Research Article
BibTex RIS Cite

Polis Memurlarının Bilinçli Farkındalık Ve Stres İle Başa Çıkma Durumları Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2021, , 279 - 288, 01.12.2021
https://doi.org/10.35365/ctjpp.21.4.29

Abstract

Bu araştırmanın amacı mesleki, sosyal ve demografik değişkenler açısından polis memurlarının bilinçli farkındalıkları ile stresle başa çıkma durumları arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Araştırmanın evreni Sakarya İl Emniyet Müdürlüğünde görev yapan polis memurlarından uygun örnekleme ile elde edilen 202 bireyden oluşmaktadır. Elde edilen veriler bilgi formu ile katılımcılara yüz yüze ulaşılarak uygulanmış ve nihai analiz kullanılabilir olan 196 veri üzerinde yapılmıştır. Araştırmaya katılan polis memurlarına Demografik Bilgi Formu, Bilinçli Farkındalık Ölçeği (Özyeşil, Deniz ve Arslan, 2011), Stresle Başa Çıkma Ölçeği (Ballı, Kılıç, 2016) uygulanmıştır. Analizler için ölçeklerin toplam puanları ve değişkenlerin her biri için normallik sınaması yapılmış, Kolmogorow – Smirnov testi çarpıklık ve basıklık katsayıları incelenmiştir. Analiz sonuçları verilerin normal dağılım gösterdiğini göstermektedir. Öncelikle verilerin normal dağılıp gösterip göstermediği incelenmiş ardından verilerin normal dağılım gösterdiğinden dolayı korelasyon analizi (pearson katsayısı), parametrik testlerden ilişkisiz örneklemler için t Testi, tek yönlü varyans analizi (OneWayAnova) kullanışmış ve değişkenlerin birisinde gruplardaki veri sayısı 30’un altında olduğundan dolayı Kruskal Wallis H testi kullanılıştır. Değişkenlerin ait grupların sayısının 30’un altında olduğu durumlarda uygulanmıştır. Yapılan korelasyon analiz sonucunda bilinçli farkındalık ile stresle başa çıkma arasında düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bilinçli farkındalık ve stresle başa çıkma durumları tek tek incelediğinde yalnızca polis memurların serbest zaman faaliyetleri ile bilinçli farkındalıkları arasında anlamlı bir ilişki olduğunu ve arkadaşları ile zaman geçirmeyi tercih eden polis memurlarının diğer şekillerde zaman geçirmeyi tercih eden polis memurlarının bilinçli farkındalık düzeylerinden anlamlı olarak daha yüksektir. Diğer karşılaştırmalar açısından anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.

