Ayten Kaya Görgün’ün “Arıza Babaların Çatlak Kızları”
adlı romanında Sivas’tan belki daha doğudaki illerden gelip dökülüp saçılarak,
bazı şeyleri geride bırakarak Samsun asfaltından Ankara’nın kıyısına yerleşen
insanların büyük kente ucundan bucağından dahil olma çabasını tanıyoruz. Aynı
zamanda kişilerin kendini sürdürme ve değerlerini yitirmeme çabasına da
tanıklık ediyoruz. Roman, farklı kadın hikâyeleri üzerinden kadının, “yeni
dünyadaki” konumunu sorgulatıyor. Ve bireyin var olma mücadelesinde kadının iki-üç
kat daha fazla engel aşmak zorunda olduğunu gözler önüne seriyor. Göç
hikâyelerinin atmosferini ustaca kurgulayan masalsı girişten sonra
tanıştırıldığımız karakterlerin şehirdeki yeni hayatına eğiliyoruz. Romandaki
kadınlar, kendilerini var etme çabalarında “arıza” babalarına karşı ancak
“çatlak” olurlarsa ayakta kalabilirler. Bunların yanı sıra kurgudaki
sıçrayışlar, neden-sonuç ilişkisinin örülme biçimi merak dozunu kararında
tutuyor.
Karakterlerin her biri uzatılmış, ayrıntılı betimlemelere girmeden- birkaç
becerikli hamleyle en baştan çiziliyor. Metnin, okuru ev içlerine, odalara dek yürüten canlı bir atmosferi var. Gecekondu mahallesinin yoksulluğu, olanca
doğallığıyla gelip kuruluyor imgelemimize.
In Ayten Kaya Görgün's novel
"Nutty Girls of Cracked Dads", we witness an effort of those who
comes from Sivas, maybe even further east; of those who becomes more
modernized, by migrating from the side-roads of Samsun to the coastline of
Ankara to adapt to the metropolitan city life. We also witness an effort of
those who wish to survive their self-consciousness and maintain their values.
The novel makes the reader question the state of women in the "new
world" through various stories about women. After a fable-like
introduction that is brilliantly sets up the atmosphere of migration stories,
we, as readers, encounter the new life of characters that were previously
introduced. In their effort to survive, the women characters can only succeed
by going nuts towards their cracked dads. Moreover, the surprise element in the
plot as well as the construction of the causative structure keeps the readers' interest
in determination. The characters are drawn at the beginning with a few skillful
move, without providing detailed descriptions. The text is presenting an
atmosphere where it walks the reader inside of the house and the rooms. The
poverty of shantytown finds place in our imagination with an utmost
spontaneity.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2016 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 8 Sayı: 14 |