The purpose of this study is to describe perceptions of secondary school teachers on organizational justice, organizational trust, organizational citizenship behaviors and to examine the relationship among these variables. Study group are 1281 secondary school teachers; 721 working in general high schools and 560 in vocational and technical high schools. Two provinces were randomly seleceted from each of seven geographical regions. Data were collected by “Organizational Justice Scale” developed by Niehoff and Moorman (1993), “Organizational Trust in Colleagues Scale” developed by Hoy and Tschannen-Moran (2003, “Organizational Trust Scale” developed by Daboval, Comish ve Swindle and Gaster (1994) and “Organizational Citizenship Behaviours Scale” developed by Podsakoff ve MacKenzie (1989) later revised by Podsakoff, MacKenzie, Moorman and Fetter (1990) anf Moorman (1991). Data were analyzed by using mean, t-test, ANOVA and corelation coefficients. Results demonstrated that teachers' “perception of organizational justice, organizational trust and organizational citizenship behaviors were very high. Organizational trust and organizational justice perceptions were siginificantly related to perceptions of organizational citizenship behaviors.
secondary education organizational justice organizational trust organizational citizenship behaviors.
Bu çalışmanın amacı ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel adalet, örgütsel güven ve örgütsel vatandaşlık davranışları değişkenlerine ilişkin algı düzeylerini saptayarak; bu değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemektir. Betimsel nitelikte olan bu evrenini Türkiye'deki 2006-2007 eğitim-öğretim yılında ortaöğretim kurumların da çalışan öğretmenler; çalışma örneklemini 721'i genel liselerde; 560'ı ise mesleki teknik liselerde çalışan 1281 ortaöğretim öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmenlerin okullarına ilişkin adalet algıları Niehoff ve Moorman (1993) tarafından geliştirilen “Örgütsel Adalet Ölçeği” ile yöneticilerine güven algısı, Hoy ve Tschannen-Moran (2003) tarafından geliştirilen “Okullarda Meslektaşlara Güven Ölçeği” ile okula güven algısı Daboval, Comish ve Swindle ve Gaster'in (1994) “örgütsel Güven Ölçeği” ile ve öğretmenlerin kendilerinin örgütsel vatandaşlık davranışlarını ne derecede gösterdiklerine ilişkin algıları, Podsakoff ve MacKenzie (1989) tarafından Organ'ın (1988) örgütsel vatandaşlık davranışın beş boyutuna dayalı olarak hazırladıkları ve daha sonra Podsakoff, MacKenzie, Moorman ve Fetter (1990) ve Moorman (1991) tarafından geliştirilerek kullanılan “Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ölçeği” ile ölçülmüştür. Araştırma sonucunda öğretmelerin örgütsel adalet, güven ve örgütsel vatandaşlık davranışı algılarının yüksek düzeyde olduğu; örgütsel adalet, örgütsel güven ve örgütsel vatandaşlık davranışlarının ve bütün alt boyutlarının birbiri ile olumlu ilişkide bulunduğu görülmüştür. Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışlarını göstermelerinde örgütsel adalet ve örgütsel güven önemli bir etkiye sahiptir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 54 Issue: 54 |