Diagnostic and interventional imaging in children uses ionising radiation, including direct radiography, computed tomography, and fluoroscopy. Technological advances have led to wider use of ionising radiation in diagnosis and treatment. While radiation doses per scan have decreased, the rise in medical imaging has significantly increased overall radiation exposure. The use of computed tomography in children has risen rapidly. Radiological procedures involving ionising radiation must be clearly justified, and non-ionising imaging options should always be considered. Medical imaging using ionising radiation should apply the lowest effective dose for diagnostic quality. Non-ionising modalities should be the primary choice for imaging children.
Çocuklarda tanısal ve girişimsel görüntüleme yöntemlerinde kullanılan iyonlaştırıcı radyasyon direk radyografi, bilgisayarlı tomografi ve floroskopidir. Teknolojinin hızlı bir şekilde gelişmesi ile birlikte hastaların tanı ve tedavisinde iyolaştırıcı radyasyon kullanımı teknolojik gelişmelere paralel olarak artış göstermiştir. Bireysel taramalarla ilişkili radyasyon dozundaki kayda değer düşüşlere rağmen, tıbbi görüntülemenin artan kullanımı radyasyona maruz kalmaya önemli bir katkıda bulunmaktadır. Çocuklarda bilgisayarlı tomografi kullanımları son yıllarda hızlı bir artış göstermiştir. İyonlaştırıcı radyasyon içeren her prosedür için radyolojik prosedürlerin titiz bir şekilde gerekçelendirilmeli ve iyonlaştırıcı olmayan görüntüleme yöntemlerinin kullanımı her zaman düşünülmelidir. İyonize radyasyon ile tıbbı görüntüleme esnasında tanı konabilecek görüntü oluşturan en düşük doz ile görüntüleme yapılmalıdır. Görüntüleme işleminde çocuklarda ilk tercih noniyonizan radyolojik modaliteler kullanılmalıdır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Health Services and Systems (Other) |
| Journal Section | Derlemeler |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 22, 2025 |
| Publication Date | November 26, 2025 |
| Submission Date | May 26, 2025 |
| Acceptance Date | June 10, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 20 Issue: 3 |