Bu araştırmanın amacı öğretmenlik meslek imajına ve Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun öğretmenlik meslek imajına katkısına ilişkin öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin görüşlerini belirlemektir. Bir karma yöntem çalışması olan bu araştırma tarama modelinde ve olgubilim deseninde gerçekleştirilmiştir. Karma yöntemin eş zamanlı paralel deseninde yürütülen araştırmanın nicel kısmı için 2021-2022 eğitim öğretim yılında Osmaniye İl Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesindeki anaokulu, ilkokul, ortaokul ve liselerde görevli 6780 öğretmen arasından basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenmiş olan 478 öğretmen araştırma örneklemine dâhil edilmiştir. Araştırmanın nitel kısmı içinse Osmaniye ili Düziçi ilçesinde kamuya ait anaokulu, ilkokul, ortaokul ve liselerde görevli 4’ü okul müdürü, 4’ü müdür yardımcısı ve 8’i öğretmen olmak üzere tipik durum örnekleme yöntemiyle belirlenmiş toplam 16 katılımcı çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Araştırmanın nicel kısmına ilişkin verileri toplamak amacıyla “Öğretmenlik Meslek İmajı Ölçeği” kullanılmış, nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşmelerle elde edilmiştir. Nicel veriler üzerinde yapılan güvenirlik analizi sonucu ölçeğin genel güvenirliğinin .84 olduğu görülmüştür. Araştırmanın nitel verileri içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiş, kodlama tutarlılığının belirlenebilmesi için
araştırmanın her iki yazarı tarafından verilerin tamamı üzerinde ayrı ayrı yapılan kodlamalar karşılaştırılmış, kodlama tutarlılığının .96 olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda öğretmenlerin, meslek imajına (ölçek geneline) ilişkin görüşleri ile Öğretmenlik Meslek İmajı Ölçeği’nin “mesleki cazibe” ve “statü” boyutuna ilişkin görüşlerinin orta düzeyde; “öğretmenlerin mesleki ve kişisel özellikleri” boyutuna ilişkin görüşlerinin yüksek düzeyde; “medya” ve “toplumsal algı” boyutlarına ilişkin görüşlerinin ise çok düşük düzeyde olduğu saptanmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların genelinin, Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun öğretmenlik meslek imajına katkı sunduğu görüşünde oldukları belirlenmiştir. Kanun’un meslek imajına yaptığı katkılar ise özlük haklarında iyileştirme sağlaması, kariyer uygulamasını getirmesi, kariyer uygulamasının öğretmen motivasyonunu artırması ve bir meslek kanununa olan ihtiyacın karşılanmış olması şeklinde ortaya çıkmıştır. Katılımcıların tamamının, Kanun’da düzenleme yapılması gerektiğini düşündükleri görülmüştür. Bu gerekli düzenlemelerin ise özlük haklarında yapılacak iyileştirmelere netlik kazandırılması, dezavantajlı bölgelerde/okullarda görevli öğretmen ve yöneticilerin teşvik edilmesi, Kanun ile birlikte verilen hakların emekliliğe ve mevcut emekli öğretmenlere de yansıtılması, kariyer basamakları uygulamasının sınavla değil performansı çok boyutlu olarak ortaya koyan bir değerlendirme sistemiyle yapılması bu bağlamda özellikle eğitim alanında yapılan lisansüstü eğitimin esas alınması şeklinde düzenlemeler olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın bir diğer sonucuna göre öğretmenlerin, öğretmenlik meslek imajının son yıllarda daha da düştüğü yönünde bir kanaate sahip oldukları, bu olumsuz imajın iyileştirilmesi için yukarıda ifade edilen hususları gerçekleştirmeye imkân sunacak şekilde Kanun’da düzenlemelerin yapılması gerektiğini düşündükleri belirlenmiştir. Araştırma sonucunda uygulayıcılara ve araştırmacılara dönük öneriler getirilmiştir.
Öğretmenlik mesleği Öğretmenlik meslek imajı Öğretmenlik Meslek Kanunu
This study is an attempt to explore the views of teachers and school administrators regarding the professional image of teachers and the contribution of the Teaching Profession Law to professional image. Having a mixed-method design, the study employed a survey model and phenomenological design. A sequential explanatory design was used for the quantitative part of the study. The sample consisted of 478 teachers who worked in kindergarten, primary, secondary and high schools affiliated to Osmaniye Provincial Directorate of National Education during the 2021-2022 academic year and who were chosen by simple random sampling method among 6780 teachers. As regards the qualitative part, a total of 16 participants, 4 school principals, 4 assistant principals and 8 teachers working in public kindergartens, primary schools, secondary schools and high schools in Düziçi district of Osmaniye, were determined by the typical case sampling method. This study deployed the "Professional Image Scale of Teachers" to collect the quantitative data and “Semi-structured interviews” for the qualitative data. The results of the reliability analysis on the quantitative data suggested that the overall reliability of the scale was .84. Content analysis was used during qualitative data analysis. The codes generated by both researchers individually on all the data were compared to identify inter-coding consistency, and hence the consistency was noted as .96. The results depicted that the teachers’ views on the professional image (in general) and the "professional attractiveness" and "status" dimensions of Professional Image Scale of Teachers were found to be at a medium level, while high level on the dimension of " teachers’ professional and personal characteristics" and low level on the dimensions of "media" and "social perception". The majority of the participants highlighted that the Teaching Profession Law contributed to the professional image of teachers. The contributions of the Law to teachers’ professional image were identified as providing improvement in personal rights, ensuring career practice, increasing teacher motivation of career practice and meeting the need for a professional law. All of the participants also indicated that the Law should be amended. These fundamental arrangements are based on the improvements to be made in personnel rights, encouraging teachers and administrators working in disadvantaged regions/schools, reflecting the rights granted by the Law to retirement and current retired teachers, advancing in career not through exams but with an evaluation system that reveals performance in a multidimensional way, and thus taking postgraduate education as a basis, particularly in the field of education. The participants also implicated that teachers’ professional image has decreased in recent years, and that arrangements should be made in the Law to eliminate this negative image. Recommendations were provided for practitioners and researchers.
Teaching profession Teacher professional image Teaching Profession Law
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitimde Program Geliştirme, Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Ağustos 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 20 Sayı: 2 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.