References

  • Acer, Ç. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinde Bilinçli Farkındalık (Mindfulness) ve Duygu Düzenleme İlişkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi Veri Tabanından Erişildi (Tez No: 523719).
  • Alemdağ, S. ve Öncü. E.(2015) Öğretmen adaylarının fiziksel aktiviteye katılım ve sosyalgörünüş kaygılarının incelenmesi. International Journal Of Science Culture And Sport, Special Issue, 3, 287-300. doi: 10.14486/IJSCS291
  • Baer, R. A., Smith, G. T., Hopkins, J., Krietemeyer, J., Toney, L. (2006). Using self- report assess mentmethods to explore facets of mindfulness. Assessment,13(1), 27-45. doi: 10.1177/1073191105283504
  • Balcı, Ali. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma. Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara:Pegem Akademi Yayınları.
  • Bodhi, B. (2011, 14 Haziran). What does mindfulness really mean? A canonical perspective. Contemporary Buddhism, 12(01), doi:10.1080/14639947.2011.564813
  • Brown, K. W., Ryan, R. M., & Creswell, J. D. (2007). Mindfulness: The oretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological Inquiry, 18(4), 211-237
  • Brown, K. W. ve Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822-848. doi:10.1037/0022-3514.84.4.822
  • Büyüköztürk, Ş. Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2014). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankar: Pegem Yayınları.
  • Carlson, L. E, Ursuliak, Z. Goodey, E. Angen, M. ve Speca, M. (2000). The effects of mindfulness meditation- based stres reduction program on mood and symptoms of stresin cancer outpatients. Supoort Care Cancer, 9, doi:10.1007/s005200000206
  • Cullen, M. (2011). Mindfulness-based interventions: An Emergeing Phenomenon. Mindfulness,2(3), 186-193.
  • Decicco, D.A. (2001). Sources of the police stress. FBI Law Enforcement Bulletin, 5(69), 1-7.
  • Demir, V. (2014). Bilinçli Farkındalık Temeli Hazırlanan Eğitim Programının Bireylerin Depresyon ve Stres Düzeyleri Üzerine Etkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 375351).
  • Falb, M. D., Pargament, K. I. (2012). Relational mindfulness, spirituality, and the therapeutic bond. Asian Journal of Psychiatry, 5(4), 351-354.
  • Germer, C. K. (2009). The mindfulpathto self-compassion: Freeing yourself from destructivet houghts and emotions. Hove: Routledge.
  • Germer, C. K.Siegel, R. D. ve Fulton, P. R. (Ed.) (2013). Mindfulness and psychotherapy. New York: Guilford.
  • Jones, F. ve Bright, J. (2001). Stres: My theory and research. New York: PrenticeHall.
  • Kabat-Zinn, J. Lipworth, L. Burney, R. (1985). The clinicaluse of mindfulness meditation for the self-regulation of chronic pain. Journal of Behavioral Medicine, 8(2), 163-190.
  • Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based ınterventions in context: past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice,10,144-156.doi: 10.1093/clipsy/bpg016
  • Kabat-Zinn J (2005). Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and ilness. (3.baskı). New York: Bantam Dell.
  • Kabat-Zinn, Jon. (2009). Neredeysen orada ol. İstanbul: Kuraldışı Yayıncılık Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kocaballı, A. İ.,& Kılıç, K. C. (2016). Stresle başa çıkma yöntemleri ölçeğinin türkçe’ye uyarlanması: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. ÇÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.25 (3), 273- 286
  • Kurt, G. (2011). Adana Kemal Serhadlı Polis Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma Düzeylerinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 320261).
  • Lazarus, R. S. (1966). Psychological stres and the coping process. New York: Mc Graw-Hill Company.
  • Lazarus, R. S. And Folkman, S. (1984). Stress, apprasial, and coping. New York: Springer Publishing Company.
  • Mcgrath, J. E. (1970). Social and psychological factors in stres. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Moos, R. (1993). Coping responses inventory: Professional manual. New York: PAR Assessment Resources.
  • Özyeşil, Z. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Öz-anlayış Düzeylerinin Bilinçli Farkındalık Kişilik Özellikleri ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 280656).
  • Özyeşil, Z. (2011). Özanlayış ve bilinçli farkındalık. Ankara: Maya Akademi Yayıncılık.
  • Ülev, E. (2014). Üniversite Öğrencilerinde Bilinçli Farkındalık Düzeyi ile Stresle Başa Çıkma Tarzının Depresyon, Kaygı ve Stres Belirtileriyle İlişkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 365039).
  • Rahe, R.H. (1973) Stresful life events: Their nature andeffects. New York: John Willey
  • Rowshan, A. (2002). Stres yönetimi. (Çev. Ş. Cüceloğlu). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Robbins, P. S.(1992). Essentials of organizational behavior. USA: PrenticeHall, Inc.
  • Şahin, N.H.(1995). Stresle başa çıkma olumlu bir yaklaşım. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Şehidoğlu, Z. (2014). 15-17 Yaş Grubu Ergenlerde Bilinçli Farkındalık Düzeyi ile Problemli İnternet Kullanımı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 427640).
  • Selye, H. (1956). The stress of life. New York: Mc Graw Hill Company.
  • Selye, H. (1977). Stress without distress. School Guidance Worker, 32(5), 5-13.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Allynand Bacon.
  • Tatoğulu, S. (2019). Bilinçli Farkındalık ve Problem Çözme Becerisinin Demografik ve Psikolojik Değişkenler Bakımından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 575272).
  • Tires, P. (1987). Stres. (Çev: Y. Haznedaroğlu). İstanbul: Metler Matbaa
  • YWeinstein N. Brown K. W. ve Ryan R. M. (2009). Amulti- method examination of the effects of mindfulness on stres attribution, coping, and emotional well-being. Journal of Research in Personality, 43, 374-385.
  • Yalçın, N. N. (1990). İntihar ve Polis (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Türkiye Ortadoğu Amme İdaresi, Ankara.
  • Yalom, Irvin D. (1980). Existential psychotherapy. New York: Basic Books
  • Yelkenci, Y. (2019).Aikido Yapan ve Yapmayan Üniversite Öğrencilerinin Bilinçli Farkındalıkları, Kaygı Düzeyleri ve Psikolojik Dayanıklılıklarının İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 570311).
Year 2021, , 279 - 288, 01.12.2021
https://doi.org/10.35365/ctjpp.21.4.29

