Abū al-Ṭayyib al-Mutanabbī, one of the most celebrated poets of Arabic literature during the Abbasid period, left an enduring mark on the development of Arabic poetry through his exceptional talent and rich cultural background. Raised in the desert, he was influenced by the eloquent speech of the Bedouins and received a strong education in literature, lexicography, poetry, and syntax (naḥw). Traveling through regions such as Syria, Egypt, and Persia, he composed panegyric qaṣīdas in praise of various emirs and rulers, contributing to the artistic refinement of Arabic poetic tradition. His literary success was closely tied to his ambitions for fame, wealth, and power—goals that prompted him to make full use of the expressive capacity of the Arabic language and to display his artistic mastery with a powerful and distinctive style. One of the key rhetorical techniques in al-Mutanabbī’s poetry is taqdīm wa-taʾkhīr (preposing and postposing). This technique, rooted in both syntax and rhetoric, involves the rearrangement of sentence elements either out of linguistic necessity or for stylistic and rhetorical effect. While in some cases grammatical rules dictate a fixed word order, in others, the poet may rearrange elements to reflect intent, emphasize meaning, or enhance artistic impact. Taqdīm wa-taʾkhīr thus holds significance not only from a grammatical perspective but also from a rhetorical and aesthetic standpoint. This study examines the function of taqdīm wa-taʾkhīr in al-Mutanabbī’s poetry, situating it within the maʿānī branch of classical Arabic rhetoric. This stylistic device enables the speaker to shift word order within a sentence to strengthen the conveyed meaning. Although considered a foundational concept in the science of rhetoric, historical evidence shows that it was also deeply rooted in syntactic theory before rhetoric developed as an independent discipline. Early grammarians—while not systematically treating it under a dedicated heading—frequently discussed the technique when analyzing essential grammatical components such as the subject (fāʿil), object (mafʿūl), and the mubtadaʾ-khabar structure. Accordingly, this research evaluates taqdīm wa-taʾkhīr from both grammatical and rhetorical perspectives. It analyzes the views of prominent scholars such as Sībawayh, Ibn Jinnī, ʿAbd al-Qāhir al-Jurjānī, and Ibn al-Athīr. The study also provides both lexical and terminological definitions of the technique, explores its historical development, reasons for use, rhetorical functions, and impact on meaning. Drawing on classical sources in grammar and rhetoric, and offering close textual readings of al-Mutanabbī’s poetry, this research aims to demonstrate the aesthetic and structural significance of taqdīm wa-taʾkhīr in classical Arabic poetic discourse.
Arabic Language and Rhetoric al-Mutanabbī Taqdīm wa-Taʾkhīr Arabic Poetry Balāgha Naḥw
Abbâsî dönemi Arap edebiyatının en önemli şairlerinden biri olan Ebû’t-Tayyib el-Mütenebbî, üstün yeteneği ve zengin kültürel birikimiyle Arap şiirinin gelişiminde kalıcı bir iz bırakmıştır. Çöl ortamında yetişen Mütenebbî, bedevîlerin fasih konuşmalarından beslenmiş; edebiyat, lügat, şiir ve nahiv alanlarında sağlam bir eğitim almıştır. Suriye, Mısır ve İran başta olmak üzere farklı coğrafyalarda dolaşarak çeşitli emir ve hükümdarları öven kasideler kaleme almıştır. Mütenebbî’nin sanatsal başarısı, onun şöhret, servet ve iktidar arayışıyla doğrudan bağlantılıdır. Bu hedefler, onun şiirlerinde dilin imkânlarını en üst seviyede kullanmasına ve sanatsal yeteneklerini etkileyici bir üslupla sergilemesine vesile olmuştur. Mütenebbî’nin şiirlerinde öne çıkan sanatsal tekniklerden biri de takdim ve tehir yöntemidir. Takdim ve tehir üslubu, belâgat açısından muktezayı hâle uygunluk gösterirken, nahiv kuralları çerçevesinde cümlenin ögelerinin yer değişimi esasına dayanmaktadır. Bu nedenle takdim ve tehir, Arap dilinde sadece nahiv açısından değil, aynı zamanda belâgat yönünden de büyük bir öneme sahiptir. Nitekim dil kuralları gereği, bazı durumlarda cümlenin ögelerinin belirli bir sırayla yer alması zorunlu hâle gelirken, kimi zaman bir gereklilik olmaksızın, muhatabın niyetine veya metnin sanatsal gerekliliklerine göre ögelerin yerinin değiştirilmesi tercih edilebilmektedir. Bu çalışmada, Mütenebbî’nin şiirlerinde takdim ve tehir sanatının işlevi ele alınacaktır. Bu üslup, belâgat ilminin meânî dalında yer alan önemli bir sanat olup, mütekellimin cümle içerisinde kelimelerin yerlerini değiştirmesine imkân sağlayan ve vurgulamak istediği anlamı lıcıya daha etkili iletmesine yardımcı olan bir ifade tarzıdır. Her ne kadar takdim ve tehir, belâgat ilminin temel konularından biri olarak kabul edilse de, belâgatin bağımsız bir ilim dalı hâline gelmesinden önce bu üslubun nahiv ilmiyle güçlü bir ilişkisi olduğu tespit edilmiştir. Nitekim nahiv âlimleri, takdim ve tehir konusunu eserlerinde sistematik bir başlık altında olmasa da, fail, mef‘ûl, mübtedâ ve haber gibi temel nahiv unsurlarını incelerken bu üsluba sıkça değinmişlerdir. Bundan dolayı araştırmamızda takdim ve tehir hem nahiv açısından hem de belâgat açısından değerlendirilecektir. Belâgat ve nahiv âlimlerinin bu sanata ilişkin görüşleri analiz edilecektir. Sîbeveyhi, İbn Cinnî, Abdülkâhir el-Cürcânî ve İbnü’l-Esîr gibi önde gelen âlimlerinin takdim ve tehir hakkındaki yaklaşımları incelenecektir. Bu bağlamda, takdim ve tehirin sözlük ve terimsel tanımları verilecektir. Bu üslubun tarihî gelişimi, taşıdığı önem, uygulanma sebepleri ve anlam üzerine yarattığı etkisi tartışılacaktır. Ayrıca, Mütenebbî’nin şiirlerinde bu sanatın nasıl uygulandığı örnekler aracılığıyla ortaya konacaktır. Bu araştırma klasik nahiv ve belâgat kaynaklarından faydalanarak konunun incelenmesini amaçlamakta ve takdim ile tehir sanatının Arap şiirindeki önemini Mütenebbî’nin şiirleri üzerinden somut bir şekilde ortaya koymayı hedeflemektedir.
Arap Dili ve Belȃgatı Mütenebbî Takdim ve Tehir Arap Şiiri Belâgat Nahiv
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Arap Dili ve Belagatı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 17 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 45 |
K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.
ilahiyatdergi@ksu.edu.tr
Derginin Tarihçesi
Derginin Adı | ISNN | e-ISNN | Başlangıç Yılı |
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi | 1304-4524 | 2651-2637 | 2003 |