Objective: The aim of this study is to investigate the socio-demographic findings and developmental levels of zero-six years old children in foster care and to compare with the children who lives with their parents. Method: In this study 46 children living in foster care zero-six years old unit and 46 children who live with their parents were enrolled. The socio-demographic findings, problem behaviors were examined with a form that is composed by the researchers and the developmental levels of children were determined by Ankara Developmental Screening Inventory. Result: The developmental delay in the children that are living in foster care is more significant than are living with own parents (p<0.001). The problem behaviors such as biting, breath holding spell, swinging, anger period striking head, stuttering is significant in the children that are living in foster care (p<0.05). Conclusion: The children living in foster care have developmental and behavioral problems and they must be supported in these areas
Amaç: Bu araştırmanın amacı, kurum bakımı altında yaşayan sıfır-altı yaş çocuklarının sosyodemografik özelliklerinin ve gelişim düzeylerinin belirlenerek kendi ailesi yanında yaşayan çocuklarla karşılaştırmaktır. Metot: Çalışma örneklemini Zübeyde Hanım Çocuk yuvası sıfır-altı yaş biriminde kalan 46 çocuk ve anne-baba yanında kalmakta olan 46 çocuk oluşturmuştur. Kendi hazırladığımız bir form ile çocukların sosyodemografik özellikleri ve sık görülen davranış sorunları sorgulanmış ve çocukların gelişimsel düzeylerinin belirlenmesi amacıyla Ankara Gelişim Tarama Envanteri uygulanmıştır. Bulgular: Yuvada kalan çocukların gelişim düzeyleri ailesi yanında büyüyen çocuklara göre anlamlı olarak düşük bulunmuştur (p<0.001). Yuvada kalan çocuklarda, ısırma, katılma nöbeti, sallanma, öfke nöbetleri, kafasını vurma, kekemelik gibi davranışsal sorunlar ailesi yanında kalan çocuklardan daha fazla gözlenmiştir (p<0.05). Sonuç: Yuvada bakılan çocukların gelişimsel ve davranışsal açıdan sorunları olduğu ve bu alanlarda desteklenmeleri gerekmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 5 Issue: 2 |