Numerous researchers have revealed that classroom management, which refers to the achievement of the target from a short and regular way depending on the determined rules and educational understanding, is the most significant factor affecting student success. The main aim of the classroom management is to make it easier to learn by creating rules within the classroom and to minimize undesired behaviors. This research aims to identify the administrators’ and teachers’ views on disciplinary problems and classroom management in secondary schools.
The research group holds 8 administrators and 15 teachers working at 8 different secondary schools located in the Dulkadiroglu district of Kahramanmaras. They were selected through a random sampling method. Having a qualitative research design, the research data were collected with a structured interview form. Content analysis was used during data analysis. According to the results of the research, noise that is not related with the lesson and physical and psychological disturbance of the other students negatively affect classroom management and teacher motivation. Teachers, administrators, parents, MEB and the media are responsible for classroom management. Thus, detailed research may be conducted by providing the maximum sample on this subject with teachers from each school type; the problem, reasons and solution proposal should be presented in concrete terms.
Belirlenen kurallara ve eğitim anlayışına göre hedefe kısa ve planlı bir yoldan ulaşmayı sağlamak anlamına gelen sınıf disiplini, yapılan araştırmalara göre öğrenci başarısını etkileyen en önemli unsurlardandır. Sınıf disiplininin temel amacı, sınıfta kurallar oluşturarak öğrenmeyi kolaylaştırmak ve istenmeyen davranışları en aza indirmektir. Bu çalışmanın amacı ortaokullarda disiplin sorunları ve sınıf yönetimine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma gurubunu Kahramanmaraş Dulkadiroğlu ilçesinden tesadüfi yöntemle belirlenen 8 farklı ortaokulda görev yapan 15 öğretmen ve 8 yönetici oluşturmaktadır. Araştırma nitel bir çalışma olup veriler görüşm yöntemi ile elde edilmiştir. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlara göre dersle ilgili olmayan gürültü ve diğer öğrencilerin fiziki ve psikolojik olarak rahatsız edilmesi sınıf yönetimini ve öğretmen motivasyonunu olumsuz etkilemektedir. Sınıf yönetiminde öğretmen, yönetici, veli, MEB ve medya sorumlu görülmektedir. Bundan dolayı bu konu üzerinde maksimum örneklem sağlanarak ve her okul türünden öğretmenlere ulaşılarak ayrıntılı araştırmalar yapılmalı; sorun, sebepleri ve çözüm önerileri somut bir şekilde ortaya konulmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education, Scientific Disciplines |
Journal Section | Articles |
Authors |
|
Publication Date | May 19, 2017 |
Published in Issue | Year 2017, Volume 1, Issue 1 |
Open Access Policy
KSUJED provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.