Research Article
BibTex RIS Cite

Karma Ya Da Tek Cinsiyetli Eğitimle İlgili Tipoloji Denemesi

Year 2024, , 27 - 47, 30.06.2024
https://doi.org/10.35209/ksuifd.1416007

Abstract

Bu çalışmada karma ya da tek cinsiyetli eğitime dair olumlu-olumsuz, avantajlı-dezavantajlı durumlar her iki eğitim modelinde bizzat öğretmenlik yapmış öğretmenlerin ve buralarda eğitim almış öğrencilerin görüşlerine başvurularak bir tipoloji denemesi yapılmaya çalışılmıştır. Fenomenolojik araştırma desenine sahip bu çalışma nitel karakterli bir araştırmadır. Verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak derinlemesine görüşme yoluyla elde edilmiştir. Öğretmenlerin ve öğrencilerin görüşleri birlikte değerlendirildiğinde şu tipolojik görüşler tespit edilmiştir: 1- Kesinlikle karma eğitim modelinden yana olunmalı. 2- Bazı olumsuzluklara rağmen karma eğitim modeli daha tercih edilebilir. 3- Eğitim öğretim faaliyetlerinin içeriğine ve türüne göre eğitimin tek cinsiyetli veya karma olup olmaması değişebilir. Ancak her şeye rağmen “aynı bina, farklı sınıflar” modeliyle bu sağlanabilir. 4- Tek cinsiyetli eğitimin bazı avantajlarını veya olumlu taraflarını görmezden gelmemek gerekir. Diğer taraftan öğrenci ve öğretmenlerin görüşlerini, taleplerini ortaya koyan çalışmalara rastlamak mümkünken velilerin görüşlerini ve taleplerini ortaya koyan çalışmalara literatürde rastlamıyor olmanın bu tartışmalarda büyük bir eksiklik doğurduğu tespit edilmektedir.

References

  • Akyüz, Yahya. “Osmanlı Son Döneminde Kızların Eğitimi ve Öğretmen Faika Ünlüer’in Yetişmesi ve Meslek Hayatı”. Millî Eğitim 143 (1999), 12-32.
  • Altıntaş, Muhammed Esat. “Yüksek Din Öğretiminde Karma Ya Da Tek Cinsiyete Dayalı Eğitim Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17/34 (2018), 373-406.
  • Coşkun, Akif. Türkiye’deki Karma Eğitim Uygulamasına Yönelik Öğretmen Görüşleri (Ankara İli Örneği). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2018.
  • Çamdereli, Rumeysa. “Karma Eğitim İstiyorum, Bu kadar”. Reçel Blog, Erişim:14 Kasım 2023. http://recel-blog.com/karma-egitim-istiyorum-bu-kadar/ Çiçekdağı, Eyyüp Ensari. İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Karma ve Ayrı Eğitim-Öğretim Anlayışı (Iğdır Örneği). Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Eğitim Sen. Karma Eğitimde Çarpıtmalar ve Gerçekler. Ankara: Eğitim Sen Yayınları, 2014.
  • Erpay, İlyas - Sümer, Necati. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Tek Cinsiyetli Eğitim Modeline Bakışı (Siirt Üniversitesi Örneği)”. Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/1 (2019), 121-150.
  • Gözütok, Şakir. “Batı ve İslâm Dünyasında Karma Eğitim”. Marife Dergisi Yaz (2012), 93-112.
  • Güçlü, İdris. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları, 2019.
  • Kamer, S. Tunay. Türk Eğitim Sisteminde Karma Eğitime İlişkin Fikirler, Tartışmalar ve Uygulamalar (1908–1950). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 2013.
  • Maarif, Maarif Sivil Toplum Kuruluşları (Stk) Platformu. Karma Eğitim Tartışmalarına Pedagojik ve Bilimsel Bakış Çalıştay Raporu. Çalıştay Raporu. İstanbul: Maarif Platformu, 2023.
  • METK, Milli Eğitim Temel Kanunu. (Kanun No.1739). Resmî Gazete 14574 (24 Haziran 1973). Erişim 15 Aralık 2023. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.1739.pdf
  • Punch, Keith F. Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi, 4. Basım, 2016.
  • Tunç, Harun. Sekülerleşme, Toplumsal Cinsiyet ve Beden. Ankara: Akademisyen Kitabevi, 2022.
  • Ulaş, Abdulhak Halim-Kırkkılıç, Ahmet. Karma Eğitim ve Tek Cinsiyetli (Demokratik) Eğitim Üzerine Değerlendirmeler. İstanbul: ÖNDER: İmam Hatip Liseleri Mezunları ve Mensupları Derneği, 2012.
Year 2024, , 27 - 47, 30.06.2024
https://doi.org/10.35209/ksuifd.1416007

