The aim of this research is to determine the reward - punishment policies applied to the primary school teachers of the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC) and to find out the opinions and expectations of the administrators and teachers about these policies. Stratified sampling strategy was used to determine the sample of this study. A questionnaire was applied to 72 primary school teachers and 25 administrators. The research study showed that the administrators were informed partially about the reward policies. But, a very small number of the teachers were informed about the reward policies in the Teacher's Act of 1986. Yet the study indicated that both groups highly supported the reward policies in the Teacher's Act. It was also found that the administrators and teachers highly supported the reward proposals. The study showed that the administrators and teachers were highly informed about the punishment policies in the Teacher's Act. But there is a significant difference in favor of administrators. Administrators and teachers supported these punishment items of the Teacher's Act. It was identified that the administrators highly and the teachers partially supported the punishment policies in the Teacher's Act.
Bu araştırmanın amacı, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'ndeki ilkokul öğretmenlerine uygulanan ödül-ceza politikalarını ortaya koymak ve ilkokul yöneticileri ile öğretmenlerinin bu politikalar hakkındaki görüş ve beklentilerini belirlemektir. Betimsel yönteme göre yapılan araştırmaya, 25 ilkokul yöneticisi ile 75 ilkokul öğretmeni katılmıştır. Araştırma sonucunda; yöneticilerin, ilgili yasada yer alan ödül maddelerinden kısmen, öğretmenlerin ise düşük düzeyde haberdar oldukları; ancak her iki grubun da ilgili ödül maddelerini yüksek derecede destekledikleri saptanmıştır. Buna ek olarak, her iki grubun da araştırmacılar tarafından önerilen ödül maddelerini yüksek düzeyde destekledikleri görülmüştür. Yönetici ve öğretmenlerin, ilgili yasada yer alan ceza maddelerinden ise çok yüksek oranda haberdar oldukları sonucuna varılmıştır. Bu paraleldeki verilere göre, her iki grup arasında yöneticiler lehine anlamlı bir fark çıkmıştır. Aynı zamanda yöneticilerin, öğretmenlere göre ceza maddelerini daha fazla destekledikleri görülmüştür. Buna karşın araştırmacılar tarafından önerilen ceza maddelerini, yöneticilerin destekledikleri, öğretmenlerin ise kısmen destekledikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 57 Issue: 57 |