Research Article
BibTex RIS Cite

İlkokullarda Yetiştirme Programı'nda (İYEP) Görev Alan Öğretmenlerin Program Hakkındaki Görüşleri

Year 2024, Volume: 6 Issue: 2, 173 - 191, 23.12.2024

Abstract

İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP), ilkokul 3. sınıfta öğrenim görmekte olan öğrencilerin Türkçe ve Matematik derslerinin dışında duygusal ve sosyal gelişimlerini bütüncül bir şekilde desteklemeyi amaçlayan bir programdır. Bu program sayesinde ilkokul 3. sınıf öğrencileri Türkçe ve Matematik derslerinde hem temel becerileri edinir hem de derslerdeki başarısını görerek özgüvenini kazanır. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yürütülen bu program ile öğrencilerin birçok açıdan gelişimleri desteklenir. Bu araştırma, ilkokullarda yetiştirme programında görev alan öğretmenlerin programa ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İYEP’te görev almış 21 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın verilerinden elde edilen sonuçlara göre; öğretmenler İYEP’in öğrenciler açısından avantajlı bir program olduğunu düşünmektedir. Ancak programın birtakım dezavantajlarının olduğu da yine belirtilen görüşler arasındadır. Öğretmenler programda yer alan modüllerin yeterli düzeyde olduğunu, süreç içerisinde birtakım sorunlarla karşılaştıklarını belirtmişlerdir. Son olarak programın daha etkili olabilmesi için birtakım öneriler sunmuşlardır. İYEP materyallerini çoğaltmak, öğrencilerin programa devamını sağlamak, velileri bu konuda bilinçlendirmek ve öğretmenleri programda görev almaya teşvik etmek sunulan öneriler arasındadır.

References

  • Açil, H., Ekinci, A., Dündar, M. ve Bilgiç, R. (2021). İlkokullarda yetiştirme programına (İYEP) ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(20), 257-277. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejedus/issue/65989/985034
  • Anılan, H. ve Özgan, K. (2020). Teachers’ opinion about support program in primary schools (SPPS). Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 11(1), 56-84. https://doi.org/10.17569/tojqi.621543
  • Aydın, S. ve Yakar, L. (2020). İlkokullarda yetiştirme programında (İYEP) karşılaşılan sorunlar, paydaşlarına olan katkıları ve çözüm önerileri. Trakya Eğitim Dergisi, 10(3), 795-814. https://doi.org/10.24315/tred.642786
  • Çelik, A. (2021). İlkokullarda yetiştirme programının öğrencilerin gelişimlerine katkısı ve program geliştirme önerileri: İstanbul Avcılar örneği. [Yüksek Lisans Tezi]. Aydın Üniversitesi.
  • Dilekçi, Ü. (2019). İlkokullarda yetiştirme programına (İYEP) ilişkin öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, Temel Eğitim, 433-454. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/51765/674030
  • Ekinci, A. E., Açil, H., Dündar, M. ve Bilgiç, R. (2021). İlkokullarda yetiştirme programına (İYEP) ı̇lişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(20), 257-277. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejedus/issue/65989/985034#article_cite
  • Erdinç, K. (2022). İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP) hakkında öğretmen ve veli görüşleri. [Yüksek lisans tezi]. Adıyaman Üniversitesi.
  • Gençoğlu, C. (2019). Millî bir destekleme ve yetiştirme sistemi modeli: İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP). Milli Eğitim Dergisi, Temel Eğitim, 853-881. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/51765/674870
  • Güder, O., Demir, M., Özden, M. ve Aras, Z. (2023). Sınıf öğretmenlerinin İlkokullarda Yetiştirme Programının (İYEP) işleyiş sürecine ilişkin görüşleri. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(1), 107-133. https://dergipark.org.tr/en/pub/debder/issue/78026/1150885
  • Gül, S. S. ve Nizam, Ö. K. (2021). Sosyal bilimlerde söylem ve içerik analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42, 181-198. https://doi.org/10.30794/pausbed.803182
  • Gürol, M. ve Gül, M. (2021). İlkokullarda yetiştirme programının (İYEP) işlevselliğinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(1), 16-33. https://doi.org/10.24315/tred.629316
  • İYEP (2019). Ilkokullarda Yetiştirme Programı. MEB Yayınları. https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_05/21135108_iyep_2019.pdf
  • Kırnık, D., Susam, E. ve Özbek, R. (2019). İYEP (İlkokullarda yetiştirme programı) uygulamalarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, Temel Eğitim, 48(1), 387-415. https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/51765/674003
  • Kozikoğlu, İ. ve Tosun, Y. (2020). İlkokullarda yetiştirme programına (İYEP) ilişkin öğretmen görüşleri: nitel bir çözümleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53(3), 903-930. https://doi.org/10.30964/auebfd.679050
  • MEB (2024). İYEP İlkokullarda Yetiştirme Programı. MEB Yayınları. https://iyep.meb.gov.tr/uploads/iyep/iyep-20230919012714.pdf
  • Özdoğru, M. (2022). İlkokullarda Yetiştirme Programı’nın (İYEP) değerlendirilmesi. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 6(1), 53-63. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bestdergi/issue/68795/925320
  • Polatlı, B. ve Büyükşahin, Y. (2022). Evaluating the opinions of classroom teachers assigned in the training program in primary schools (IYEP). Bartın University Journal of Faculty of Education, 11(3), 617-646. https://doi.org/10.14686/buefad.1065687
  • Sarıdoğan, E. (2019). İlkokullarda yetiştirme programı’nın 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin başarılarına etkisi. [Yüksek Lisans Tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Toptaş, V. ve Karaca, E. T. (2019). İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP) kapsamındaki matematik derslerini yürüten sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 417-431. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/51765/674016
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (11.Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, E. (2019, December 16-19). Türkiye'de iletişim araştırmalarında içerik analizi uygulamaları, sorunlar ve çözüm önerileri. International Euroasia Congress on Scientific Researches And Recent, Bakü. https://avesis.anadolu.edu.tr/yayin/bb2f708d-f07a-416e-96f5-734d4b236e63/turkiyede-iletisim-arastirmalarinda-icerik-analizi-uygulamalari-sorunlar-ve-cozum-onerileri