Abstract

References

  • Akyüz, Yahya. “Osmanlı Son Döneminde Kızların Eğitimi ve Öğretmen Faika Ünlüer’in Yetişmesi ve Meslek Hayatı”. Millî Eğitim 143 (1999), 12-32.
  • Altıntaş, Muhammed Esat. “Yüksek Din Öğretiminde Karma Ya Da Tek Cinsiyete Dayalı Eğitim Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17/34 (2018), 373-406.
  • Coşkun, Akif. Türkiye’deki Karma Eğitim Uygulamasına Yönelik Öğretmen Görüşleri (Ankara İli Örneği). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2018.
  • Çamdereli, Rumeysa. “Karma Eğitim İstiyorum, Bu kadar”. Reçel Blog, Erişim:14 Kasım 2023. http://recel-blog.com/karma-egitim-istiyorum-bu-kadar/ Çiçekdağı, Eyyüp Ensari. İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Karma ve Ayrı Eğitim-Öğretim Anlayışı (Iğdır Örneği). Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Eğitim Sen. Karma Eğitimde Çarpıtmalar ve Gerçekler. Ankara: Eğitim Sen Yayınları, 2014.
  • Erpay, İlyas - Sümer, Necati. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Tek Cinsiyetli Eğitim Modeline Bakışı (Siirt Üniversitesi Örneği)”. Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/1 (2019), 121-150.
  • Gözütok, Şakir. “Batı ve İslâm Dünyasında Karma Eğitim”. Marife Dergisi Yaz (2012), 93-112.
  • Güçlü, İdris. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları, 2019.
  • Kamer, S. Tunay. Türk Eğitim Sisteminde Karma Eğitime İlişkin Fikirler, Tartışmalar ve Uygulamalar (1908–1950). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 2013.
  • Maarif, Maarif Sivil Toplum Kuruluşları (Stk) Platformu. Karma Eğitim Tartışmalarına Pedagojik ve Bilimsel Bakış Çalıştay Raporu. Çalıştay Raporu. İstanbul: Maarif Platformu, 2023.
  • METK, Milli Eğitim Temel Kanunu. (Kanun No.1739). Resmî Gazete 14574 (24 Haziran 1973). Erişim 15 Aralık 2023. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.1739.pdf
  • Punch, Keith F. Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi, 4. Basım, 2016.
  • Tunç, Harun. Sekülerleşme, Toplumsal Cinsiyet ve Beden. Ankara: Akademisyen Kitabevi, 2022.
  • Ulaş, Abdulhak Halim-Kırkkılıç, Ahmet. Karma Eğitim ve Tek Cinsiyetli (Demokratik) Eğitim Üzerine Değerlendirmeler. İstanbul: ÖNDER: İmam Hatip Liseleri Mezunları ve Mensupları Derneği, 2012.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology of Religion
Journal Section Araştırma Makaleleri / Research Articles
Authors

Harun Tunç 0000-0002-2268-9756

Publication Date June 30, 2024
Submission Date January 7, 2024
Acceptance Date March 17, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

ISNAD Tunç, Harun. “Karma Ya Da Tek Cinsiyetli Eğitimle İlgili Tipoloji Denemesi”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 43 (June 2024), 27-47. https://doi.org/10.35209/ksuifd.1416007.

K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.

ilahiyatdergi@ksu.edu.tr 

Derginin Tarihçesi


Derginin Adı
ISNN
e-ISNN
Başlangıç Yılı
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
1304-4524
2651-2637
2003



                    

                                                                                                        Creative Commons Lisansı
                                                                                                                   Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.