Research Article
BibTex RIS Cite

Theology Programs in Terms of Scope of Arabic Teachers Training: The Case of Vocational Arabic Course

Year 2024, , 168 - 183, 30.06.2024
https://doi.org/10.35209/ksuifd.1414818

Abstract

Curricula determine the objectives, content, methods and techniques, tools and materials, and evaluation methods of the education process. Therefore, they also directly affect the competencies of teachers. Arabic is a subject that is included in different Turkish schools’ curricula, starting from grade 2 in primary school to grade 12 in high schools. There are also undergraduate programs in higher education such as Theology, undergraduate programs in the field of Arabic Language. This study examines the 11th and 12th grade Vocational Arabic course programs and the Arabic course programs in the faculties of Theology. The study’ aim is to figure out what kind of teacher competencies are envisaged based on the programs and to predict whether these competencies are supplied with the programs of the Faculties of Theology. The programs of three Theology Faculties in Turkey (Istanbul, Marmara and Ankara) will be evaluated by applying the literature review method. In the study, the objectives, content, methods and techniques, tools and materials, and evaluation methods of the programs will be taken into consideration. In addition, 11th and 12th grade Vocational Arabic textbooks will also be subjected to a general observation.

References

  • AİHLHDÇ, Anadolu İmam Hatip Lisesi ve Hazırlık Sınıfı Bulunan Anadolu İmam Hatip Lisesi Haftalık Ders Çizelgesi. Türkiye: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, (24 Ağustos 2023). Erişim 09 Ocak 2024.
  • https://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/15113722_AIHL_Fen_Sosyal_Bilimler_ProgramY_Cizelgesi1.pdf Alrhawi, Mohammad vd. el-Arabiyyetü’l-mihaniyye 11. ed. Abdullah Tat - Yusuf Öztürk. Ankara: MEB, 2023.
  • Alrhawi, Mohammad vd. el-Arabiyyetü’l-mihaniyye 12. ed. Abdullah Tat - Yusuf Öztürk. Ankara: MEB, 2023.
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 26 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Amac_Hedef.aspx?bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1074335&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031145&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031144&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031154&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031179&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031143&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031181&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031160&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031196&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031147&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031161&bno=1892&bot=489
  • İÜİF, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, “İstanbul Üniversitesi| İlahiyat Fakültesi”. Erişim 13 Kasım 2023. https://ilahiyat.istanbul.edu.tr/tr/content/lisans-programlari-mufredati-637474393131019207/lisans-programlari-mufredati
  • İÜ, İstanbul Üniversitesi, “EBS - İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilgi Sistemi”. Erişim 13 Kasım 2023. https://ebs.istanbul.edu.tr/home/izlencekonubaslik/?id=814337&bid=1120&birim=ilahiyat__lisans_programi__(orgun_ogretim)
  • MÜBİDB, Marmara Üniversitesi Bilgi İşlem Daire Başkanlığı. “Lisans”. Erişim 14 Kasım 2023. https://www.marmara.edu.tr/akademik/egitim-programlari/lisans
  • MÜBİDB, Marmara Üniversitesi Bilgi İşlem Daire Başkanlığı. “Ders Programları / İçerikleri | İlahiyat Fakültesi”. Marmara Üniversitesi. Erişim 14 Kasım 2023. https://ilahiyat.marmara.edu.tr/ogrenci/ders-programlari-icerikleri
  • MÜİF, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, “Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi 2017 Müfredatı”, Erişim 01 Aralık 2023. https://ilahiyat.marmara.edu.tr/dosya/ilh/Bultendergi/2017%20mufredat.pdf
  • MÜ, Marmara Üniversitesi, “Marmara Üniversitesi-Fakülte>SubContent”. Erişim 01 Aralık 2023. https://meobs.marmara.edu.tr/Ders/sunneti-anlama-esaslari/ilh4626-88601-5778
  • MÜ, Marmara Üniversitesi, “Marmara Üniversitesi-Fakülte>SubContent”. Erişim 01 Aralık 2023. https://meobs.marmara.edu.tr/Ders/mukayeseli-kelam-meseleleri-ve-metinler/ilh4667-88604-5778
  • MÜ, Marmara Üniversitesi, “Marmara Üniversitesi-Fakülte>SubContent”. Erişim 01 Aralık 2023. https://meobs.marmara.edu.tr/Ders/mukayeseli-fikih-metinleri/ilh4648-88603-5778
  • MADÖP, Mesleki Arapça Dersi (11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Türkiye: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Erişim 09 Ocak 2024. https://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_03/05130206_Mesleki_Arapca_DOP.pdf
  • OKHDÇ, Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi. Türkiye: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, (19 Şubat 2018). Erişim 09 Ocak 2024 https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_02/21173451_ort_ogrtm_hdc_2018.pdf
  • ÖAADOE, Öğretmenlik Alanları, Atama ve Ders Okutma Esasları. Türkiye: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (20 Şubat 2014). Erişim 09 Ocak 2024. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_09/04175556_9_cizelgeveesaslar.pdf
  • TEH, Tereddüt Edilen Hususlar. Türkiye: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürlüğü, (17 Eylül 2019). Erişim 09 Ocak 2024. https://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_09/19182018_Tereddut_Edilen_Hususlar.pdf
  • Yaman, Hikmet. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Tanıtım Kitapçığı. çev. Ömer Elbeyli. İstanbul: Seçil Ofset, 2021.