The Opinions of the Teachers Involved in the Elementary School Catch-up Program (İYEP) about the Program

Year 2024, Volume: 6 Issue: 2, 173 - 191, 23.12.2024

Abstract

The Primary School Education Programme (İYEP) is a programme that aims to support the emotional and social development of 3rd grade students in a holistic way outside of Turkish and mathematics courses. Thanks to this programme, 3rd grade primary school students acquire basic skills in Turkish and Mathematics courses and gain self-confidence by seeing their success in these courses. With this programme carried out by the Ministry of National Education, students' development is supported in many aspects. This research was conducted in order to reveal the views of the teachers working in the primary school education programme about the programme. In the research, phenomenology research design was used in qualitative research methods. The study group of the research consists of 21 teachers who worked in IYEP. The data of the study were collected through a semi-structured interview form prepared by the researchers. According to the results obtained from the data of the study; teachers think that IYEP is an advantageous program for students. However, it is also stated that the program has some disadvantages. Teachers stated that the modules in the program were sufficient and that they encountered some problems during the process. Finally, they offered some suggestions for the program to be more effective. . Increasing the number of IYEP materials, ensuring the continuation of students in the program, raising awareness among parents and encouraging teachers to take part in the program are among the suggestions offered.

References

  • Açil, H., Ekinci, A., Dündar, M. ve Bilgiç, R. (2021). İlkokullarda yetiştirme programına (İYEP) ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(20), 257-277. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejedus/issue/65989/985034
  • Anılan, H. ve Özgan, K. (2020). Teachers’ opinion about support program in primary schools (SPPS). Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 11(1), 56-84. https://doi.org/10.17569/tojqi.621543
  • Aydın, S. ve Yakar, L. (2020). İlkokullarda yetiştirme programında (İYEP) karşılaşılan sorunlar, paydaşlarına olan katkıları ve çözüm önerileri. Trakya Eğitim Dergisi, 10(3), 795-814. https://doi.org/10.24315/tred.642786
  • Çelik, A. (2021). İlkokullarda yetiştirme programının öğrencilerin gelişimlerine katkısı ve program geliştirme önerileri: İstanbul Avcılar örneği. [Yüksek Lisans Tezi]. Aydın Üniversitesi.
  • Dilekçi, Ü. (2019). İlkokullarda yetiştirme programına (İYEP) ilişkin öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, Temel Eğitim, 433-454. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/51765/674030
  • Ekinci, A. E., Açil, H., Dündar, M. ve Bilgiç, R. (2021). İlkokullarda yetiştirme programına (İYEP) ı̇lişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(20), 257-277. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejedus/issue/65989/985034#article_cite
  • Erdinç, K. (2022). İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP) hakkında öğretmen ve veli görüşleri. [Yüksek lisans tezi]. Adıyaman Üniversitesi.
  • Gençoğlu, C. (2019). Millî bir destekleme ve yetiştirme sistemi modeli: İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP). Milli Eğitim Dergisi, Temel Eğitim, 853-881. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/51765/674870
