One of the objectives of the Turkish language curriculum is to enhance individuals' affective and aesthetic dimensions by addressing their emotions. The curriculum addresses text forms as informative, narrative, and poetic. Though these forms can foster the aforementioned affective and aesthetic skills, it is observed that poetry and narrative texts can be more effectively employed for this purpose. Nonetheless, it is possible to encounter various categories in the classification of texts. At this juncture, text genre, text type, and text tone become significant. The foundation of the research is to determine which text tones are included in the poetry texts found in Turkish language textbooks, to ascertain whether there is a balanced distribution of these tones, and to produce lists of words that support these tones. Within this scope, the focal point of the study is the poems included as reading texts in Turkish language textbooks used in middle schools. The study conducted using the document analysis method from qualitative research designs, and data collected through the literature review technique. The data obtained from the research analyzed by the document review method. The study concludes that there is an imbalance in the distribution of tones within the poetry text genre.
Text tone textbook review poetry teaching tone in poetry theme-tone context
Türkçe dersi öğretim programının amaçlarından biri bireyin duygularına hitap ederek onu duyuşsal ve estetik yönden geliştirmektir. Program, metin biçimlerini bilgilendirici, öyküleyici ve şiir olarak ele almaktadır. Bu biçimler aracılığıyla söz konusu duyuşsal ve estetik beceriler geliştirilebilse de şiir ve öyküleyici metinlerle bu konu daha etkin bir biçimde işe koşulabilmektedir. Yine de metinlerin sınıflandırılmasında farklı kategorilere rastlamak mümkündür. Bu noktada metin türü, metin tipi ve metin tonu önem kazanmaktadır. Araştırmanın temelini ise Türkçe ders kitaplarında yer alan şiir metinlerinin hangi metin tonlarını içerdiğinin belirlenmesi, bunların dengeli dağılıp dağılmadığının saptanması ve tonları destekleyen kelime listelerinin ortaya konması oluşturmaktadır. Bu kapsamda çalışmanın odak noktasında ortaokul düzeyindeki okullarda kullanılan Türkçe ders kitaplarında okuma metni olarak yer alan şiirler bulunmaktadır. Çalışma, nitel araştırma desenlerinden doküman analizi yöntemiyle yürütülmüş olup veriler kaynak tarama tekniği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler belge inceleme yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda şiir metin türünde tonların dengeli dağılmadığı tespit edilmiştir.
Metin tonu ders kitabı incelemesi şiir öğretimi şiirde ton tema-ton bağlamı
Araştırmada insan ya da hayvanlar üzerinde herhangi bir gözlem/deney yapılmaması sebebiyle etik onay gerekmemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Dili ve Edebiyatı (Diğer), Temel Eğitim (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 17 Sayı: 32 |