Anne olmak bir kadının hayatındaki en önemli yaşam olaylarında biridir. Kadının kişiliğindeki dinamik dönüşüm, anne olma sürecinin anahtarıdır ve her kadının anneliğe geçiş deneyimi eşsizdir. Anneliğe geçiş, yeni bir benlik anlayışı elde etmek için amaçların, davranışların ve sorumlulukların yeniden yapılandırılmasını da beraberinde getirir. Bu çalışmanın amacı annelerin benlik saygısı ile ebeveyn tutumlarını incelemektir. Çalışmada annelerin benlik saygı düzeyleri, ebeveynliğe yönelik tutumları, benlik saygısı ile ebeveyn tutumları arasındaki ilişki ve bazı demografik değişkenlerin benlik saygısı ve ebeveyn tutumları üzerindeki etkileri araştırılmıştır. İlişkisel tarama modelinde tasarlanan araştırmada veriler, Demografik Bilgi Formu, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği ve Ebeveynliğe Yönelik Tutum Ölçeği- Anne Formu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma orta Anadolu bölgesinde yer alan bir ilde,18 yaş ve üzeri, okuma-yazma bilen ve gönüllü olarak çalışmaya katılan 490 anneyle birlikte yürütülmüştür. Araştırmada, annelerin benlik saygısı ile ebeveynliğe yönelik tutum ölçeğinin ilgi boyutu ile düşük, doyum boyutu ile orta ve toplam tutum ile yüksek düzeyde pozitif yönlü bir ilişki belirlenmiştir. Annelerin aldığı puan ortalamaları, normal bir benlik saygısına ve olumlu ebeveynlik tutumuna sahip olduğunu göstermiştir. Ayrıca öğrenim düzeyinin, ebeveynliğe yönelik tutum ölçeğinin ilgi boyutunda fark yarattığı tespit edilmiştir. Bu boyutta öğrenim düzeyi yükseldiğinde, ebeveynlik tutum puanlarında düşüşün var olduğu görülmüştür. Bunların yanı sıra medeni durum, çalışma durumu, algılanan gelir düzeyi, çocuk sayısı ve aile tipi ile hem ebeveynlik tutumları hem de benlik saygısı arasında istatistiksel açıdan fark tespit edilmemiştir.
Bu çalışma Hitit Üniversitesi Girişimsel Olmayan Etik Kurulunda (Protokol No. 2022/04) 28.02.2022 tarihli 2022/04 toplantısında alınan onay kararı ile yürütülmüştür.
Araştırma herhangi bir kurum tarafından desteklenmemiştir.
Bu çalışmaya gönüllü olarak katılan ve formları içtenlikle doldurmak için zaman ayıran tüm annelere içtenlikle teşekkür ediyorum.
Becoming a mother is one of the most important events in a woman's life. The dynamic transformation of a woman's personality is the key to the process of becoming a mother, and each woman's experience of transitioning to motherhood is unique. The transition to motherhood brings with it a restructuring of goals, behaviors, and responsibilities to achieve a new sense of self. The aim of this study was to examine the relationship between mothers' self-esteem and maternal attitudes. The study investigated the mothers' self-esteem levels, their attitudes towards parenting, the relationship between self-esteem and maternal attitudes, and the effects of some demographic variables on self-esteem and attitudes towards motherhood. The study, designed in the relational screening model, used Demographic Information Form, Rosenberg Self-Esteem Scale, Attitude Towards Parenting Scale-Mother Form to obtain data. The study was conducted with 490 mothers over the age of 18 who volunteered. In the study, a low-level positive relationship was found between self-esteem and the interest dimension of the attitude scale towards parenting, a moderate relationship with the satisfaction dimension, and a high-level positive relationship with the total attitude. The mean scores of the mothers showed that they had normal self-esteem and positive parenting attitudes. It was determined that the attitude scores decreased as the educational status increased in the interest dimension of the attitude scale towards parenting. No statistical difference was found between marital status, employment status, socioeconomic level, number of children, family type, and parenting attitudes and self-esteem.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Personal Development, Developmental Psychology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 21, 2025 |
Submission Date | October 9, 2024 |
Acceptance Date | November 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |