Kur’an, Hz. Peygamber tarafından telaffuz edilerek, arz-sema´ usulüyle ashaba öğretilmiştir. Bu süreçte bazen âyetlerle ilgili özel dualar da Hz. Peygamber tarafından tavsiye edilmiştir. Birer âyet metni olmayan mezkûr ifadeler gerek namazda gerekse namaz dışındaki Kur’an tilâveti esnasında bizzat kârî tarafından sesli veya sessiz bir şekilde okunabilmektedir. Bu sebeple söz konusu duaların mahiyetinin irdelenmesi ve ilgili âyetlerle bağının tespit edilmesi önem arz etmektedir. Konuyla ilgili olarak genelde Fâtiha Sûresinin ardından okunan “Âmin” ifadesine tefsir eserlerinde genişçe yer verilmişken diğer dualara kısaca değinilmiştir. Söz konusu bu hususi duaların gerek namazda gerekse namaz dışındaki Kur’an tilâveti esnasında okunduğuna dair rivâyetler ve bilgiler tefsir eserlerinde mevcuttur. Nitekim “Âmîn”, “Ve lâ bi şey’in min ni´amike nükezzibe”, “Allâhü Rabbü’l-´âlemîn”, “Sübhâneke Allâhümme ve belâ”, “Âmentü Billâhi ve bimâ enzele”, “Allâhüme âti nefsî takvâhâ”, “Sübhâne Rabbiye’l-A´lâ” ve “Belâ ve ene a´lâ zâlike mine’ş-şâhidîn” ve “Allâhü Ekber” gibi ifadelerin tilâvet esnasında okunduğuna dair rivâyetleri tefsir kaynaklarında bulmak mümkündür. Hz. Peygamber’in çeşitli tavsiyelerinin bulunduğu, tefsirde anlam zenginliği kazandıran, çeşitli fıkhî hükümlere medar olan, kıraat ilmi açısından tilâvetin usulüyle ilgili öz bilgiler içeren bu konuyla ilgili derli toplu bir çalışma yapılmadığı müşahede edilmiştir. Bu konu, tefsir ve fıkıh eserlerinde genelde ilgili âyet veya fıkhî meseleler içerisinde kısaca yer almaktadır. Hadis kaynaklarında ise rivâyet bağlamında konuyla ilgili kısaca bilgi verilmektedir. Bu sebeple âmin lafzı dışındaki ifadeleri de incelediğimiz bu çalışma, sadece tefsir ilmi açısından değil de kıraat, hadis, İslam hukuku gibi bilim dalları için de ufuk açıcı olduğundan önem arz etmektedir. Çalışmada, Kur’an okurken bazı âyet sonlarında okunması Hz. Peygamber tarafından tavsiye edilmiş olan ve başta tefsir kaynakları olmak üzere hadis ve fıkıh ilminde kendilerine yer verilen bazı dua içerikli ifadeler incelenmiştir. Bu bağlamda, sosyal bilimler araştırma yöntemleri arasında yer alan veri tarama yöntemi kullanılarak tefsir eserlerindeki bilgiler ışığında söz konusu ifadelerin neler olduğu tespit edilmiştir. Sonra bu ifadelerin telaffuzu, gramer yapısı, anlamları ve namaz içinde ve dışında okunmasıyla ilgili bilgiler tefsir eserleri başta olmak üzere hadis ve fıkıh eserleri müvacehesinde tahlil edilmiştir. Ardından yorum odaklı bir yöntemle, Kur’an’ın mushaf tertibi esas alınarak söz konusu bu dualar sırasıyla incelenmiştir. Araştırma neticesinde Hz. Peygamberin tilâvet esnasında okunmasını tavsiye ettiği bu duaların, ait oldukları âyet veya sûreye anlam zenginliği kazandırdığı, bu ifadelerin ait olduğu sûre veya âyeti okuyan ve dinleyenlerin imanlarının sağlamlaşmasına, takvâ ve ihlasının artmasına, namazdaki huşu´ ve huzurlarına vesile olmaları maksadıyla tavsiye edildiği anlaşılmıştır. Bu sebeple söz konusu ifadeler, namaz esnasında ve haricindeki Kur’an tilâvetinin usulüne dair de nüanslar içermektedir. Araştırmada, genellikle tefsir kaynakları referans alınmıştır. Bazı rivâyetler dolayısıyla hadis kaynaklarına müracaat edilmiştir. Gerektiği yerde, fıkhi hükmü ortaya koymak maksadıyla İslam hukuku eserleri de incelenmiştir. Genellikle tefsir kaynakları referans alınarak yaptığımız çalışmamızda yer verdiğimiz rivayetlerin, sıhhat açısından değeri, cerh-ta´dîl, tahrici ve bu ifadelerle ilgili fıkhî tartışmalarise Hadis ve İslam Hukuku alanındaki araştırmacılara bırakılmıştır.
The Qur'an was pronounced by the Prophet and taught to his companions. In this process, sometimes special prayers related to the verses were also recommended by the Prophet. The aforementioned expressions, which are not the text of a verse, can be recited silently or aloud by the Qari himself during the recitation of the Qur'an both in and outside of prayer. For this reason, it is important to examine the nature of these prayers and to determine their connection with the relevant verses. In this regard, the phrase “Amen”, which is usually recited after Sūrah al-Fātiḥa, has been given extensive coverage in tafsir works, while other prayers have been briefly mentioned. There are narrations and information that these special prayers are recited both in prayer and during the recitation of the Qur'an outside of prayer. The Qur’ān was recited by the Prophet and transmitted to the Companions through the method of ‘arḍ wa-samāʿ. In this process, sometimes special prayers related to the verses were also recommended by the Prophet. These expressions, which are not the text of a verse, can be recited aloud or silently by the resitator himself during the recitation of the Qur'an both in and out of prayer. For this reason, it is important to examine the nature of these prayers and to determine their connection with the relevant verses. Regarding the subject, the phrase ‘Amen’, which is usually recited after Sūrah al-Fātiḥa, has been extensively covered in tafsir works, while other prayers have been briefly mentioned. There are narrations and information about the recitation of these special prayers during the recitation of the Qur'ān both in and out of prayer in the works of tafsīr. It has been observed that there is no organized study on this subject, which contains various recommendations of the Prophet, provides richness of meaning in tafsir, is the basis of various jurisprudential rulings, and contains brief information about the methodology of recitation in terms of the science of qiraat. For this reason, this study, in which we examine the expressions other than the word ‘amen’, is important not only for the science of tafsir but also for the branches of science such as qiraat, hadith and Islamic law. In this context, by using the data scanning method, which is among the research methods of social sciences, the expressions in question were determined in the light of the information in the tafsir works. Then, with an interpretation-oriented method, these prayers were analyzed in order based on the order of the Qur'an in the Mushaf. As a result of the research, it was understood that these prayers, which the Prophet recommended to be recited during recitation, added richness of meaning to the verse or sūrah to which they belonged, and that these expressions were recommended for the purpose of strengthening the faith of those who read and listen to the sūrah or verse to which they belong, increasing their taqwa and piety, and being instrumental in their awe and peace in prayer. For this reason, these statements also contain nuances regarding the methodology of reciting the Qur'an during and outside of prayer.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kuran-ı Kerim Okuma ve Kıraat, Tefsir |
Bölüm | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 7 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 45 |
K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.
ilahiyatdergi@ksu.edu.tr
Derginin Tarihçesi
Derginin Adı | ISNN | e-ISNN | Başlangıç Yılı |
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi | 1304-4524 | 2651-2637 | 2003 |