Arapça Öğretmeni Yetiştirme Açısından İlahiyat Programları: Mesleki Arapça Dersi Örneği

Year 2024, , 168 - 183, 30.06.2024
https://doi.org/10.35209/ksuifd.1414818

Abstract

Öğretim programları, eğitim-öğretim sürecinin hedeflerini, içeriğini, yöntem ve tekniklerini, araç-gereçlerini ve değerlendirme yöntemlerini belirler. Bu nedenle, öğretmenlerin yeterliliklerini de doğrudan etkiler. Arapça, Türkiye'de ilkokul 2. sınıftan başlayıp liselerde 12. sınıfa kadar farklı okul türlerinin ders programlarında yer alan bir derstir. Aynı zamanda yükseköğretimde de İlahiyat ve Arap Dili alanına dair lisans programları bulunmaktadır. Bu çalışma, Mesleki Arapça (11. ve 12. sınıf) dersi programlarını ve İlahiyat fakültelerinde yer alan Arapça ders programlarını incelemektedir. Çalışmanın amacı, programlardan yola çıkarak nasıl bir öğretmen yeterliliği öngörüldüğünü tespit etmek ve İlahiyat Fakültesi programları içerisinde bu yeterliliklerin sağlanıp sağlanmadığını yordamaktır. Türkiye'deki üç İlahiyat Fakültesinin (İstanbul, Marmara ve Ankara) programları alanyazın incelemesi metodu uygulanarak değerlendirilecektir. Çalışmada, programların hedefleri, içeriği, yöntem ve teknikleri, araç-gereçleri ve değerlendirme yöntemleri dikkate alınacaktır. Ayrıca, Mesleki Arapça ders kitapları da genel bir gözleme tabi tutulacaktır.

