Aim: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is the most common neurobehavioral disorder of childhood and adolescence. The aim of this study is to investigate the prevalence of ADHD with oppositional defiant disorder (ODD) and conduct disorder (CD) which may accompany to ADHD according to parent and teacher statements. Method: This cross-sectional research involving 251 adolescents from 9 different schools in Ankara was carried out between April and June 2007. Adolescents were assessed in Child and Adolescent Behavior Disorders Screening and Rating Scale based on DSM-IV. A questionnaire was used for sociodemographic attributes. Screening and rating scale was completed by both class teacher and parent of the students. Results: According to the combined statements of parent and teacher 5.9% of the students had ADHD symptoms. The prevalence of ADHD was 12.7% and 27.4% on the basis of parent and teacher reports respectively. ADHD symptoms were significantly higher among boys on the basis of both teacher and parent reports (p<0.001). There was no significant difference between ADHD symptoms and socioeconomic status and parent education level. The prevalence of ODD was 46.4% and 52.5% among adolescents with ADHD symptoms according to parent and teacher assessments respectively. Conclusion: Informing parent and teachers about DEHB and other disruptive behaviors, and about the outcomes due these problems is important in view of early recognition of the problem, initiation of treatment and being supportive for the adolescent
Amaç: Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) çocuklar ve ergenler arasında en sık görülen nörodavranışsal bozukluktur. Bu çalışmanın amacı ebeveyn ve öğretmen bildirimlerine göre ergenlerde DEHB ile bu duruma eşlik edebilen yıkıcı davranış bozukluklarından Karşıt Olma Karşı Gelme Bozukluğu (KOKGB) ve Davranım Bozukluğunun (DB) prevalansını araştırmaktır. Yöntem: Bu kesitsel çalışma Ankara ilinde Nisan-Haziran 2007 tarihleri arasında 9 okulda 251 ergenle yürütüldü. Çocuk ve ergenlerde davranım bozuklukları için DSM-IV’e dayalı Tarama ve Değerlendirme Ölçeği ve sosyodemografik özellikler için anket formu kullanıldı. Her öğrenci için hem sınıf öğretmenlerine hem de ailelere ayrı ayrı ölçek formu doldurtuldu. Bulgular: Aile ve öğretmenin ortak bildirimlerine göre, öğrencilerin %5,9’unda DEHB semptomları saptandı. DEHB sıklığı, ailelerin bildirimlerine göre %12,7, öğretmenlerin bildirimlerine göre ise %27,4 olarak tespit edildi. DEHB hem ailelerin, hem de öğretmenlerin bildirimlerine göre erkeklerde kızlara oranla anlamlı olarak daha fazla bulundu (p<0.001). DEHB semptomları ile sosyoekonomik düzey ve anne ve baba eğitim düzeyi arasında anlamlı bir ilişki saptanmadı. Ailelerin bildirimlerine göre DEHB semptomlarına sahip olan ergenlerin %46,4’ünde KOKGB, öğretmenlerin bildirimlerine göre DEHB semptomlarına sahip olan ergenlerin de %52,5’inde KOKGB semptomları saptandı. Sonuç: DEHB ve diğer yıkıcı davranış bozukluklar ile bu bozuklukların ve yol açabileceği sorunlar hakkında öğretmenlerin ve ailelerin bilgilendirilmeleri sorunun daha erken fark edilip tedaviye erken başlanması ve ergene destek olunması açısından önemlidir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 6 Issue: 3 |