Abstract

References

  • Acer, Ç. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinde Bilinçli Farkındalık (Mindfulness) ve Duygu Düzenleme İlişkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi Veri Tabanından Erişildi (Tez No: 523719).
  • Alemdağ, S. ve Öncü. E.(2015) Öğretmen adaylarının fiziksel aktiviteye katılım ve sosyalgörünüş kaygılarının incelenmesi. International Journal Of Science Culture And Sport, Special Issue, 3, 287-300. doi: 10.14486/IJSCS291
  • Baer, R. A., Smith, G. T., Hopkins, J., Krietemeyer, J., Toney, L. (2006). Using self- report assess mentmethods to explore facets of mindfulness. Assessment,13(1), 27-45. doi: 10.1177/1073191105283504
  • Balcı, Ali. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma. Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara:Pegem Akademi Yayınları.
  • Bodhi, B. (2011, 14 Haziran). What does mindfulness really mean? A canonical perspective. Contemporary Buddhism, 12(01), doi:10.1080/14639947.2011.564813
  • Brown, K. W., Ryan, R. M., & Creswell, J. D. (2007). Mindfulness: The oretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological Inquiry, 18(4), 211-237
  • Brown, K. W. ve Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822-848. doi:10.1037/0022-3514.84.4.822
  • Büyüköztürk, Ş. Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2014). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankar: Pegem Yayınları.
  • Carlson, L. E, Ursuliak, Z. Goodey, E. Angen, M. ve Speca, M. (2000). The effects of mindfulness meditation- based stres reduction program on mood and symptoms of stresin cancer outpatients. Supoort Care Cancer, 9, doi:10.1007/s005200000206
  • Cullen, M. (2011). Mindfulness-based interventions: An Emergeing Phenomenon. Mindfulness,2(3), 186-193.
  • Decicco, D.A. (2001). Sources of the police stress. FBI Law Enforcement Bulletin, 5(69), 1-7.
  • Demir, V. (2014). Bilinçli Farkındalık Temeli Hazırlanan Eğitim Programının Bireylerin Depresyon ve Stres Düzeyleri Üzerine Etkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 375351).
  • Falb, M. D., Pargament, K. I. (2012). Relational mindfulness, spirituality, and the therapeutic bond. Asian Journal of Psychiatry, 5(4), 351-354.
  • Germer, C. K. (2009). The mindfulpathto self-compassion: Freeing yourself from destructivet houghts and emotions. Hove: Routledge.
  • Germer, C. K.Siegel, R. D. ve Fulton, P. R. (Ed.) (2013). Mindfulness and psychotherapy. New York: Guilford.
  • Jones, F. ve Bright, J. (2001). Stres: My theory and research. New York: PrenticeHall.
  • Kabat-Zinn, J. Lipworth, L. Burney, R. (1985). The clinicaluse of mindfulness meditation for the self-regulation of chronic pain. Journal of Behavioral Medicine, 8(2), 163-190.
  • Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based ınterventions in context: past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice,10,144-156.doi: 10.1093/clipsy/bpg016
  • Kabat-Zinn J (2005). Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and ilness. (3.baskı). New York: Bantam Dell.
  • Kabat-Zinn, Jon. (2009). Neredeysen orada ol. İstanbul: Kuraldışı Yayıncılık Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kocaballı, A. İ.,& Kılıç, K. C. (2016). Stresle başa çıkma yöntemleri ölçeğinin türkçe’ye uyarlanması: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. ÇÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.25 (3), 273- 286
