The purpose of this study is to determine opinions of elementary school administrators and teachers on management by values. In the present survey model study “Management by values Scale” was used to gather data. In the scope of the study 407 administrators and 712 teachers employed in 21 city centers from the seven regions of Turkey were contacted. For the study percentage, frequency, arithmetic mean, t-test and analysis of variance were used. According to the data obtained from the study, when administration was concerned, the teachers showed a lower participation than the administrators and thought that the administrators displayed behavior of management by values “too” often. However, the administrators believed they carried out such tasks “completely”. There was a difference between opinions of elementary school administrators and teachers on management by values, depending on their position. Opinions of the school administrators did not differ according to gender, age, educational background, seniority and region of employment. There was no significant difference between opinions of the teachers according to gender and educational background, whereas there was a significant difference according to age, occupational seniority and region of employment.
Bu çalışmanın amacı ilköğretim okullarında görev yapan okul yöneticisi ve öğretmenlerin, ilköğretim okullarında değerlere göre yönetim ile ilgili görüşlerini belirlemektir. Tarama modelindeki araştırmada veri toplama aracı olarak “Değerlere Göre Yönetim Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma kapsamında, Türkiye'deki yedi coğrafi bölgede bulunan 21 il merkezinde görev yapan 407 okul yöneticisi ve 712 öğretmene ulaşılmıştır. Araştırmada yüzde, frekans, aritmetik ortalama, t testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öğretmenler, okul yöneticilerinin okullarını değerlere göre yönetmesi ile ilgili olarak okul yöneticilerinden daha düşük bir düzeyde katılım göstermekte ve okul yöneticilerinin değerlere göre yönetim ile ilgili davranışları “çok” derecesinde yerine getirdiklerini düşünmektedirler. Okul yöneticileri ise bu davranışları “tamamen” yerine getirdiklerini düşünmektedir. İlköğretim okulu yöneticilerinin ilköğretim okullarını değerlere göre yönetmesi ile ilgili olarak okul yöneticisi ve öğretmenlerin görüşleri arasında göreve göre fark bulunmuştur. Okul yöneticilerinin görüşleri arasında cinsiyet, yaş, eğitim durumu, kıdem ve görev yapılan bölgeye göre fark bulunmamıştır. Öğretmenlerin görüşlerinde ise cinsiyet ve eğitim durumuna göre fark bulunmamış, yaş, mesleki kıdem ve görev yapılan bölgeye göre fark bulunmuştur. * Bu çalışma yazarın Prof. Dr. Ali Balcı Danışmalığında Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsünde 2006 yılında hazırlamış olduğu, İlköğretim Okulu Yönetici ve Öğretmenlerine Göre Kamu İlköğretim Okullarında Bireysel ve Örgütsel Değerler ve Okul Yöneticilerinin Okullarını Bu Değerlere Göre Yönetme Durumları konulu doktora tez çalışmasının bir bölümüne dayalı olarak hazırlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 52 Issue: 52 |