BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 5 Issue: 2, 17 - 21, 01.08.2013

Abstract

Objective: The aim of this study is to investigate the socio-demographic findings and developmental levels of zero-six years old children in foster care and to compare with the children who lives with their parents. Method: In this study 46 children living in foster care zero-six years old unit and 46 children who live with their parents were enrolled. The socio-demographic findings, problem behaviors were examined with a form that is composed by the researchers and the developmental levels of children were determined by Ankara Developmental Screening Inventory. Result: The developmental delay in the children that are living in foster care is more significant than are living with own parents (p<0.001). The problem behaviors such as biting, breath holding spell, swinging, anger period striking head, stuttering is significant in the children that are living in foster care (p<0.05). Conclusion: The children living in foster care have developmental and behavioral problems and they must be supported in these areas

References

  • American Academy of Pediatrics Committee on Early Childhood, Adoption and Dependent Care Developmental Issues for Young Children in Foster Care. Pediatrics 2000;106(5): 1145-50.
  • Leslie LK, Gordon JN, Lambros K. Addressing the developmental and mental health needs of young children in foster care. J Dev Behav Pediatr 2005; 26 (2):140-51.
  • Pears K, Fisher PA. Developmental, cognitive, and neuropsychological functioning in preschool-aged foster children: associations with prior maltreatment and placement history. J Dev Behav Pediatr 2005; 26 (2):112- 22.
  • Kessler RC. Normal Çocuk gelişimi. Sadock B, Sadock V (ed), Aydın H, Bozkurt A (çev ed). Comprehensive Textbook of Psychiatry, Ankara: Öncü Basımevi, 2006: 3018-35.
  • Savaşır I, Sezgin N, Erol N. Ankara Gelişim Tarama Envanteri El Kitabı. Ankara: Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi, 1995.
  • Gök G, Bingöler B, Ertem İ. Terk Edilen Bebek. Gelişimsel Pediatri. Ertem İ (ed), Gelişimsel Pediatri, Ankara: Çocuk Hastalıkları Araştırma Vakfı, 2005:433-49.
  • Leslie LK, Gordon JN, Meneken L ve ark. The physical, developmental and mental health needs of young children in child welfare by initial placement type. J Dev Behav Pediatr 2005;26 (3):177-85.
  • Miral S, Baykara A Bebeklik, Çocukluk yada Ergenliğin Diğer Bozuklukları. Güleç C, Köroğlu E (ed), Psikiyatri Temel Kitabı, Ankara: Hekimler Yayın Birliği, 1998: 1165-75
  • Minnis H, Everett K, Peloji AJ. Children in Foster Care: mental health, service use and costs. Eur Child Adolesc Psychiatry 2006; 15(2): 63-70.
  • Üstüner S, Erol N, Şimşek Z. Koruyucu aile bakımı altındaki çocukların davranış ve duygusal sorunları. Çocuk-Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 2005; 12(3):130-40.
  • Lawrense CR, Carlson EA, Egeland B. The impact of foster care on development. Dev Psychopathol 2006; 18 (1): 57-76.
  • Pilowsky DJ, Wu LT. Psychiatric symptoms and substance use disorders in a nationally representative sample of American adolescents involved with foster care. J Adolesc Health 2006;38 (4): 351-8.
  • Yörükoğlu A. Koruma Altındaki Çocuklar ve Hakları. Çocuk-Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 2003;10(3):148- 50.
  • Kırpınar İ. Erzurum Çocuk Yuvasında Kalan İlkokul Çağındaki Çocuklarda Ruhsal Uyum Taraması. Türk Psikiyatri Dergisi 1992; 3(2): 61-5.
  • Yöntem Fidan T. Bir Çocuk-Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Polikliniğine Başvuran Çocuk ve Ergenlerin Ruhsal Belirtileri ve Risk Faktörlerinin Değerlendirilmesi. Konuralp Tıp Dergisi 2011;3(1):1-8
  • Barett H. Parents and children: Facts and fallacies about attachment theory. J Fam Health Care 2006;16(1):3-4.
  • Blum HP. Separation-individuation theory and attachment theory. J Am Psychoanal Assoc 2004;52(2):535- 53.
  • Minnis H, Pelosi AJ, Knapp M, Dunn J. Mental health and foster career training. Arch Dis Child 2001;84(4): 302-6.
  • Akçaboy M. Bebeklik ve Erken Çocukluk Döneminde Sık Karşılaşılan Davranış Sorunları. Ertem İ (ed). Gelişimsel Pediatri, Ankara: Çocuk Hastalıkları Araştırma Vakfı, 2005:297-304.
  • Beitchman JH, Douglas L, Wilson B et al. Adolescent substance use disorders: Findings from a 14-year follow-up of speech/language impaired and control children. J Clin Child Psychol 1999; 28(3):312-21.
  • Beitchman JH, Wilson B, Brownlie EB et al. Long-term consistency in speech/language profiles: II. Behavioral, emotional, and social outcomes. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1996; 35(6):815-25.
  • Garland AF, Landsverk J, Hough RL, Ellis-MacLeod E. Type of maltreatment as a predictor of mental health service use for children in foster care. Child Abuse & Negl 1996; 20(8):675-88.

