Objective: We are experiencing the effects of the Covid-19 pandemic on the whole world. All educational facilities have been negatively affected in this process. In this study, the aim was to evaluate online anatomy education during the Covid-19 pandemic with students’ feedbacks and it was questioned whether it would be efficient to use online education more actively in the following years.
Methods: A total of 1127 first and second-year students from dentistry faculty and medicine faculty of Düzce, Karabük, and İnönü universities were included in the study. The survey prepared in “Google Forms” was sent online to students via the “Whatsapp” application. Descriptive statistical analyses were used in data.
Results: According to analysis results, it was found that the students agreed on the content and efficiency of online anatomy education and it was found that they thought anatomy theoretical courses should not be conducted only after the pandemic is over. It was found that medicine faculty students placed more importance on anatomy education in terms of professional aspects.
Conclusions: As a result, we believe that the online anatomy education students receive is important in terms of their professional development. However, we believe that it won’t be possible for online anatomy education to replace face-to-face education. This study will be a resource for studies to be conducted in medicine and health sciences fields in terms of online education.
Amaç: Dünya olarak Covid-19 pandemisinin etkilerini yaşamaktayız. Bu süreçte tüm eğitim faaliyetleri olumsuz etkilendi. Bu çalışmada Covid-19 pandemisi sürecinde online Anatomi eğitiminin öğrenci geri bildirimleri ile değerlendirilmesi amaçlandı ve online eğitimin sonraki yıllarda daha aktif kullanılmasının verimli olup olmayacağı sorgulandı.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya Düzce, Karabük ve İnönü Üniversitesi’nin Diş Hekimliği ve Tıp Fakültesi Dönem I ve II öğrencilerinden toplam 1127 öğrenci dahil edildi. Öğrencilere “WhatsApp” uygulaması üzerinden “Google Forms”da hazırlanan anket online olarak gönderildi. Verilerde tanımlayıcı istatistiksel analizler kullanıldı.
Bulgular: Analiz sonuçlarına göre öğrencilerin verilen online anatomi eğitimin içeri, verimliliği, öğrenme zorluğu çekmedikleri, derslerin düzeni, dersin önemi, meslekleri için gerekliliği, görsel unsurların önemi, dersi yüz yüze ders yapamamaktan dolayı endişeli oldukları ve pandemi bittikten sonra anatomi teorik derslerinin online olarak yapılmasını istemedikleri konularında hemfikir oldukları görüldü. Tıp fakültesi öğrencilerinin mesleki açıdan anatomi eğitimine daha çok önem verdikleri gözlendi.
Sonuç: Sonuç olarak öğrencilerinin aldığı online anatomi derslerinin mesleki gelişimleri için önemli olduğu kanısındayız. Ancak yine de online eğitimin yüz yüze örgün eğitim sisteminin yerini almasının söz konusu olmayacağını düşünmekteyiz. Bu çalışma online eğitimler açısından tıp ve sağlık bilimleri alanlarında yapılacak çalışmalar için bir kaynak oluşturacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 11, 2021 |
Acceptance Date | October 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 13 Issue: 1 |