This study attempted to investigate leadership roles of primary school principals. It was conducted in the districts of Şahinbey and Şehitkamil in Gaziantep in the academic year of 2004-2005. The sample consists of 719 teachers from 31 primary schools in 13 areas. Data were gathered using a questionnaire which consists of two parts: (1) demographic information, (2) questions on visionary, educational, cultural, and transformational leadership roles of primary school principals. The data were analyzed by using mean, standart deviation, t-test and one-way analysis of variance. The results indicated that statistically there was no significant relationship between the perception of teachers about the leadership roles of principals and their gender, age, school they graduated from, occupational standing, duration in school, and duty. The study indicated that the principals exercise visionary leadership roles the most, and cultural leadership roles the least.
Bu araştırma ilköğretim okulu müdürlerinin liderlik rollerini belirlemek amacıyla, 2004-2005 eğitim-öğretim yılı içerisinde, Gaziantep ili Şahinbey ve Şehitkamil merkez ilçelerinde bulunan ilköğretim okullarında yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Şahinbey ve Şehitkamil merkez ilçelerindeki 13 eğitim bölgelerine bağlı 31 ilköğretim okulunda görev yapan 719 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri iki bölümden oluşan bir ölçekle toplanmıştır. Bu bölümler; (1) betimsel bilgiler, (2) ilköğretim okulu müdürlerinin vizyoner, öğretimsel, kültürel ve dönüşümsel liderlik rollerine ilişkin maddelerden oluşmaktadır. Araştırma verileri “ortalama”, “standart sapma”, “t-testi” ve “tek yönlü varyans analizi” ile çözümlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin okul müdürlerinin liderlik rollerine ilişkin algılarında öğretmenlerin cinsiyet, yaş, mezun oldukları okul, mesleki kıdem, görev yaptıkları okuldaki kıdem ve görev betimsel değişkenlerine göre istatistiksel bakımdan anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ayrıca öğretmenlerin algılarına göre okul müdürlerinin en fazla vizyoner liderlik rollerini, en az da kültürel liderlik rollerini yerine getirdikleri ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 58 Issue: 58 |