Erzurum Çocuk Yuvası 0&ndash;6 Yaş Biriminde Kalan Çocukların Sosyo-Demografik Özellikleri, Davranışsal Sorunları ve Gelişim Düzeyleri

Year 2013, Volume: 5 Issue: 2, 17 - 21, 01.08.2013

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın amacı, kurum bakımı altında yaşayan sıfır-altı yaş çocuklarının sosyodemografik özelliklerinin ve gelişim düzeylerinin belirlenerek kendi ailesi yanında yaşayan çocuklarla karşılaştırmaktır. Metot: Çalışma örneklemini Zübeyde Hanım Çocuk yuvası sıfır-altı yaş biriminde kalan 46 çocuk ve anne-baba yanında kalmakta olan 46 çocuk oluşturmuştur. Kendi hazırladığımız bir form ile çocukların sosyodemografik özellikleri ve sık görülen davranış sorunları sorgulanmış ve çocukların gelişimsel düzeylerinin belirlenmesi amacıyla Ankara Gelişim Tarama Envanteri uygulanmıştır. Bulgular: Yuvada kalan çocukların gelişim düzeyleri ailesi yanında büyüyen çocuklara göre anlamlı olarak düşük bulunmuştur (p<0.001). Yuvada kalan çocuklarda, ısırma, katılma nöbeti, sallanma, öfke nöbetleri, kafasını vurma, kekemelik gibi davranışsal sorunlar ailesi yanında kalan çocuklardan daha fazla gözlenmiştir (p<0.05). Sonuç: Yuvada bakılan çocukların gelişimsel ve davranışsal açıdan sorunları olduğu ve bu alanlarda desteklenmeleri gerekmektedir

References

  • American Academy of Pediatrics Committee on Early Childhood, Adoption and Dependent Care Developmental Issues for Young Children in Foster Care. Pediatrics 2000;106(5): 1145-50.
  • Leslie LK, Gordon JN, Lambros K. Addressing the developmental and mental health needs of young children in foster care. J Dev Behav Pediatr 2005; 26 (2):140-51.
  • Pears K, Fisher PA. Developmental, cognitive, and neuropsychological functioning in preschool-aged foster children: associations with prior maltreatment and placement history. J Dev Behav Pediatr 2005; 26 (2):112- 22.
  • Kessler RC. Normal Çocuk gelişimi. Sadock B, Sadock V (ed), Aydın H, Bozkurt A (çev ed). Comprehensive Textbook of Psychiatry, Ankara: Öncü Basımevi, 2006: 3018-35.
  • Savaşır I, Sezgin N, Erol N. Ankara Gelişim Tarama Envanteri El Kitabı. Ankara: Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi, 1995.
  • Gök G, Bingöler B, Ertem İ. Terk Edilen Bebek. Gelişimsel Pediatri. Ertem İ (ed), Gelişimsel Pediatri, Ankara: Çocuk Hastalıkları Araştırma Vakfı, 2005:433-49.
  • Leslie LK, Gordon JN, Meneken L ve ark. The physical, developmental and mental health needs of young children in child welfare by initial placement type. J Dev Behav Pediatr 2005;26 (3):177-85.
  • Miral S, Baykara A Bebeklik, Çocukluk yada Ergenliğin Diğer Bozuklukları. Güleç C, Köroğlu E (ed), Psikiyatri Temel Kitabı, Ankara: Hekimler Yayın Birliği, 1998: 1165-75
  • Minnis H, Everett K, Peloji AJ. Children in Foster Care: mental health, service use and costs. Eur Child Adolesc Psychiatry 2006; 15(2): 63-70.
  • Üstüner S, Erol N, Şimşek Z. Koruyucu aile bakımı altındaki çocukların davranış ve duygusal sorunları. Çocuk-Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 2005; 12(3):130-40.
  • Lawrense CR, Carlson EA, Egeland B. The impact of foster care on development. Dev Psychopathol 2006; 18 (1): 57-76.
  • Pilowsky DJ, Wu LT. Psychiatric symptoms and substance use disorders in a nationally representative sample of American adolescents involved with foster care. J Adolesc Health 2006;38 (4): 351-8.
  • Yörükoğlu A. Koruma Altındaki Çocuklar ve Hakları. Çocuk-Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 2003;10(3):148- 50.
  • Kırpınar İ. Erzurum Çocuk Yuvasında Kalan İlkokul Çağındaki Çocuklarda Ruhsal Uyum Taraması. Türk Psikiyatri Dergisi 1992; 3(2): 61-5.
  • Yöntem Fidan T. Bir Çocuk-Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Polikliniğine Başvuran Çocuk ve Ergenlerin Ruhsal Belirtileri ve Risk Faktörlerinin Değerlendirilmesi. Konuralp Tıp Dergisi 2011;3(1):1-8
  • Barett H. Parents and children: Facts and fallacies about attachment theory. J Fam Health Care 2006;16(1):3-4.
  • Blum HP. Separation-individuation theory and attachment theory. J Am Psychoanal Assoc 2004;52(2):535- 53.
  • Minnis H, Pelosi AJ, Knapp M, Dunn J. Mental health and foster career training. Arch Dis Child 2001;84(4): 302-6.
  • Akçaboy M. Bebeklik ve Erken Çocukluk Döneminde Sık Karşılaşılan Davranış Sorunları. Ertem İ (ed). Gelişimsel Pediatri, Ankara: Çocuk Hastalıkları Araştırma Vakfı, 2005:297-304.
  • Beitchman JH, Douglas L, Wilson B et al. Adolescent substance use disorders: Findings from a 14-year follow-up of speech/language impaired and control children. J Clin Child Psychol 1999; 28(3):312-21.
  • Beitchman JH, Wilson B, Brownlie EB et al. Long-term consistency in speech/language profiles: II. Behavioral, emotional, and social outcomes. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1996; 35(6):815-25.
  • Garland AF, Landsverk J, Hough RL, Ellis-MacLeod E. Type of maltreatment as a predictor of mental health service use for children in foster care. Child Abuse & Negl 1996; 20(8):675-88.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Fidan T This is me

