.org/10.38155/ksbd.1328199

Abstract

References

  • Akyüz, E. (2015). Çocuk hukuku: çocukların hakları ve korunması. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Alaimo, K. (2002). Historical roots of children’s rights in Europe and the United States. K. Alamio, ve B. Klug içinde, Children as Equals: Exploring the Rights of the Child (s. 1-24). Lanham: University Press Of America.
  • Alemdar, D. K., ve Yılmaz, G. (2019). Pediatri hemşirelerinin çocuk haklarına yönelik tutumlarının belirlenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 121-126. https://doi.org/10.34087/cbusbed.536679
  • Atatanır, H. (2022). Çocukluk olgusunun ve çocuk haklarının tarihsel gelişimi. Uluslararası Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 2(2), 205-219.
  • Büyük, E. T., Uzşen, H., Koyun, M., ve Seferoğlu, E. G. (2023). The attitudes of the students in the faculty of health sciences towards children’s rights: descriptive study. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku-Tarihi Dergisi, 31(1), 53-59. Doi:10.5336/mdethic.2022-94094
  • Brandon, M., Schofield, G., Trinder, L., ve Stone, N. (1998). Social work with children. London: Macmillan Press. Bulut, A. (2020). Okul öncesi eğitim paydaşlarının çocuk haklarına ilişkin tutumlarının incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(4), 2067-2078. https://doi.org/10.33206/mjss.724740
  • Cohen, C. P. (2002). United nations convention on the rights of the child: developing international norms to create a new world for children. K. Alaimo, ve B. Klug içinde, Children as Equals: Exploring the Rights of the Child (s. 49-72). Lanham: University Press of America.
  • Doğan, Y., Torun, F., ve Akgün, İ. H. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk haklarına ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 11(2), 503-516.
  • Ekici, F. Y. (2014). Öğretmen adaylarının çocuk haklarına yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (8), 66-77.
  • Ezer, F., ve Öteleş, Ü. U. (2020). Çocuk haklarına yönelik tutumun belirlenmesi: nicel bir araştırma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi (37), 48-58. DOI: http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.2020.139
  • Gallitto, E., Veilleux, G. J., ve Romano, E. (2019). how do knowledge and attitudes about children’s rights influence spanking attitudes? Journal of Interpersonal Violence, 1-18. https://doi.org/10.1177/088626051985263
  • Hart, S. (1991). From property to person status: historical perspective on children's rights. American Psychologist, 46(1), 53-59.
  • Hill, M., ve Aldgate, J. (1996). Child welfare services: developments in law, policy, practice, and research. Jessica Kingsley Publishers.
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri (37. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kıraç, Ş. (2019). Eğitim fakültesi ve hukuk fakültesi 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin çocuk haklarına yönelik tutumları (Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Kepenekçi, Y. K. (2006). A study of university students’ attitudes towards children’s rights in turkey. The International Journal of Children’s Rights, 14(3), 307-319. DOI:10.1163/157181806778458095
  • Kepenekci, Y. K., ve Baydık, B. (2009). Attıtudes of the teacher candıdates of mentally handıcapped chıldren about chıldren’s rıghts. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 41(1), 329-350. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001150
  • Kirk, S. (2007). Methodological and ethical issues in conducting qualitative research with children and young people: A literature review. International Journal of Nursing Studies, 44(7), 1250-1260. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2006.08.015
  • Leblebici, H., ve Çeliköz, N. (2016). Öğretmen adaylarının çocuk haklarına yönelik tutumları. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 307-318.
  • Pilatin, G. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk haklarına ilişkin tutumlarının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Reichert, E. (2011). Social work and human rights, second edition: a foundation for policy and practice. New York: Columbia University Press.
  • Ruck, M. D., ve Horn, S. S. (2008). Charting the landscape of children’s rights. Journal of Social Issues, 64(4), 685-699. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.2008.00584.x
  • Skehill, C. (2008). The history of social work. British Journal of Social Work, 38(4), 619-624.
  • Tilbury, C. (2013). Social work with children and young people. Australian Social Work, 66(3), 311-313.
  • Topuzoğlu, A. Y. (2004). Mağdur çocukların hukuksal konumu. İstanbul: İstanbul Barosu Yayınları.
  • UNICEF. (2023, Temmuz 11). UNICEF Annual Report 2022. unicef.org: https://www.unicef.org/reports/unicef-annual-report-2022 adresinden alındı.
  • Yılmaz, F. (2019). Üniversite öğrencilerinin çocuk hakları konusundaki tutumlarının incelenmesi ve çözüm önerileri: Amasya üniversitesi örneği (Yüksek Lisans Tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Harun Aslan 0000-0001-9830-1765

Ferhat Toper 0000-0001-6398-5343

Publication Date June 30, 2024
Submission Date July 16, 2023
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Aslan, H., & Toper, F. (2024). Üniversite Öğrencilerinin Çocuk Haklarına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Sağlık Bilimleri Fakültesi Örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 16(30), 1-20. https://doi.org/10.38155/ksbd.1328199