Psikodrama, kişilerarası ve intrapsişik konularda psikolojik yardım sağlamak için rol yapma ve dramatizasyon gibi teknikleri kullanan terapötik bir süreçtir. Bu çalışma, psikodrama grup psikoterapisinin genç yetişkinlerin spontanlık, kaygı ve öz-şefkat düzeylerine etkisini incelemeyi amaçlamıştır. Ayrıca psikodrama grup psikoterapisi ile katılımcıların en çok hangi konularda yararlandığı da araştırılmıştır. Karma yöntem araştırmasını benimseyen araştırma, karma araştırma yöntemlerinden iç içe desende yürütülmüştür. Kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak iki grup katılımcı seçilmiştir (Deney grubu=10; Kontrol grubu=6). Deney grubu 120 dakikalık 10 spontan psikodrama seansına katılmıştır. Veriler Spontanlık Değerlendirme Envanteri, Beck Anksiyete Envanteri, Öz-şefkat Ölçeği-Kısa Formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonuçları, psikodrama müdahalesi sonunda deney grubunun spontanlık ve öz-şefkat düzeylerinin arttığını ve kaygı düzeylerinin azaldığını göstermiştir olsa da bu değişmler anlamlı değildir. Kontrol grubunun ise kaygı ve spontanlık düzeylerinin sabit kaldığı ve öz-şefkat düzeylerinin düştüğü ortaya çıkmıştır. Nitel sonuçlar, psikodrama grup psikoterapisinin deney grubunun çeşitli konularda farkındalık kazanmasına, rahatlama yaşamasına, gelecek için umutlu olmasına ve yaşamlarında değişiklik veya değişim planı yapmasına yardımcı olduğunu göstermiştir.
The Psychodrama is a therapeutic process that uses such techniques as role-playing and dramatization to provide psychological help with interpersonal and intrapsychic issues. This study aimed to examine the effect of psychodrama group psychotherapy on the spontaneity, anxiety and self-compassion levels of young adults. It also aimed to investigate which subjects the participants benefit most through psychodrama group psychotherapy. Adopting the mixed method research, the study was conducted using the concurrent nested design. Two groups of participants were selected using the convenience sampling method (Experimental group=10; Control group=6). The experimental group participated in 10 spontaneous psychodrama sessions of 120 min length. The data were collected via the Spontaneity Assessment Inventory, the Beck Anxiety Inventory, the Self-compassion Scale-Short Form and a semi-structured interview form. The findings show that the experimental and control groups did not differ significantly after the experiment in terms of the measured characteristics. However, research results indicated that the spontaneity and self-compassion levels of the intervention group improved and their anxiety level decreased at the end of psychodrama intervention. It was also revealed that anxiety and spontaneity levels of the control group remained stable and their self-compassion levels decreased. The qualitative results showed that the psychodrama group psychotherapy helped the experimental group gain awareness about various issues, experience relaxation, be hopeful for the future, and make changes or plan in their lives.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychological Counseling and Guidance (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2025 |
Submission Date | March 4, 2025 |
Acceptance Date | June 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |
Open Access Policy
KSUJED provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.