Objective: In this study, it was aimed for third-year medical school students to improve their knowledge, examination skills and attitudes about breast cancer, and to experience the skills of taking a disease history, communicating effectively and giving bad news.
Method: The present study was carried out with 406 3rd-year medical faculty students from Akdeniz University and a semi-experimental method was employed. The content of implementation consists of improving the students’ skills in receiving disease history from the patient and “clinical breast examination” on breast model, as well as informing the patient about the examination findings. Before the application, all students were given theoretical information about the subject and practiced with a learning guide on clinical breast examination. The pretest-posttest results of surveys received from the participating students and the standardized patient practice feedback form were analyzed.
Result: Examining the surveys conducted before and after the implementation with 406 students, it was found that the students learned what the risk factors related with breast cancer are and they could question them while receiving the patient history (p<0.05). Their ability to perform breast examination was improved and they could detect the lump in breast (p<0.05). They gained experience about informing the patients and referring them to the departments related with preliminary diagnosis of breast cancer, as well as giving bad news (p<0.05).
Conclusion: With a suitable scenario and planned educations, “Standardized Patient Practice” can be successfully used in preclinical educations.
Amaç: Bu çalışmada tıp fakültesi dönem üç öğrencilerinin meme kanseri ile ilgili bilgi, muayene becerisi ve tutum düzeylerini geliştirmeleri ayrıca hastalık hikayesi alma, etkili iletişim kurma ve kötü haber verme becerisini deneyimlemeleri amaçlanmıştır.
Metod: Çalışma Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesindeki 406 dönem üç öğrencisi ile yapılmış, yarı deneysel bir yöntem uygulanmıştır. Uygulamanın içeriği standart hastadan hastalık hikayesi alma ve meme maketi üzerinde “klinik meme muayene” becerisinin geliştirme ve muayene sonucunun hastaya bilgi verilmesinden oluşmaktadır. Uygulama öncesi tüm öğrencilere konu hakkında teorik bilgi verilmiş ve klinik meme muayenesi konusunda öğrenim rehberiyle uygulama yaptırılmıştır. Uygulamalara katılan öğrencilerden alınan anketlerin öntest- sontest sonuçları ve standart hasta uygulaması geribildirim formu değerlendirilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya katılan 406 öğrenciye uygulama öncesinde ve sonrasında uygulanan anketler değerlendirildiğinde, öğrenciler meme kanseri ile ilgili risk faktörlerinin neler olduğunu öğrenmiş ve hasta hikayesi alırken bunları sorgulayabildikleri belirlendi. (p<0,05). Meme muayenesi yapma becerisini geliştirmiş ve memede kitle varlığını saptayabilmişlerdir (p<0,05). Hastalara bilgilendirme ve meme kanseri ön tanısı ile ilgili branşlara yönlendirme yaparak kötü haber verme becerisi deneyimi kazandılar. (p<0,05).
Sonuç: Uygun bir senaryo ve planlı eğitimlerle “Standart Hasta Uygulamaları” klinik öncesi dönem eğitimlerinde başarıyla kullanılabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | April 21, 2024 |
Acceptance Date | June 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 16 Issue: 2 |