Publication Date August 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA T, F. (2013). Erzurum Çocuk Yuvası 0–6 Yaş Biriminde Kalan Çocukların Sosyo-Demografik Özellikleri, Davranışsal Sorunları ve Gelişim Düzeyleri. Konuralp Medical Journal, 5(2), 17-21.
AMA T F. Erzurum Çocuk Yuvası 0–6 Yaş Biriminde Kalan Çocukların Sosyo-Demografik Özellikleri, Davranışsal Sorunları ve Gelişim Düzeyleri. Konuralp Medical Journal. August 2013;5(2):17-21.
Chicago T, Fidan. “Erzurum Çocuk Yuvası 0&Ndash;6 Yaş Biriminde Kalan Çocukların Sosyo-Demografik Özellikleri, Davranışsal Sorunları Ve Gelişim Düzeyleri”. Konuralp Medical Journal 5, no. 2 (August 2013): 17-21.
EndNote T F (August 1, 2013) Erzurum Çocuk Yuvası 0–6 Yaş Biriminde Kalan Çocukların Sosyo-Demografik Özellikleri, Davranışsal Sorunları ve Gelişim Düzeyleri. Konuralp Medical Journal 5 2 17–21.
IEEE F. T, “Erzurum Çocuk Yuvası 0–6 Yaş Biriminde Kalan Çocukların Sosyo-Demografik Özellikleri, Davranışsal Sorunları ve Gelişim Düzeyleri”, Konuralp Medical Journal, vol. 5, no. 2, pp. 17–21, 2013.
ISNAD T, Fidan. “Erzurum Çocuk Yuvası 0&Ndash;6 Yaş Biriminde Kalan Çocukların Sosyo-Demografik Özellikleri, Davranışsal Sorunları Ve Gelişim Düzeyleri”. Konuralp Medical Journal 5/2 (August 2013), 17-21.
JAMA T F. Erzurum Çocuk Yuvası 0–6 Yaş Biriminde Kalan Çocukların Sosyo-Demografik Özellikleri, Davranışsal Sorunları ve Gelişim Düzeyleri. Konuralp Medical Journal. 2013;5:17–21.
MLA T, Fidan. “Erzurum Çocuk Yuvası 0&Ndash;6 Yaş Biriminde Kalan Çocukların Sosyo-Demografik Özellikleri, Davranışsal Sorunları Ve Gelişim Düzeyleri”. Konuralp Medical Journal, vol. 5, no. 2, 2013, pp. 17-21.
Vancouver T F. Erzurum Çocuk Yuvası 0–6 Yaş Biriminde Kalan Çocukların Sosyo-Demografik Özellikleri, Davranışsal Sorunları ve Gelişim Düzeyleri. Konuralp Medical Journal. 2013;5(2):17-21.