Fethullah Ârifî Çelebi’nin kaleminden çıkan Şehnâme-i Âl-i Osman, Kanuni Sultan Süleyman döneminde kurulmuş olan Şehnâmecilik geleneğine ait ilk şehnâme tarzı eserdir. Bu geleneğin temelleri Ârifî ile atılmış ve yaklaşık elli sene devam etmiştir. Gelenekten bu süre zarfında on beşe yakın eser ortaya çıkmıştır. Bu eserlerin bilinen ilk örneği olan Şehnâme-i Âl-i Osman hem edebiyat bakımından hem de anlattığı olaylar bakımından diğer eserlere göre daha zengin bir yapıya sahiptir. Bu eserler, manzum bir formatta kaleme alındıkları için edebiyatın etki alanına girmekte, aynı zamanda tarihi olaylara odaklandıkları için tarihsel bir tema içermektedir. Dolayısıyla, her iki disiplin arasında bir geçiş noktasında bulunarak hem edebiyat hem tarih araştırmalarına malzeme sağlama amacını taşımaktadır. Her edebî üründe olduğu gibi bu şehnâmelerde de müellifin duygu ve düşünceleri esere yansımaktadır. Ârifî’nin eserinde de bunu görmekteyiz. Safevi ve Osmanlı rekabeti eser boyunca kendini göstermektedir. Hayatı hakkında kesin bir bilgi olmayan şair, yazdıklarıyla birçok tartışmanın açılmasına neden olmuştur. Bu araştırmada Süleymannâme’nin Türkiye sınırları dışında ortaya çıkmış, daha önce araştırmacılar tarafından incelenmeyen yeni bir nüshası tanıtılmıştır.
Şehnâmecilik Ârifî Klasik Türk Edebiyatı Süleymannâme Kanuni Sultan Süleyman.
The Şehname-i Al-i Osman, written by Fethullah Arifi Chelebi, is the first Shehname style work belonging to the Shehname institution established during the reign of Sulaiman the Magnificent. The foundations of this tradition were laid by Arifi and continued for about 50 years. Nearly 15 works emerged from this tradition during this period. Şehname-i Al-i Osman, the first known example of these works, has a richer structure than other works, both in terms of literature and the events it describes. Unfortunately, this valuable work has not taken much place in the research of historians or literary scholars. It is difficult to put such works into a certain class. These; Since they are written in verse, they fall into the subject of literature and because they are about historical events, they fall into the subject of history, so they are stuck somewhere between both sides. Ârifî’s personal thoughts make it easier to understand the work. The Safavid and Ottoman rivalry shows itself throughout the work. The poet, for whom there is no definitive information about his life, has caused many discussions with his writings. In this research, by projecting Arifi’s life, we tried to determine the reasons for writing the work, its originality and to which class it belongs. Additionally, through this study, a new copy of Süleymanname, which emerged outside the borders of Turkey and had not been examined by researchers before, was introduced.
Shehnamecis Ârifî Ottoman Turkish Literature Sulaiman-nama Sulaiman The Magnificent.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klasik Türk Edebiyatı, Genel Türk Tarihi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 5 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 21 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 20 Sayı: 3 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.