Research Article
BibTex RIS Cite

The Clarinet's Twelve-Fret System with the Space "Sol" Sound Uses the "Si" Note Recommendations That Will Speed Up

Year 2022, Volume: 14 Issue: 27, 806 - 814, 31.12.2022
https://doi.org/10.38155/ksbd.1170275

Abstract

The clarinet, which is a part of the woodwind instruments group, is an instrument that has some stages as in other instruments.  For those new to the clarinet, it is important to practice a lot of observed passages.  A study proposal covering the note transitions determined to eliminate some of the observed problems is enriched with practical examples.  When it comes to overcoming such problems, it is very difficult to find study and study suggestions that cover some note transitions.  In this context, it is aimed to eliminate the problems caused by the empty "G" sound of the clarinet and the "B" pitch system in the twelve-pitch system and causing difficulty in transition.  While studying a work or a study, analyzing the work by applying the given study suggestions both shortens the study time and facilitates learning.
In addition, it has been determined how useful the methods taught in the clarinet are and how efficient they are during practice.  Since it is difficult to reach the desired data in the methods, it is seen that the analysis of the solution-oriented articles and suggestions of the instrument players improves their music making skills.  Methods, recommendations and etude studies will proceed according to the individual responsibility of the instrument players.  Minimizing the difficulties experienced in playing an instrument depennds on our individual conscience.  The most important criterion in the formation of the article is the passages that need to be considered while performing a work and the integration of these passages with the study proposals.  The process will be accelerated with the suggestions written for the determination and solution of the technical problems we encounter as soon as possible as well as doing more practice on the work. 

References

  • Akkuş, R. (1996). Anadolu güzel sanatlar liselerinden mezun olan öğrencilerin öğrenci giriş davranışlarının çalgı eğitimi bakımından değerlendirilmesi. 1. Ulusal AGSL Müzik Bölümleri Sempozyumu’nda Sunulmuş Bildiri, Bursa.
  • Ceylan, D.A. (2010). Başlangıç eğitiminde kullanılan klarnet metotlarının incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çelik, A. (2018). Bir nefesle klarnet. Edirne: Ceren Yayıncılık.
  • Jennings, V.S. (1972). Selected Twentieth - Century Clarinet Solo Literature: A Study in Interpretation and Performance. The University of Oklahoma, D.M.E.
  • Özparlak, Ö.- Albuz A. (2019). Başlangıç Klarnet Eğitimi İçin Tonal Sistem ile İlişkilendirilmiş Makamsal Müzik Eğitimine Yönelik Bir Çalışma Modeli Önerisi (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pino, D. (1998). The clarinet and clarinet playing. New York, USA: Dover Lication, Inc.
  • Rehfeldt, P. (2003). New directions for clarinet. United States of America by Scarecrow Press, Inc.

Klarnetin Boş “Sol” Sesi İle On İkili Perde Sistemi “Si” Notasını Hızlandıracak Öneriler

Year 2022, Volume: 14 Issue: 27, 806 - 814, 31.12.2022
https://doi.org/10.38155/ksbd.1170275

Abstract

Tahta nefesli çalgılar grubundan olan klarnet, diğer çalgılarda olduğu gibi bazı aşamaları barındıran bir enstrümandır. Klarnete yeni başlayan kişilerde daha fazla gözlemlenen pasaj çalışması oldukça önemlidir. Gözlemlenen bazı sorunların ortadan kaldırılması için belirlenen nota geçişlerini kapsayan çalışma önerisi ile uygulamalı olarak zenginleştirilmiştir. Sorunların aşılabilmesi için bazı nota geçişlerini kapsayacak etüt ve çalışma önerisi bulmak oldukça zordur. Bu kapsam içinde klarnetin boş “Sol” sesi ve on ikili perde sistemindeki “Si” perde sisteminden kaynaklanan, geçiş zorluğu yaşanan problemlerin ortadan kaldırılması amaç edinilmiştir. Bir eseri ya da bir etüdü çalışırken, karşımıza çıkan çalışma önerilerini uygulayarak eseri çözümlemek, çalışma süresinin kısalacağı gibi kişinin daha kolay öğrendiğini de göstermiştir.
Klarnette de öğretilen metotların ne kadar yarar sağladığı ve uygulama esnasında ne kadar verimli olduğunun tespiti yapılmıştır. Metotların istenilen verilere ulaşmada zorluk çekilmesi çalgı çalan kişilerin çözüm odaklı yazılan makale ve önerileri araştırması müzik yapma becerilerini geliştirdiği görülmektedir. Metotlar, öneriler ve etüt çalışmaları çalgı çalan kişilerin bireysel sorumluluğunda ilerleyecektir. Çalgı çalmadaki temel zorlukların en aza indirilmesi bireysel vicdanımızla eş zamanlıdır. Bir eseri ortaya çıkarırken üzerinde düşünülmesi gereken pasajların ve bu pasajların çalışma önerileri ile bütünleştirilmesi makalenin oluşmasındaki en önemli kriterdir. Karşımıza çıkacak teknik problemlerin en kısa sürede tespit ve çözümü için yazılan öneriler ve eser çalışması ile desteklenerek sürecin hızlandırılması sağlanmıştır.

References

  • Akkuş, R. (1996). Anadolu güzel sanatlar liselerinden mezun olan öğrencilerin öğrenci giriş davranışlarının çalgı eğitimi bakımından değerlendirilmesi. 1. Ulusal AGSL Müzik Bölümleri Sempozyumu’nda Sunulmuş Bildiri, Bursa.
  • Ceylan, D.A. (2010). Başlangıç eğitiminde kullanılan klarnet metotlarının incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çelik, A. (2018). Bir nefesle klarnet. Edirne: Ceren Yayıncılık.
  • Jennings, V.S. (1972). Selected Twentieth - Century Clarinet Solo Literature: A Study in Interpretation and Performance. The University of Oklahoma, D.M.E.
  • Özparlak, Ö.- Albuz A. (2019). Başlangıç Klarnet Eğitimi İçin Tonal Sistem ile İlişkilendirilmiş Makamsal Müzik Eğitimine Yönelik Bir Çalışma Modeli Önerisi (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pino, D. (1998). The clarinet and clarinet playing. New York, USA: Dover Lication, Inc.
  • Rehfeldt, P. (2003). New directions for clarinet. United States of America by Scarecrow Press, Inc.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Anıl Çelik 0000-0003-0152-5581

Early Pub Date October 22, 2022
Publication Date December 31, 2022
Submission Date September 2, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 14 Issue: 27

Cite

APA Çelik, A. (2022). Klarnetin Boş “Sol” Sesi İle On İkili Perde Sistemi “Si” Notasını Hızlandıracak Öneriler. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 14(27), 806-814. https://doi.org/10.38155/ksbd.1170275