References

  • AİHLHDÇ, Anadolu İmam Hatip Lisesi ve Hazırlık Sınıfı Bulunan Anadolu İmam Hatip Lisesi Haftalık Ders Çizelgesi. Türkiye: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, (24 Ağustos 2023). Erişim 09 Ocak 2024.
  • https://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/15113722_AIHL_Fen_Sosyal_Bilimler_ProgramY_Cizelgesi1.pdf Alrhawi, Mohammad vd. el-Arabiyyetü’l-mihaniyye 11. ed. Abdullah Tat - Yusuf Öztürk. Ankara: MEB, 2023.
  • Alrhawi, Mohammad vd. el-Arabiyyetü’l-mihaniyye 12. ed. Abdullah Tat - Yusuf Öztürk. Ankara: MEB, 2023.
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 26 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Amac_Hedef.aspx?bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1074335&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031145&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031144&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031154&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031179&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031143&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031181&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031160&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031196&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031147&bno=1892&bot=489
  • AÜ, Ankara Üniversitesi, “Ankara Üniversitesi | Bologna Bilgi Sistemi”. Erişim 28 Aralık 2023. http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Bilgileri.aspx?dno=1031161&bno=1892&bot=489
  • İÜİF, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, “İstanbul Üniversitesi| İlahiyat Fakültesi”. Erişim 13 Kasım 2023. https://ilahiyat.istanbul.edu.tr/tr/content/lisans-programlari-mufredati-637474393131019207/lisans-programlari-mufredati
  • İÜ, İstanbul Üniversitesi, “EBS - İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilgi Sistemi”. Erişim 13 Kasım 2023. https://ebs.istanbul.edu.tr/home/izlencekonubaslik/?id=814337&bid=1120&birim=ilahiyat__lisans_programi__(orgun_ogretim)
  • MÜBİDB, Marmara Üniversitesi Bilgi İşlem Daire Başkanlığı. “Lisans”. Erişim 14 Kasım 2023. https://www.marmara.edu.tr/akademik/egitim-programlari/lisans
  • MÜBİDB, Marmara Üniversitesi Bilgi İşlem Daire Başkanlığı. “Ders Programları / İçerikleri | İlahiyat Fakültesi”. Marmara Üniversitesi. Erişim 14 Kasım 2023. https://ilahiyat.marmara.edu.tr/ogrenci/ders-programlari-icerikleri
  • MÜİF, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, “Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi 2017 Müfredatı”, Erişim 01 Aralık 2023. https://ilahiyat.marmara.edu.tr/dosya/ilh/Bultendergi/2017%20mufredat.pdf
  • MÜ, Marmara Üniversitesi, “Marmara Üniversitesi-Fakülte>SubContent”. Erişim 01 Aralık 2023. https://meobs.marmara.edu.tr/Ders/sunneti-anlama-esaslari/ilh4626-88601-5778
  • MÜ, Marmara Üniversitesi, “Marmara Üniversitesi-Fakülte>SubContent”. Erişim 01 Aralık 2023. https://meobs.marmara.edu.tr/Ders/mukayeseli-kelam-meseleleri-ve-metinler/ilh4667-88604-5778
  • MÜ, Marmara Üniversitesi, “Marmara Üniversitesi-Fakülte>SubContent”. Erişim 01 Aralık 2023. https://meobs.marmara.edu.tr/Ders/mukayeseli-fikih-metinleri/ilh4648-88603-5778
  • MADÖP, Mesleki Arapça Dersi (11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Türkiye: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Erişim 09 Ocak 2024. https://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_03/05130206_Mesleki_Arapca_DOP.pdf
  • OKHDÇ, Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi. Türkiye: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, (19 Şubat 2018). Erişim 09 Ocak 2024 https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_02/21173451_ort_ogrtm_hdc_2018.pdf
  • ÖAADOE, Öğretmenlik Alanları, Atama ve Ders Okutma Esasları. Türkiye: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (20 Şubat 2014). Erişim 09 Ocak 2024. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_09/04175556_9_cizelgeveesaslar.pdf
  • TEH, Tereddüt Edilen Hususlar. Türkiye: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürlüğü, (17 Eylül 2019). Erişim 09 Ocak 2024. https://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_09/19182018_Tereddut_Edilen_Hususlar.pdf
  • Yaman, Hikmet. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Tanıtım Kitapçığı. çev. Ömer Elbeyli. İstanbul: Seçil Ofset, 2021.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Arabic Language and Rhetoric
Journal Section Araştırma Makaleleri / Research Articles
Authors

İsmail Erken 0000-0002-4327-4496

Publication Date June 30, 2024
Submission Date January 4, 2024
Acceptance Date April 3, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

ISNAD Erken, İsmail. “Arapça Öğretmeni Yetiştirme Açısından İlahiyat Programları: Mesleki Arapça Dersi Örneği”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 43 (June 2024), 168-183. https://doi.org/10.35209/ksuifd.1414818.

K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.

ilahiyatdergi@ksu.edu.tr 

Derginin Tarihçesi


Derginin Adı
ISNN
e-ISNN
Başlangıç Yılı
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
1304-4524
2651-2637
2003



                    

                                                                                                        Creative Commons Lisansı
                                                                                                                   Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.