  • Güder, O., Demir, M., Özden, M. ve Aras, Z. (2023). Sınıf öğretmenlerinin İlkokullarda Yetiştirme Programının (İYEP) işleyiş sürecine ilişkin görüşleri. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(1), 107-133. https://dergipark.org.tr/en/pub/debder/issue/78026/1150885
  • Gül, S. S. ve Nizam, Ö. K. (2021). Sosyal bilimlerde söylem ve içerik analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42, 181-198. https://doi.org/10.30794/pausbed.803182
  • Gürol, M. ve Gül, M. (2021). İlkokullarda yetiştirme programının (İYEP) işlevselliğinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(1), 16-33. https://doi.org/10.24315/tred.629316
  • İYEP (2019). Ilkokullarda Yetiştirme Programı. MEB Yayınları. https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_05/21135108_iyep_2019.pdf
  • Kırnık, D., Susam, E. ve Özbek, R. (2019). İYEP (İlkokullarda yetiştirme programı) uygulamalarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, Temel Eğitim, 48(1), 387-415. https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/51765/674003
  • Kozikoğlu, İ. ve Tosun, Y. (2020). İlkokullarda yetiştirme programına (İYEP) ilişkin öğretmen görüşleri: nitel bir çözümleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53(3), 903-930. https://doi.org/10.30964/auebfd.679050
  • MEB (2024). İYEP İlkokullarda Yetiştirme Programı. MEB Yayınları. https://iyep.meb.gov.tr/uploads/iyep/iyep-20230919012714.pdf
  • Özdoğru, M. (2022). İlkokullarda Yetiştirme Programı’nın (İYEP) değerlendirilmesi. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 6(1), 53-63. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bestdergi/issue/68795/925320
  • Polatlı, B. ve Büyükşahin, Y. (2022). Evaluating the opinions of classroom teachers assigned in the training program in primary schools (IYEP). Bartın University Journal of Faculty of Education, 11(3), 617-646. https://doi.org/10.14686/buefad.1065687
  • Sarıdoğan, E. (2019). İlkokullarda yetiştirme programı’nın 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin başarılarına etkisi. [Yüksek Lisans Tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Toptaş, V. ve Karaca, E. T. (2019). İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP) kapsamındaki matematik derslerini yürüten sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 417-431. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/51765/674016
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (11.Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, E. (2019, December 16-19). Türkiye'de iletişim araştırmalarında içerik analizi uygulamaları, sorunlar ve çözüm önerileri. International Euroasia Congress on Scientific Researches And Recent, Bakü. https://avesis.anadolu.edu.tr/yayin/bb2f708d-f07a-416e-96f5-734d4b236e63/turkiyede-iletisim-arastirmalarinda-icerik-analizi-uygulamalari-sorunlar-ve-cozum-onerileri
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum and Instration (Other), Basic Training (Other)
Journal Section Articles
Authors

Anıl Erkan 0000-0002-3036-1208

Nisanur Can 0000-0001-6125-1127

Hatice Şeyda Bayram 0000-0002-1164-9767

Publication Date December 23, 2024
Submission Date October 14, 2023
Acceptance Date November 20, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Erkan, A., Can, N., & Bayram, H. Ş. (2024). İlkokullarda Yetiştirme Programı’nda (İYEP) Görev Alan Öğretmenlerin Program Hakkındaki Görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi, 6(2), 173-191.

Open Access Policy
KSUJED provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.