One of the characteristics of the Qurʾān is the transmission of its message by means of the stories (qaṣaṣ) of the Qur’an to people. Some characters have been manifested affirmatively and some characters have been exhibited with negative aspects of the stories of the Qurʾān. While it was desired that affirmative characters be taken as an example, it was expressed that it was necessary to avoid bad characters because negative behavioral patterns were not approved by the Qurʾān. In addition to this, it has wished to take an example by characters which have been shown while explaining its messages to its audiences. The Qurʾān has concertized the models for acting experiences themselves because the applicability and practicability of concrete things are much easier on account of taking an example. This situation has been expressed in a distinct manner in the stories of the Qurʾān. The figures of the model human being which have been presented to us in the Qurʾān are ideal, equable and exemplary characters. These primary elements have been mentioned as faith (īmān), science (ʿilm), action or deed (ʿamal) and sincerity (ikhlāṣ). According to the Qurʾān, faith is the core and the essence of everything. It is the primary element of the invitation of all of the prophets. Everything has reached significance with faith. Science has been mentioned as one of the primary elements of gaining faith in the Qurʾān. Another element of completing faith and science is an action or deed. The deed is not only a dry behavior pattern. When action is together with sincerity, they have made sense. People having all of these elements are the model individuals according to the Qurʾān.
Keywords: Tafsīr, the Qurʾān, the story of the Qurʾān (qiṣṣa), character, faith, science, deed, sincerity.
Kur’an’ın özelliklerinden bir tanesi de mesajını kıssalar yoluyla insanlara aktarmasıdır. Kur’an kıssalarında bazı karakterler olumlu olarak, bazı karakterler de olumsuz yönleriyle ortaya konur. Olumlu karakterlerin örnek alınması istenirken, olumsuz karakterlerden ise ibret alınması gerektiği ifade edilir. Bu sebepledir ki, bizzat yaşanmışlıklardan hareketle bu örneklikleri somutlaştırır. Çünkü somut olan bir şeyin uygulanabilirliği ya da pratiğe dökülmesi örneklik noktasında çok daha kolaydır. Bu durum Kur’an kıssalarında belirgin bir tarzda ifade edilir. Kur’an-ı Kerim karakter inşasında bazı temel unsurlar üzerinde ısrarla durur. Bu temel unsurlar iman, ilim, amel ve ihlas olarak zikredilebilir. Kur’an’a göre iman her şeyin özü ve esasıdır. Bütün peygamberlerin davetinin temel unsurudur. Her şey imanla anlam kazanır. İmana götüren temel unsurlardan biri olarak ilim zikredilir. İman ve ilmi tamamlayan diğer bir unsur ise ameldir. Amel de sırf kuru bir davranış biçimi olmayıp; ihlasla birlikte bir anlam ifade eder. Bütün bu unsurlara sahip olan kimse, Kur’an nazarında model insandır.
Anahtar Kelimeler: Tefsir, Kur’an, Kıssa, Karakter, İman, İlim, Amel, İhlas.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | September 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 36 |
K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.
ilahiyatdergi@ksu.edu.tr
Derginin Tarihçesi
Derginin Adı | ISNN | e-ISNN | Başlangıç Yılı |
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi | 1304-4524 | 2651-2637 | 2003 |