  • Kurt, G. (2011). Adana Kemal Serhadlı Polis Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma Düzeylerinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 320261).
  • Lazarus, R. S. (1966). Psychological stres and the coping process. New York: Mc Graw-Hill Company.
  • Lazarus, R. S. And Folkman, S. (1984). Stress, apprasial, and coping. New York: Springer Publishing Company.
  • Mcgrath, J. E. (1970). Social and psychological factors in stres. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Moos, R. (1993). Coping responses inventory: Professional manual. New York: PAR Assessment Resources.
  • Özyeşil, Z. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Öz-anlayış Düzeylerinin Bilinçli Farkındalık Kişilik Özellikleri ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 280656).
  • Özyeşil, Z. (2011). Özanlayış ve bilinçli farkındalık. Ankara: Maya Akademi Yayıncılık.
  • Ülev, E. (2014). Üniversite Öğrencilerinde Bilinçli Farkındalık Düzeyi ile Stresle Başa Çıkma Tarzının Depresyon, Kaygı ve Stres Belirtileriyle İlişkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 365039).
  • Rahe, R.H. (1973) Stresful life events: Their nature andeffects. New York: John Willey
  • Rowshan, A. (2002). Stres yönetimi. (Çev. Ş. Cüceloğlu). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Robbins, P. S.(1992). Essentials of organizational behavior. USA: PrenticeHall, Inc.
  • Şahin, N.H.(1995). Stresle başa çıkma olumlu bir yaklaşım. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Şehidoğlu, Z. (2014). 15-17 Yaş Grubu Ergenlerde Bilinçli Farkındalık Düzeyi ile Problemli İnternet Kullanımı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 427640).
  • Selye, H. (1956). The stress of life. New York: Mc Graw Hill Company.
  • Selye, H. (1977). Stress without distress. School Guidance Worker, 32(5), 5-13.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Allynand Bacon.
  • Tatoğulu, S. (2019). Bilinçli Farkındalık ve Problem Çözme Becerisinin Demografik ve Psikolojik Değişkenler Bakımından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 575272).
  • Tires, P. (1987). Stres. (Çev: Y. Haznedaroğlu). İstanbul: Metler Matbaa
  • YWeinstein N. Brown K. W. ve Ryan R. M. (2009). Amulti- method examination of the effects of mindfulness on stres attribution, coping, and emotional well-being. Journal of Research in Personality, 43, 374-385.
  • Yalçın, N. N. (1990). İntihar ve Polis (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Türkiye Ortadoğu Amme İdaresi, Ankara.
  • Yalom, Irvin D. (1980). Existential psychotherapy. New York: Basic Books
  • Yelkenci, Y. (2019).Aikido Yapan ve Yapmayan Üniversite Öğrencilerinin Bilinçli Farkındalıkları, Kaygı Düzeyleri ve Psikolojik Dayanıklılıklarının İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 570311).
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychology
Journal Section Research Articles
Authors

Mehmet Cüneyt Birkök This is me

Cihat Albayrak This is me

Publication Date December 1, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Birkök, M. C., & Albayrak, C. (2021). Polis Memurlarının Bilinçli Farkındalık Ve Stres İle Başa Çıkma Durumları Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kıbrıs Türk Psikiyatri Ve Psikoloji Dergisi, 3(4), 279-288. https://doi.org/10.35365/ctjpp.21.4.29