This study aims to investigate the organizational culture perceptions of the students in general and vocational-technical secondary schools which apply Turkish Curriculum in Kosovo. Organizational culture perceptions of the students were described in terms of four dimensions such as power culture, role culture, achievement culture, and support culture. The main results of the study indicated that secondary school students perceived more power culture orientations in their schools; students' organizational culture perceptions didn't differentiate statistically based on their genders; however, organizational culture perceptions of the students varied significantly based on school type (academic or vocational-technical schools) in all cultural dimensions and grade levels (from grade 10 to grade 12 and 13) in support and achievement culture dimensions.
Bu araştırma, Kosova'da Türkçe eğitim yapılan ortaöğretim kurumlarında öğrenim görmekte olan öğrencilerin, okullarında algılamış oldukları örgütsel kültür eğilimlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin örgütsel kültür eğilimleri güç kültürü, rol kültürü, başarı kültürü ve destek kültürü olmak üzere toplam dört boyutta betimlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada şu temel sonuçlara ulaşılmıştır: Öğrencilerin öğrenim gördükleri okullarda en çok güç kültürü eğilimi algıladıkları görülmüştür. Öğrencilerin örgütsel kültür algıları arasında cinsiyetlerine bağlı olarak istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. Bununla birlikte, öğrencilerin örgütsel kültür algılarının öğrenim gördükleri okul türüne bağlı olarak tüm örgütsel kültür boyutlarında; bulundukları sınıf düzeyine bağlı olarak ise destek kültürü ve başarı kültürü boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı şekilde farklılaştığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 57 Issue: 57 |